Zomers projectje...'n verrijdbaar onderstel voor de BBQ

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Toepasselijk in deze tijd van het jaar......en zeker bij de huidige buitentemperaturen.

De buurman had dit voorjaar van vrouwlief een nieuwe BBQ gehad. Hij doet dat nogal graag:p.
Dat was dus niet zo maar een BBQ.....nee. Een "Borretti". Die heb je dus in een kleine en in een grote uitvoering en je raad het al: hier gaat het om de grote uitvoering.

Het apparaat weegt zo'n 40 kg schoon aan de haak. Dat is op zich het probleem niet, maar door de afmetingen is hij niet handig op te tillen en te verplaatsen. Ik heb dat eens aangezien tijdens de inwijding.
Hij sjouwde dat apparaat met z'n oudste zoon de garage uit naar de brandlokatie en als tie dan afgekoeld was weer terug de garage in. Da's niet handig en kan op gegeven moment een drempel worden voor een keertje lekker ontspannen BBQ'en.

Die excercitie heb ik nog een paar keer zo voorbij zien komen en dacht toen: dat kan handiger en gemakkelijker. Ik heb de buurtjes toen aangeboden een onderstelletje voor ze te maken - ik heb zat geschikt materiaal liggen - als ze zelf de wieltjes verzorgden. Dat was een deal.
In dit geval is de keuze gevallen op teak, maar wel twee verschillende soorten.
IMG_0148.jpg
De linkse 2 balkjes worden de liggers waar de BBQ pootjes op gaan rusten. De rechter balkjes ga ik gebruiken voor de dwarsliggers waar ook de wielen onder komen. Als model gebruik ik het ontwerp dat Peter Parfitt (The New Brit Workshop) heeft gebruikt voor de verrijdbare onderstellen van zijn stationaire machines, maar wel iets simpeler. Dit is immers geen vlak/vandiktebank van een paar honderd kilo;).
IMG_0152.jpg
Over het maken van de onderdelen valt niet zoveel te vertellen middels een plaatje. De dwarsliggers moesten eigenlijk alleen op de correcte lengte worden afgekort. Die lengte wordt in dit geval bepaald door de plaats van de langsliggers en dan daarbij buitenwerks voldoende ruimte houden voor de wielen om 360 graden vrij te kunnen draaien.
IMG_0153.jpg
Close-up: In de langsliggers heb ik een sponning gezaagd. Het opstaande randje (15x15mm) zorgt ervoor dat de BBQ in de dwarsrichting op het karreke blijft, in de lengterichting zitten de pootjes opgesloten tussen de dwarsliggers. Tussen dwarsligger en langsligger zit een vulblokje van 22 mm dik, om het vlak waarop de BBQ staat zo laag mogelijk te houden.
IMG_0155.jpg
Alles op maat. Klaar voor het grote lijmen!:)
Eerst alle te lijmen vlakken met wasbenzine schoongemaakt en dan met bruislijm lijmen. Dat gaat - zeker bij de huidige buitentemperaturen - behoorlijk snel.
IMG_0157.jpg
Mag ik u voorstellen? Het rollend materieel - een ietsie overgedimensioneerd. Deze wielen zijn goed voor 80 kg per stuk, de BBQ weegt er 40....dit wordt weer zo'n werkstuk voor de eeuwigheid;).

IMG_0158.jpg
Lijmuh klaaarrrr. En alles is nog steeds haaks ook. voor, tijdens en na het lijmen steeds geprobeerd de diagonalen te controleren en dat was wel even een dingetje tussen alle lijmtangen door. Maar blijkbaar met goed resultaat. Hier op de foto ligt het karretje ondersteboven om de wielen te monteren. Het schoonmaken en schuren is dan al gedaan en het hout staat in de Osmo zijdeglans. De tekening in het hout komt er mooi uit.
IMG_0159.jpg
Bovenaanzicht. De wielen zitten elk met 4 slotboutjes vast, dat ziet er aan de bovenzijde zo netjes uit.
IMG_0160.jpg
Zijaanzicht. Even om te visualiseren: de hoogte van de wieltjes is 75 mm (onderkant wieltje tot bovenkant montage flens). De bovenkant van de langsliggers waar de BBQ op komt te rusten is slechts 40 mm van de straat.
IMG_0161.jpg
Statieportret:cool:. De buren zijn erg blij. Ik ook, met het uiteindelijke resultaat. De BBQ kan nu heel eenvoudig door buurman/buurvrouw of de buurjongens - door 1 persoon zonder enige krachtsinspanning op z'n kookplek worden gereden.
Missie geslaagd;).
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Mooi projectje!
Ik neem aan dat je bij de inwijding van je onderstel ook aanwezig bent :D
Nu kijk ik alleen naar de onderzijde van het geheel, maar ben je niet bang dat het onderstel blijft hangen achter een dorpel?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik geloof dat dat wel goed gaat komen. Dat wordt in overleg geregeld tussen de respectievelijke chef’s d’agenda:D.
Wanneer je dit gevaarte door een gewone deur zou moeten manouvreren, komt er ook een gewone dorpel in het zicht. Dat wordt met dit geheel wel lastig. Dan hadden de wielen ook beter groter gekozen moeten worden.

Maar als antwoord op je vraag: nee hoor, in dit geval ben ik daar niet bang voor. De drempel onder de grote garagedeur is redelijk vlak (eigenlijk twee schuine vlakken ivm waterkering) en die is prima te nemen. Dat is ook de gekozen route naar buiten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.