De roubo werkbank.

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
Bete allen,

We ( ik en mijn vrouw) hebben een start gemaakt met de bouw van een roubo werkbank deze keer op ware Groote.
Vorig jaar heb ik een werkbank voor onze kleine zoon gemaakt. Hier hebben we veel lol aan beleeft. En hij nu ook!
Nu dus een op volwassen formaat.

Het wordt een zoektocht want we zijn beginnend aan deze mooie hobby. Wel goed voorbereid maar je loopt altijd tegen verassingen op.

Het voorbeeld waar we em naar willen maken is de werkbank (bertha) van Matt estlea een houtbewerker op You tube. Die tegenwoordig een gratis online Woodworking school heeft. De moete waard om naar te kijken al zeg ik het zelf.

We proberen zo nu en dan de vorderingen op de site te zetten. Als je n.a.v de teksten of foto's. Leermomenten of tips hebt schroom niet aub. Er is altijd iets te leren.

Het hout (essen) komt bij inlandshout van Leersum uit bergum (Friesland) vandaan. Hier ben ik prima geholpen door de eigenaar die tijd vrij maakt op de warmste dag van het jaar. ��

Hieronder een aantal foto's.

Groeten

jelle en Jannie.
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Is denk ik het meest voorkomende probleem want zo’n beetje ieder forumlid heeft dat al mogen ervaren, mijzelf incluis:).
waarschijnlijk maak je de foto’s met je telefoon. De foto’s eerst op je computer zetten, even bekijken en corrigeren indien nodig en dan opslaan. Vervolgens uploaden. ‘T is even kort door de bocht, maar werkt wel. Zeker als je met iPhone en iMac werkt. Ik pas dan vaak ook de bestandgroote/resolutie even aan: in het oorspronkelijke format zijn de foto’s vlug te zwaar.

Ik heb de bouw van Bertha door Matt ook gevolgd. Mooi project! Daar gaan jullie een hoop plezier aan beleven. Ik ga je bouw volgen.
Succes!!
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Aaaaahhhh...... Bertha van Matt Estlea.....

Een zeer mooie werkbank en ik heb die serie al meerdere malen bekeken.
Hij staat bij mij ook hoog op de lijst oom ooit eens te maken.

Een medeforum lid kan er ook wel wat van.......Guidovanalphen.

Die heeft inmiddels 2 roubo's gemaakt.....om te kwijlen zo mooi.
https://www.woodworking.nl/showthre...-walnut-Met-tooltray&highlight=guidovanalphen

Succes met de bouw......ik ga het volgen...

Gr,
Danny
 

WR1944

Oud hout
Het is een mooi project en de werkbank is naast een nuttig element in je werkplaats ook een goede leerschool. En als je het samen met je vrouw gaat maken is het ook gezelliger.
Je moet je wel realiseren dat Matt Eslea een bijzonder goed uitgeruste werkplaats tot z'n beschikking had en over de nodige ervaring beschikte. Je zult dat op sommige punten van het traject moeten compenseren met ellebogenstoom. Ik wens je in ieder geval veel plezier met het maken.
Ik heb een meer traditionele bank gemaakt en dat gaf me tijdens het maken maar ook in het gebruik veel plezier. Omdat ik te weing ruimte (of teveel spullen) in m'n werkplaats heb is die bank verkleind en van een MFT-achtige top voorzien. Ook daar ben ik erg tevreden over.
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
Is denk ik het meest voorkomende probleem want zo’n beetje ieder forumlid heeft dat al mogen ervaren, mijzelf incluis:).
waarschijnlijk maak je de foto’s met je telefoon. De foto’s eerst op je computer zetten, even bekijken en corrigeren indien nodig en dan opslaan. Vervolgens uploaden. ‘T is even kort door de bocht, maar werkt wel. Zeker als je met iPhone en iMac werkt. Ik pas dan vaak ook de bestandgroote/resolutie even aan: in het oorspronkelijke format zijn de foto’s vlug te zwaar.

Ik heb de bouw van Bertha door Matt ook gevolgd. Mooi project! Daar gaan jullie een hoop plezier aan beleven. Ik ga je bouw volgen.
Succes!!


bedankt voor de tip zal het in het vervolg uit proberen!
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
Leuk om te volgen. Ik wens jullie veel succes. Jullie gaan hem echt samen maken?

