glas ventielatiesleuven maken met domino 500 ,is dat mogelijk ?

afc

Actieve deelnemer
13 sep 2015
40
3
Ik ben oude ramen aan het opknappen en wil in raam ventielatie sleuven aanbrengen i.v.m. garantie op dubbel glas.
Nu is er een freesmal van HBM , maar als ik deze aan moet schaffen kan ik beter een nieuw raam aan schaffen.
Is het mogelijk om sleuven te maken met domino 500 frees en deze af te werken met Souvereinfrees.
Ik heb glas uit kozijn verwijderd om deze goed op te knappen.
Met vriendelijke groeten,
AFC
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik neem aan dat het binnenbeglazing is.
Verticaal naar beneden boren in de sponning was "vroeger" ook voldoende. Bij deuren heb je geen andere keus dan die sleuven aan te brengen. Zelf een malletje maken gaat relatief vlug.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
Ik heb lang geleden wel een sleuven met de domino onder 45 graden gemaakt, afgewerkt met de hand. Bij ramen maak ik een sleuf in de onderdorpel, die doorloopt in de stijlen, gaatjes doorboren door de onderdorpel heen. Dit vind ik fraaier dan de ventilatiesleuven aan de buitenzijde. Bij deuren ontkom je bijna niet aan de ventilatiesleuven, al heb ik om dit te voorkomen bij stapeldorpeldeuren ook wel alleen 2 gaatjes geboord die in de eerste sponning van de stapeldorpel uitkomen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Gewoon met de bovenfrees? Schuin plaatje maken en klaar. Ik heb samen met mijn aannemer 10 jaar geleden ramen en kozijnen gemaakt. Binnen 4 uur waren er 13 ramen en de kozijnen door de machines heen en op lengte gemaakt en de pennen en gaten eraan. Dat was zijn verdienste ik was aangever gaten frezer en afkorter. Wel makkelijk als alles afgesteld is. Ik verbaasde me er over hoe simpel eea is als je de mallen hebt. Hij freesde die sleuven erin met de bovenfrees en een afgezaagd batanker.
 

afc

Actieve deelnemer
13 sep 2015
40
3
Beste Wim,
Heb je misschien een foto van de mal die je gebruikt hebt?
Of evt. een tekening met afmetingen?
Met vriendelijke groeten,
AFC
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Nee was 10 jaar geleden. Waar het om gaat is dat je uit de haak moet komen. Een plankje met een latje eronder en eentje voor de geleiding van de zool. Het latje eronder bepaald de hoek.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.