Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 19 van de 19
    Inderdaad eens gaan kijken bij een houtdraaier, ga je zien dat bij buitendraaiwerk er constant "gespeeld" word met de positie van de leunspaan.
    Bij het draaien van een stuk hout tussen de centers word regelmatig de leunspaan dichter bij het hout gebracht.
    Een leunspaan op een houtdraaibank is geen statisch gegeven, die word constant van plaats gewisseld en hoger of lager gezet ten opzichte van de centerlijn wanneer nodig.
    Dit alles om de overhang van de beitel steeds zo kort mogelijk te houden. Het laat ook vlotter werken toe, zo zijn lange (onhandige) beitels of gutsen niet echt nodig.

De totale lengte van beitel of guts is ook een persoonlijke smaak, sommige draaiers hebben graag een lang stuk hout in handen, zelf heb ik die dingen liefst zo kort mogelijk. (bij buitendraaiwerk)

Wat foto's van verschillende gutsen met afmetingen.

3 verschillende slijpvormen.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6340.jpg

- bovenaan een klassieke spindelguts, klassiek geslepen. Breedte 12mm
    - middelste, gesmeed model guts, fingernail geslepen. Breedte 35mm.
    - onderste model, gesmeed, rechte snede, klassieke afruwguts. Breedte 35mm.

3 verschillende vouwen.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_633d.jpg
    De middelste guts is mijn favoriet model, (zeer) snel verspanen, weinig motorvermogen nodig, afwerking houtoppervlak zoals bij een platte beitel.

Totale lengte van de breedste beitels, tussen de 400 en 450mm, hecht incl.
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e68.jpg

Het proces van draaien op een leunspaan is mij bekend. Ornamenten in metaal worden ook op een leunspaan gedraaid. Maar dan neem je een stuk stalen staf en daar monteer je een stuk hss toolbit in wat de gewenste vorm heeft. Maar bij houtdraaien zie je allerlei soorten beitels die allemaal een meer specifieke toepassing hebben. Snelheid is bij het maken van forceermallen niet zo belangrijk. Precisie en maatvastheid zijn wel het belangrijkste. Als je bijvoorbeeld in een hoek een bepaalde radius wil hebben, verslijp je dan een beitel? Bij metaaldraaien slijp je dan een toolbit in de juiste radius. Het hout dat wordt verspaand is altijd droog en hard. Als ik nu van hardhout handvatjes voor beitels draai, benader ik dat als of het metaal is. Het draaien zal dan volgens de echte houtdraaiers niet volgens de regels zijn, maar het resultaat is voor mij prima. Ik maak mijn houtdraai beitels dan van stukken hss schaafmessen. Voor mij is de vraag dus meer van wat heb je echt nodig en waarom? En waarom gebruiken ze bij houtdraaien geen standaard gereedschapsdragers met een verwisselbare punt?

Hout is geen homogene materie, dus als je de snede zo kunt plaatsen dat de vezels afgesneden en niet afgerukt worden, hoef je minder te schuren. Daarvoor is het nodig constant met de (houding van de) beitel de vorm van het hout te volgen.

Overigens heeft men voor het vormvast bewerken van hout zgn. modelbouwdraaibanken. Deze werden / worden met name gebruikt voor vormen van metaalgieterijen, bijvoorbeeld. Belangrijk onderscheidend kenmerk daarvan t.o.v. een 'normale' houtdraaibank is een kruissupport, zodat lange rechte vlakken zuiver gedraaid kunnen worden. Vaak zijn ze daarbij zwaar gebouwd, voorzien van een grote centerhoogte (400 mm of meer) of zelfs een verschuifbaar bed om zowel extreem lange als extreem grote werkstukken te kunnen draaien.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=eN6o9rzW7l8

Als je schuren niet nodig hebt, en vormvastheid wel, houdt niets je tegen het met een kruissupport te proberen, of schrapend te werken, zoals je hierboven beschrijft.Voor mij zou dat niet iets zijn dat ik voor de hobby doe, schrapen, stof, herrie, je mist alle leuke aspecten van houtdraaien, de vliegende krullen, het sissende geluid als de beitel correct door het natte hout snijdt...
    Laatst gewijzigd door Jurriaan; 24-07-19 om 14:45.

Bedankt voor je antwoord, daar heb ik wat aan. Kruissupport wordt al aan gewerkt. Samen met een verdeeltafel handig om krommingen exact te draaien. Wat jij hebt met houtdraaien heb ik met metaal. Maar soms overlappen disciplines elkaar en kunnen we elkaar van advies voorzien. Ik ga voordat ik iets koop het eerst wel eens op de metaalmanier proberen. Standtijd van een opgesoldeerde beitel zal in merbau ook wel beter zijn. Ik slijp mijn beitels trouwens wel zo dat ze snijden. Alleen met messing en kort spanig brons schraap je meer.

Tja, ik weet niet of je met wisselplaatjes werkt, maar ik heb altijd begrepen dat de plaatjes voor aluminium scherp genoeg zijn om hout te bewerken. De ongecoate dan, een TiN coating voegt voor hout niets toe. En inderdaad, met RCGT plaatjes kan ik prima vazen uithollen. Aan de buitenkant gebruik ik inderdaad beitels zoals die van Tuoh, gewoon omdat dat fijner werkt.

Ik bedoelde geen wisselplaatjes voor hout. Je kan metaaldraaibeitels met opgesoldeerde hardmetalen plaatjes vaak voor oudijzerprijs overnemen. Voor losse hardmetalen beitelplaatjes heb je weer een dure houder nodig en de plaatjes zelf zijn ook niet echt te geef. Ook met metaal draaien gebruik ik maar enkele typen beitelplaatjes. De rest gaat met snelstaal . Ik maak vooral functionele dingen van hout en metaal. Ik ben geen kunstenaar en dat ga ik ook niet meer worden.

Chevy 66,

een forumlid, Diedier Sirjacobs , draait hout met technieken van een modelmaker. Hij heeft hier uitgebreide verslagen gepost. Heel veel mallen in een complexe relatie met elkaar. De krommingen moeten steeds juist zijn. Worden door hem wel enkel met gutsen, beitels en ander houtdraaierstuig gedraaid, niet met kruissupport. Ik denk dat je daar al dicht bij je doel komt

In zijn "stadion", bijvoorbeeld, heeft hij zich bezig gehouden met de hoeken van het stadion. Andere maakten de rechte stukken van het stadion en de arena. (leerlingen metaal van zijn school. Alles past netjes.
    Ergens is er een lange post over, hier op 't forum . Dan zie je hoe hij het doet. Houtdraiers kunnen met een of een paar gutsen alle bochten nemen, , het is anders dan in metaal.
    Link https://www.woodworking.nl/showthrea...hlight=stadion

Ook een filmpje van het afgewerkte product, het stadion. Dus enkel de hoeken in hout, volgens aangeleverde tekening, de rest is gebogen staalplaat. Ook de binnenkant, de tribunne moest aansluiten.

groeten,
    Ornament
    http://www.houtdraaien.eu
    Laatst gewijzigd door ornament; 24-07-19 om 22:44.

Ornament, dat Didier het draaiwerk doet en niet een van zijn leerlingen, geeft het probleem aan. Om met zulke precisie uit de hand te draaien vergt vele uren oefening. Voor mij is het een goedkopere manier om forceermallen te maken. Ik ga eerst werken met wat ik heb. Het gaat mij om het resultaat. De manier waar op maakt niet uit. Maar iedereen bedankt voor zijn adviezen.

Forum Rechten