Laat me eerlijk zijn ik maak de werkbank mijn vrouw zorgt oa voor de financiële middelen ben haar heel dankbaar dat ik budget mag gebruiken voor deze hobby.
daarnaast is zij creatiever dan ik en bedenkt en tekent ze dingen die ik kan maken. Dus wat dat betreft een team!! En probeer haar te verleiden om de beitel ook eens ter hand te nemen!
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
Aaaaahhhh...... Bertha van Matt Estlea.....

Een zeer mooie werkbank en ik heb die serie al meerdere malen bekeken.
Hij staat bij mij ook hoog op de lijst oom ooit eens te maken.

Een medeforum lid kan er ook wel wat van.......Guidovanalphen.

Die heeft inmiddels 2 roubo's gemaakt.....om te kwijlen zo mooi.
https://www.woodworking.nl/showthre...-walnut-Met-tooltray&highlight=guidovanalphen

Succes met de bouw......ik ga het volgen...

Gr,
Danny

idd een hele mooie werkbank van guido heb zijn topic ook gelezen.
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
Het is een mooi project en de werkbank is naast een nuttig element in je werkplaats ook een goede leerschool. En als je het samen met je vrouw gaat maken is het ook gezelliger.
Je moet je wel realiseren dat Matt Eslea een bijzonder goed uitgeruste werkplaats tot z'n beschikking had en over de nodige ervaring beschikte. Je zult dat op sommige punten van het traject moeten compenseren met ellebogenstoom. Ik wens je in ieder geval veel plezier met het maken.
Ik heb een meer traditionele bank gemaakt en dat gaf me tijdens het maken maar ook in het gebruik veel plezier. Omdat ik te weing ruimte (of teveel spullen) in m'n werkplaats heb is die bank verkleind en van een MFT-achtige top voorzien. Ook daar ben ik erg tevreden over.



idd matt had/heeft er goede apparatuur voor. het enige wat ik niet heb is een formaat zaag en een gatensteek machine.

heb heel lang getwijfeld of ik een formaatzaag kwijt kon in de werkplaats. de optie ook bekeken om een combinatie machine aan te schaffen. Dit omdat ik ook de vlak van dikte bank nodig ben om dit soort projecten te maken.

Na lang wikken en wegen (2 jaar) hebben wij besloten om toch te gaan voor een losse vlak van dikte bank en een lintzaag. dit ivm ruimte besparing in de werkplaats en de steeds terugkerende tip op dit forum :losse machines aan te schaffen. Om de combinatie machine kwijt te kunnen moest deze op wielen maar elke keer als ik deze nodig was zou ik hem moeten verplaatsen. iets waar je naar 10 keer wel helemaal flauw van bent vooral omdat dit een 800 kg weegt.

De lintzaag hoop ik donderdag te krijgen en de vlak van dikte bank eind september. eerst alles opdelen en dan laten rusten kan het eind september mooi over de vlak van dikte bank heen.

De gaten steek machine ga ik gewoon lekker old fashion uit proberen wellicht eerst wat gaten boren op de kolomboor machine. Mag ook nog wel wat handwerk aan te pas komen of hoe jij het noemt ellenbogenstoom:D

heb ook getwijfeld over een mft tafel. wellicht ooit nog een keer, eerst een hond van een werkbank bouwen :cool:

groeten jelle en jannie
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ach.... als je machinaal kan vlakken ben je al een heel eind. De verbindingen zijn allemaal niet zo spannend om te maken, maar wel leuk.
Waar het vaak wat lastiger wordt is als je dingen gaat monteren als bankschroeven/klemmen.

Toen ik eraan dacht een roubo te bouwen vondt ik de beschrijving (en de filmpjes) van Guido Henn erg handig: https://www.fine-tools.com/pdf/roubo-hobelbank-bauplan-en.pdf

veel plezier.
 
Laatst bewerkt:

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
IMG_1182.jpgWe zijn lekker bezig poten gezaagd en gevlakt nu de tekening van het hout uitzoeken.
De delen voor het blad liggen te rusten in ruige maten die gaan binnenkort over de nieuwe vlak van dikte bank heen. Bruut apparaat ben blij dat ik voor deze keuze ben gegaan. 60 mm instellen is ook 60mm wat eruit komt. Robuust en maakt niet heel veel lawaai. Dik tevreden.

