s0ulmaster's nieuwe werkplaats

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Haal dat blad eerste eens even geruime tijd van die tafel af, zodat de onderkant van dat blad ook kan acclimatiseren. Wie weet wat er van komt.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik heb het blad nu op voetjes gezet met de bolle kant naar boven.
Hopelijk trekt ie vanzelf nog iets bij, maar ik ga niet eeuwig wachten :p
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
In mijn opinie zal de zwaartekracht weinig invloed hebben.
Zelf zou ik het blad op z'n kant zetten zodat er per tijdseenheid meer omgevingslucht langs zal stromen door natuurlijke ventilatie. Dan heb je dus eerder resultaat. Op z'n kant kan zowel op de lange zijde als de korte zijde.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Dat is natuurlijk ook een optie :)
Ik had er dus al wat onder gedaan om lucht onder het blad door te laten + de ventilatie aangezet, maar wellicht dat op zn zij nog wat beter werkt.

Dank zover!
 

tuoh

Oud hout
In de breedte krom staan kan wegtrekken als het blad een tijdje recht staat. Na een paar dagen ga je al verschil zien.
Staat het ding in de lengte krom dan is er maar een oplossing, opnieuw vlakschaven.

Voor een werkblad is lijnolie perfect, het hout word beschermd en het oppervlak word niet te glad.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Gaat inderdaad om de breedte die krom is.

We gaan het zien hoe het bij trekt en anders heb ik een boel vlakwerk te doen. Wel weer een reden om een nr 7 schaaf aan te schaffen..hehe
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Zoo, dat was me weer een avondje.
Met een beetje geweld en een boel liefde het blad erop gezet.

Alles lijkt redelijk netjes. Niet alles is even recht en haaks, maar over het algemeen zeker niet ontevreden en het blad is overal even hoog t.o.v. de grond :)

IMG_20200415_205031.jpg
IMG_20200415_204958.jpg
IMG_20200415_205017.jpg

Nu tijd om alles te vlakken en ook de bankschroeven monteren
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Mijn nr 7 schaaf is helaas nog steeds niet binnen...zo maar even bellen dan. Het vlakken van het blad laat dus even op zich wachten.

Ondertussen dan maar de bankschroeven bevestigd.
Met de instructies erbij is dat prima te doen.

Voorkant van de veritas twinscrew
IMG_20200422_212659.jpg

Opening. Hij opent ruim 30cm, en stiekem ook al een keer gebruikt (mede vanwege t ontbreken van de dogholes momenteel)

IMG_20200422_212714.jpg

De legvise is mooi geworden en is vrij diep.
Het schroefwiel hangt daarmee wat laag, maar het geeft me wel veel ruimte terug. Het purperhart patroontje is ook wel mooi geworden

IMG_20200425_145621.jpg

En ondertussen voor mijn broertje zn verjaardag een hakblok in elkaar gezet, van wat restanten beuken.

IMG_20200427_154451.jpg
IMG_20200427_154457.jpg
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik ben er bijna (had al wel af kunnen zijn, maar ook druk met andere zaken geweest.

Ik wad gister bezig met gaten boren voor mn veritas bench dogs.

IMG-20200527-WA0002.jpg

Ik heb de gaten geboord met een 3/4" forstner en zoals je wellicht kan zien, passen de kleine pups perfect maar de grotere dogs voor geen meter passend. Zonder hamer krijg ik ze niet waar ze horen.

Nu kan ik de gaten met een schuurklosje wel iets ruimen, maar dan ben ik bang dat de fit van de pups weer niet ideaal is of zelfs te los.

