Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Formaat houtdraaibeitel

Wat bepaalt het formaat van de beitel? Grotere bank, grotere beitel en hoe groot dan?

Ego?

;-)

Alle gekheid op een stokje, ik zou zeggen voornamelijk de grootte/de diameter van het werkstuk, meer in het bijzonder de kromming van het oppervlak. Hoe groter de radius, hoe minder krom de cirkelboog is, en hoe langer de snede van een vlakke beitel moet zijn om geen happers te krijgen (kort door de bocht)
    Laatst gewijzigd door henkverhaar; 23-07-19 om 12:21.

Wat ik zo snel kan vinden zijn de meeste beitels niet erg lang. Je kan voor de controle wel het handvat verlengen, maar de arend van de beitel zit niet erg diep in het handvat. Als je bijvoorbeeld 20 cm diep wil steken, zou ik een beitel van de dubbele lengte willen hebben tot aan de arend en dan nog het handvat. Bij een buitenradius kan je even een passende beitelsteun maken als je uitsteeklengte oncomfortabel lang wordt, maar bij steekwerk is dat wat lastiger.

Ah, je bedoelt lengte, niet breedte?

Ik ga geen vazen uit halve bomen proberen te maken. De bedoeling is om uit hard stabiel en droog hout forceermallen te maken om vooral onderdelen te maken voor antieke lampen. De meeste mallen worden alleen aan de buitenzijde gedraaid. In een later stadium willen we ook gaan proberen samengestelde mallen te maken, maar dan kan je de segmenten al op de lintzaag in vorm zagen, zodat je niet zo veel hout meer hoeft weg te draaien. Omdat er geen beitels meer bij de gekochte danckaert draaibank zaten, moet er wat gekocht worden. En aangezien een paar beitels al gauw duurder zijn dan de draaibank, zou ik blij zijn met wat adviezen wat voor beitels en in welke maat aan te schaffen. De huidige centerhoogte is 24 cm , maar als dat nodig mocht zijn kunnen we dat simpel verhogen. Het wordt uitproberen wat de bank aankan wat betreft het forceren. In een later stadium kunnen we altijd een grotere bank bouwen, maar momenteel heb ik al werk genoeg.

Als je enkel de buitenzijde wil draaien (paddestoel met steel in klauw, maakt de lengte minder uit. Je hoeft immers niet ver over de leunspaan heen te gaan. Ik heb verschillende beitels hier vandaan:https://www.drechseltechnik.de/index.php
    Ik besteld ze zonder heft. Die maak ik dan naar eigen smaak.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Bij buitendraaiwerk heb je weinig last van dit probleem. De beitel hangt weinig over. Bij binnendraaiwerk speelt dit veel meer. Hier lossen we dit oa op door de leunspaan (recht) te vervangen door een gebogen model. Er zijn ook rechte modellen met een draaibaar y stuk voorin. Hier rust de guts dan in. De lengte van het handvat wordt gebruikt om de beitel naast het lichaam te kunnen sturen. Met oefeningkan dit ook met een model. Bij een platte beitel niet groter draaien dan 3-4 keer de breedte van de platte beitel. Met een grote platte beitel kun je wel kleine dingen draaien maar andersom kan ik het in ieder geval niet. Ik zou voor 3 maten gaan 6-12-25 mm. Ook de slijphoek kan aanleiding zijn om er meer te kopen. Als je de bodem van een wat dieper pot of vaas wil draaien heb je een beitel nodig met een andere hoek. Omslijpen kan maar kost tijd en veel staal.

Wim bedankt voor je reactie, maar ik heb geen flauw idee waar je het over hebt. Ik ben een ijzerboer, die ook wat met hout knutselt. Wat betreft houtdraaien is mijn kennis vrij beperkt. Dus zou je je reactie zo kunnen verduidelijken dat het te volgen is door iemand die eigenlijk niets weet van houtdraaien?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Wim bedankt voor je reactie, maar ik heb geen flauw idee waar je het over hebt. Ik ben een ijzerboer, die ook wat met hout knutselt. Wat betreft houtdraaien is mijn kennis vrij beperkt. Dus zou je je reactie zo kunnen verduidelijken dat het te volgen is door iemand die eigenlijk niets weet van houtdraaien?
    Misschien is het handig om eens bij een houtdraaier te gaan kijken.
    Kun je aangeven wat je precies wilt maken en kan deze laten zien wat je nodig hebt.
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Heel kort door de bocht - blijf verre van platte beitels. Richt je op Europees model, gesmede gutsen - brede modellen, geslepen als spindelguts. 3/4 inch minimaal, liever breder. Zoals Wim al zegt, lengte is niet heel belangrijk, en de lengte van het handvat al helemaal niet. Ashley Iles maakte altijd goeie gesmede gutsen (de meeste UK snijijzerboeren doen voornamelijk of alleen gefreesde gutsen), maar CHW bijvoorbeeld ook. En de _oude_ gutsen van Nooitgedagt, als je ze kunt vinden, zijn ook prima.

Ik denk wel dat als je 'holle' mallen gaat draaien (denk even aan de vorm van een trompetbeker), dat een gebogen leunspaan ook een zinvolle investering is. Voor bolle vormen is het voldoende om je leunspaan af en toe te verplaatsen.

Forum Rechten