Straks mooi de poten verlijmen en op lengte maken. En dan wordt het hakken geblazen dikke pennen en gaten slaan ����
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
Vandaag de laatste plaat opgedeeld. Wat een werk. Maar de ts 55 heeft zich er goed doorheen geslagen. Zo nu en dan even pauze ivm de hitte, een scherpe zaag is het halve werk.IMG_1186.jpgIMG_1187.jpg
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
IMG_1291.jpgIMG_1292.jpg

Na een paar dagen het hout te hebben laten rusten, nu bijna alle delen op de juiste maat gevlakte op dikte. Heb een 10 cm extra lengte op alle delen toegevoegd. dit ook om rekening te houden met eventuele snipe. Gelukkig tot nog toe geen last van. Bij het vlakken heb ik gebruik gemaakt van een 80 cm lange tafel aan de uitvoer tafel. was blij dat ik deze er meteen bij heb gekocht iets met kracht maal arm. Dit koste al veel kracht laat staan als het werkstuk dan ook nog naar beneden wil. Het komt de accuraatheid gewoon ten goede. met een lange rei het nagemeten en spot on recht!

Matt gaf heel duidelijk aan alle delen op dezelfde maatsetting (netto maat) door de van dikte heen. Dit om zo secuur mogelijk te werken wat maatvastheid en eindresultaat ten goede komt. Je moet nagaan dat dit de eerste keer is in mijn leven dat ik een vlakvandikte bank gebruik. Wel eerst you tube natuurlijk en daarna allemaal proefstukken erover, doorheen, verschillende richtingen, verschillende snelheden gehaald om te ervaren wat het hout en de machine doet. Had meteen al in de gaten dat je voor dit soort machinerie diep respect moet hebben om geen ongelukken te krijgen. Dus eerst goed nadenken en voorbereiden voordat je los gaat!

De eerste spijker is ook een feit. Ik stond bij de machine en dacht wat hoor ik nu? even een ander geluidje?? ik kijken dikke spijker in het hout verstopt. Direct op de rest van de balk een ander schaaf beeld. Ik dacht shit dat mesje is stuk. Machine open en goed kijken ja hoor 3 mesjes aan 1 snijkant aan spanen. Maar was blij met het snelle wissel systeem van de silent power schaaf as. schroevendraaier mesje draaien en klaar. zelfde balk er nogmaals doorheen, natuurlijk eerst het spijker probleem opgelost en direct weer een perfect schaafbeeld op de balk te zien. dus dat gedeelte doet wat het belooft. Wat nu wel de ervaring leert is dat heel warrig hout toch een beetje uitbrekingen vertoont. Niet heel erg maar toch. Heb een 0,10 mm over gelaten om met de handschaaf het laatste eraf te halen dit zal met een beitelhoek zijn van 67 graden (low angle jack). Hoop dat dat beter resultaat geeft. Wel spannend want heb niet nog zo'n stuk hout waar ik die balk uit kan halen, dus dat is eenmalig proberen en anders weer naar de houtzagerij! met dat soort dingen werkt het precies hetzelfde, goed voorbereiden op zoek naar mensen op you tube die al een keer met dat bijltje gehakt hebben, van hun fouten leren en dan ben jezelf aan de beurt. als het dan de eerste keer lukt is het wel kicken!!

Wat mij tegen viel is: Dat je uit onbekantrechte delen heel veel zaag verlies hebt. her en der zit een scheur in het hout dan kun je dat al niet gebruiken en moet je dus omheen zagen. om massieve balken uit te halen.
Bij van leersum in Bergum waarschuwden ze me hier al voor, hij zij houd maar rekening met 30 - 40 % zaag verlies. Het is maar goed dat ik de hele stam heb meegenomen.

volgende stap zal zijn de poten aan elkaar lijmen zodat er 4 robuuste poten staan om het gewicht te gaan dragen en kan je verzekeren die dikke poten zijn nodig want dit ding weegt een (ton)!


als je vragen hebt of tips geef ze gerust.

groeten jelle
 

Bijlagen

  • IMG_9882.jpg
    IMG_9882.jpg
    69,7 KB · Weergaven: 530

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.