Zaaglint reinigen na zagen ‘groen’ hout?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Wie helpt me even op weg?
Ik heb een EB lintzaag BAS316 met daarop een zaaglint van Tuff Saws, 3tpi. Dat lint is nog in prima staat, maaarrrr
ik heb daar in de afgelopen tijd m’n schijven groen hout voorgezaagd voor het draaien.
Dat lint kan ik nu met goed fatsoen niet meer gebruiken voor bijv. het herzagen van ‘droog’ meubelhout omdat dat lint wel wat aangeslagen is. Ik wil dat lint schoonmaken en ik weet zeker dat ik het onderwerp een paar keer voorbij heb zien komen in de diverse draadjes. Maar net als met zoveel dingen: als je er naar zoekt, is de kans klein dat je het ook vindt:confused:.
wie helpt me even op weg?
Ik heb ondertussen een paar reserve zaaglinten besteld. ( zal het met de 3tpi moeten zien te redden, ivm de max lintbreedte van 16 mm - sabre tooth is geen optie, is pas beschikbaar op 19 mm zaaglinten:(). Dan wordt er 1 voorbestemd voor het groene hout, een nieuw lint voor het droge hout en hebben we er een reserve.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Afwasmachine zou misschien ook kunnen. Ovenreiniger werkt (ook op veel andere troep die moeilijk te verwijderen is).
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ovenreiniger gaat inderdaad goed.
Ook remmenreiniger en de ontvetter (zwarte fles) van Wibra.
Wat ik zelf ook wel doe is klein stanleymesje gebruiken, kost wat tijd maar je hoeft het lint niet te verwijderen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Van Wibra werkt de gele fles ook goed zeggen ze hier op het forum als je daarop zoekt.
Ik heb ook de zwarte fles gekocht omdat toen de gele op was.

In een kleine was bak de lintzaag onderdompelen of goed inspuiten.
Even laten inwerken en dan met een (oude) tandenborstel de tanden schoon borstelen.
Daarna goed afspoelen en droogmaken evt. met verfstripper of fhön bij opbergen nog nabehandelen tegen vliegroest.
Ik zelf heb alleen nog maar zaagbladen en freesjes gedaan en ze waren weer als nieuw na deze behandeling.

Mvg, :).
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Wanneer ik in de buurt van een Wibra kom, zal ik daar zeker eens op letten. Maar helaas hebben wij hier in de stad geen Wibra. Ik heb de nieuwe formule ovenreiniger van HG gehaald. Dat is een pot met gel, compleet met kwastje, schuursponsje en handschoenen (!).
verschrikkelijk (goed) spul. Krijg het niet op je huid, want je moet overvloedig spoelen om mogelijke vervolg schade te voorkomen. Ik moest eigenlijk aan de etsvloeistof denken die men gebruikt om RVS laswerk schhon te krijgen.
Maar het werkt tadeloos;). Zaaglint opgehangen en ingesmeerd met het kwastje - binnen en buiten. Pakweg 15 min laten intrekken en dan met keukenpapier afnemen. Onder de douche met de handdouche en een oude afwasborstel schoongepoetst en met keukenpapier droog gewreven. M’n lintje heeft weer blauwe tandjes:), en ziet er weer uit als nieuw. Vanavond even wat beuken balken herzaagd naar latten> dat ging weer prima.
Met dat potje ga ik de rest van mijn leven zaaglintjes schoon kunnen maken, het verbruik is minimaal. Maar dat spulletje in de gele Wibra fles ga ik ook een keer proberen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Nou als het zo goed werkt zou ik het zo laten want ik denk dat insmeren van een gel op een lintzaag makkelijker werkt dan met vloeistof.
Mijn fles Dasty is bijna op misschien ga ik deze ook eens proberen.
Mvg, :).

Herstel:
Oef, ik zag net dat dit middel wel een andere prijs heeft dan de Dasty van Wibra
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Hier gebruiken we ook Dasty voor het schoonmaken van zaaglinten,zaagbladen, freesjes enz.... Mooi spul, even laten inwerken en het merendeel vraag je er dan zo af. Soms moeten we even borstelen. Zoals vandaag bij het zaagblad denk ik...veel harshoudend hout mee gezaagd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.