Zijn er mensen met ervaring met deze dogs of een beter idee hebben om beide varianten mooi pas te maken?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Na gisteren nog de laatste gaten te hebben geboord kan ik eindelijk zeggen dat mijn werkbank (zo goed al) klaar is.
Het enige wat nog mist zijn de gaten in de klemmen voor de prariedogs.

hier dus wat kiekjes die ik gisteren heb gemaakt :)

0ndzo3wtSdnOlmvpkwrBE1D4.jpg


Ucsv2js37YEQNkLCphg4wDP2.jpg


McNnMf2Z7LDkb548IuxHKDXA.jpg
[

8PUiQwgVFHivtqYs30MoOGHf.jpg


7NXv6KMUoBTaiUf0dn7UOPGq.jpg


SSjLBbmVvUIAZV27pnBYLdgc.jpg
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Wow. Ziet er prachtig uit. Ik herinner mij een draadje over die werkbank, of heb ik het mis?

Wij zijn momenteel aan het kijken naar een ander huis. Hoofdeis voor mij is dat er de optie tot een werkplaats is. Dan gaat er ook zeker zo'n werkbank komen.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Wow. Ziet er prachtig uit. Ik herinner mij een draadje over die werkbank, of heb ik het mis?

Wij zijn momenteel aan het kijken naar een ander huis. Hoofdeis voor mij is dat er de optie tot een werkplaats is. Dan gaat er ook zeker zo'n werkbank komen.

Dat is dit draadje :)
Hier hou ik alles bij omtrent de inrichting van mijn werkplaats, dus had geen appart topic aangemaakt hiervoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Tijd voor wat kleine aanpassingen aan de werkplaats.
Ik miste een plek waar ik grotere delen horizontaal kwijt kan en kan oplatten.

Dus maar even aan de slag gegaan met hetgeen wat voorhanden was, wat vuren balkjes van de lokale houthandel.


hLAD6GKcWs5zndYnDqzfwv5v.jpg


PYPDZzzeWPRm2BJzb9P4tZsY.jpg


mPr6QeTVNOdzJtOKLPxNcCnm.jpg



Qua formaat ben ik er wel blij mee. Het is net niet te groot om in de weg te zitten :)

+ nog iets om mijn restant stukjes hout in kwijt te kunnen zonder dat mijn werkplaats een teringzooi wordt.Het veel me heel erg mee hoeveel zoiets kost :)

3QrVMobo526fVX47fmfd4hlF.jpg



daarnaast mijzelf een cadeautje aangeschaft. een mooi incra miter slede. Alleen 1 issue

TaSSVEdmukLiKO9c5bMS8sbO.jpg


de miter past niet qua diepte in mijn zaagafel (robland lx310). MIjn andere tafels hebben wel een slot die diep genoeg is.
Ik heb nog ~6 mm vlees over qua materiaal waar het slot zit. Structureel heeft de tafel een opgedikte rand geheel rondom. Is het mogelijk om de slot ergens bij en een metaalboer 2/3mm uit te laten frezen? qua breedte past het namelijk wel gewoon goed. Dan houd ik dus 3mm vlees over.


Dat was het weer voor vandaag, Thanks






 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Je incra aanpassen zou meer voor de hand liggen? Misschien een stripmetaal kopen en daar schroefdraad in maken?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Je incra aanpassen zou meer voor de hand liggen? Misschien een stripmetaal kopen en daar schroefdraad in maken?
Ja daar heb ik ook wel aan gedacht, maar het systeem van incra met de expansie ringen maakt het wel dat het veel beter en mooier past in elke slot en mijn andere machines past hij echt perfect.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mijn Hammer lintzaag heeft hetzelfde probleem, want ook daar is het miterslot niet diep genoeg. Ik heb op Aliexpress een relatief goedkope verstekgeleider gekocht. Daar heb ik met een kleine haakse slijpen en een schuurmachine een stuk van de dikte vanaf gehaald. Dat was niet een echt leuk klusje, maar ging wel. Zie ook post #56 van mijn werkplaatstopic. Daar staat ook een filmpje in van Manor Wood die het met een vandikteschuurmachine doet.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Tot nu toe niemand die zegt: Doe eens gek en laat er voor 100e (ofzo) 3mm vanaf frezen? Ik zie daar meer profijt in dan de geleider verpesten terwijl ik al 2 machines heb waar die perfect op past ..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.