Houten Zelfgemaakte Chuck

nees

Actieve deelnemer
6 jun 2019
44
1
Berlicum
Hallo zag laatst op You Tube een filmpje waar iemand een zeer ingenieuse houten chuck aan het maken was, volgens mij noemen ze hem Easy Longworth Chuck. Als je dit op You Tube intikt dan vind je hem wel. Mij lukt dit never nooit niet. Wie zou er voor mij een kunnen maken tegen een redelijke vergoeding.
Filmpje toegevoegd
https://youtu.be/N0OifDCp2yM?list=PLLQ2ueuUlqo9iG2uQvFO0FmF8lGOeTSrE

Mvg Hans
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Die rubberen doppen kun je bij Drechselbedarf Schulte kopen. Ik raad je aan om een forumlid met een CNC-freesmachine te benaderen om de gleuven in MPX te frezen. aan de achterkant een faceplate en je bent klaar.
Je kunt Toxiq hiervoor benaderen maar die is volgens mij nu nog op vakantie. Hij heeft wel de benodigde data voor in de computer. John Lamers is ook een alternatief.
 

nees

Actieve deelnemer
6 jun 2019
44
1
Berlicum
Het liefst eentje van 40 cm wil hem gebruiken om werkstukken helemaal af te kunnen maken ( b.v. Schuren of ligt draaiwerk .. een klein plooitje recht strijken ) Omdat ik neuritisch in mijn handen heb door de suiker is dit voor mij een heel makkelijk apparaat om werkstukken in te spannen.
gr Hans
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Beste Nees, ik heb er nog een van ca 35cm, maar ik vind dit soort chuck zeker niet handig om te schuren.
Als je je werkstuk normaal in een gewone chuck hebt opgespannen kun je het werkstuk toch prima bewerken?
Voor het afdraaien van de achterkant van b.v. een schaal span ik deze met behulp van het tegencenter tegen een schijf bekleed met vilt van 3-5mm. Persoonlijk vind ik dir beter werken dan de longworth chuck. Hierbij gebruikte ik ook het tegencenter om te voorkomen dat het werkstuk niet uit de chuck knalde ( beetje afhankelijk van de vorm). Verder zitten dan altijd de klemdoppen in de weg.
Maar als je toch zo’n chuck wilt hebben kun je de mijne eventueel overnemen.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Hallo zag laatst op You Tube een filmpje waar iemand een zeer ingenieuse houten chuck aan het maken was, volgens mij noemen ze hem Easy Longworth Chuck. Als je dit op You Tube intikt dan vind je hem wel. Mij lukt dit never nooit niet. Wie zou er voor mij een kunnen maken tegen een redelijke vergoeding.
Filmpje toegevoegd
https://youtu.be/N0OifDCp2yM?list=PLLQ2ueuUlqo9iG2uQvFO0FmF8lGOeTSrE

Mvg Hans

Mooi filmpje maar de brave man moet zijn plannen nog eens herzien, er zit een constructiefoutje in het ontwerp.

Bij deze chucks http://www.rundes-vom-schweden.de/schwedenfutter uebersicht.htm spant het werkstuk zichzelf op tijdens het aanzetten van de draaibank en ook tijdens het draaien.
In het eerste filmpje is het net andersom..........tenzij de draaibank de andere kant op draait.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.