Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Cool s0ulmaster's nieuwe werkplaats

Allereerst hallo aan allen die mij nog niet kennen. Ik heb sinds kort een account hier, maar mij nog niet netjes voorgesteld (ga ik nog wel even doen).
    Ik maak graag vanalles wat mijn interesse wekt wat te maken heeft met metaal en hout en moementeel voornamelijk voertuigen meubels en gitaren. Dit doe ik vanuit een grote (100m2+) metaal werkplaats van een bekende van mij.

NOTE: de foto's volgen later nog!

Omdat ik het irritant begon te vinden in iemand anders zijn werkplaats te werken en nooit iets terug kon vinden en ook wat machines had aangekocht waar ik wat ruimte voor nodig had werd het tijd voor mijn eigen stekkie.

Daar de werkplaats waar ik nu werk nog een rommelhok over had, waar weinig mee gebeurde ben ik eens om tafel gaan zitten om te overleggen of ik deze plek als houtwerkplaats mag gaan inrichten.
    Het is een hok van een kleine 30m2 (7,5 x 4m), wat (als ik hier zo verder kijk) redelijk van formaat is, maar ik heb dan ook een aantal flinke machines.

Na wat goed overleg heb ik het voor elkaar dat ik deze plek als werkplaats mag gaan gebruiken
    Maar zoals gezegd een rommel hok was het wel. Een 20 jaar lang heeft dit meer als opslaghok gediend dan als wat anders.
    Dus het moest leeggepakt worden en omdat het niet mijn spullen zijn en meneer moeite heeft met spullen weggooien/opruimen/verplaatsen, was dit een redelijk moeizaam proces en is dat ook nog niet klaar helaas.

Toch is het allemaal een beetje is een stroomversnelling gegaan toen ik een budget voor wat machines tot mijn beschikking kreeg en ik een robland lx300 kocht.

Het leegpakken gaat beetje bij beetje, maar ondertussen heb ik al wel een groot deel van de apparatuur binnen gekregen.
    - Robland lx300
    - Record power sabre 450
    - Contimac CH16N
    - HBM 200 pro afzuiger

en er komt nog
    - werkplaats luchfilter
    - bandschuurmachine (jet of hammer)

Een drukke boel in het hok dus, en dan moet ik ook nog alles opknappen.
    Omdat het niet mijn eigen hok is wou ik de investering in het opknappen beperkt houden.

Ondertussen is er al wat werk gebeurd in het opknappen van de lichtkoepels. Aan de binnekant waren deze voorzien van een vierdelig acryl paneel, en deze zijn nu vervangen voor 1 mooie schone nieuwe plaat.

Het boton in van de moren en vloeren begonnen na al die tijd ook scheuren te vertonen en deze hebben we zo goed en kwaad als het kan opgelapt, maar helaas lijkt het een wat structureel prbleem in de werkplaats te zijn, die ik ik financieel niet ga dragen, dus dan maar wat oplappen met cement, kit en verf.

Inmiddels zijn we een goed aantal weken verder, had ik mijn brommer project ook nog af te ronden en heb ik driekwart van de werkplaats geschilderd. Als de foto's volgen zie je ook wel kek kleurtje ik ok de achterwand heb gebruikt. Dit was puur omdat het nog beschikbaar was en ik niks nieuws hoefde te kopen.

Terug naar vandaag. Wat staat er nog te gebeuren?
    - De rest van de werkplaats leeg pakken
    Er staat nog een hele berg aan kunstwerken (eigenaar is kunstenaar), die een andere plek moeten krijgen. Dit gaat nog wel even een klusje worden helaas
    - De laatste wand/stukje plafond van de werkplaats schilderen.
    - de hele werkplaats leegpakken, want ik wil iets met de vloer doen.
    - nieuwe elektra aanleggen, want ik wil nog wat meer punten voor 230V en 400V.
    - De inrichting met een nieuw te bouwen werkbank en alle gereedschap en machines een plekje geven.

Over de vloer had ik nog wel bedenkingen.
    Was het mijn eigen hok, dan had ik er een (giet) epoxyvloer ingegooid, maar nu moet het wat meer op budget.
    Nu kwam ik ipv een gietvloer ook een epoxyvloer tegen die je met een roller/kwast aanbrengt.

De vloer is van beton en ik hoopte dat deze oplossing een wat betaalbaardere strakke gladde vloer oplevert.
    Als er andere ideen zijn voor een vloerafwerking dan hoor ik het graag voor een budget van 400 euro (30m2).
    Het moet wel wat gewicht kunnen dragen want die robland is iets van 500kg.

Ik zal mijn best doen om regelmatig wat te posten, maar als ik 1 of 2x per week een paar uurtjes tijd heb ben ik al blij. Verwacht dus geen snelle voortgang.

Andere opmerkingen of ideen zijn welkom.

en nogmaals foto's volgen later deze week
    Laatst gewijzigd door s0ulmaster; 22-07-19 om 16:07.

Ha, een bekende van een ander forum . Welkom!

Kun je de vloer niet in orde maken met egaline/egalisatiemortel en/of betonverf? Indien de bestaande betonnen vloer stevig genoeg is, dan zijn beide opties sterk genoeg om jouw machines te dragen. Met de eerste optie maak je de vloer glad, dus alle putjes en scheuren worden gevuld. De hoeveelheid materiaal is afhankelijk hoe horizontaal de vloer is. De materiaalkosten kunnen hierdoor snel oplopen. Met verf maak je de vloer niet egaal. Maar dat doet die epoxyvloer ook niet. Beide opties combineren levert natuurlijk het beste resultaat op, maar denk niet dat dit financieel haalbaar is binnen het budget van €400.

Je hebt al een flinke verzameling machines (meer dan de gemiddelde woodworker). Maar daarmee krijg jij jouw werkplaats wel vol. We zijn benieuwd naar de foto's!

Eventjes wat foto's zoals beloofd

De ingang van mijn werkplaats. 2 jaar geleden is die deur nog geschilderd, maar ik denk met ultiem oude verf....wellicht nog een keer wat mee doen. Deur is ook rdelijk uit het lood.

Dan kom je binnen en dan kom deze rotzooi tegen.

Wat mij betreft een boel rotzooi, maar de eigenaar dacht er toch wat anders ever, dus koste me wel enige moeite om het opgeruimd te krijgen (en nog niet helemaal leeg helaas).

wat schilder en kitwerk, om het visueel wat mooier te maken. Zoals gezegd, het is een beetje een budget oplossing, maar het is ook niet mijn eigendom.

nieuwe plaaten in het plafond om wat meer licht naar binnen te krijgen. De oude platen waren wel echt op

inmiddels een boel leeggepakt, maar ook al weer volgepakt met nieuwe machines (nog in doos )

Omdat ik niet alles in het wit wou een kleurjte op de achterwand gedaan. Omdat de oude verf (voorraad) ook een beetje op moest, maar wat restanten opgemaakt.
    Het is wel een beetje fel geworden

en dit is het bakbeest wat in de werkplaats moet komen te staan

Dat wordt een mooi plekje, lijkt me ook nog wel eens mooi, om een echte werkplaats te hebben met ruimte voor meer machines.

Ja het is ook wel een fijne plek
    Het mag altijd wat groter, maar ik ben aardig voorzien momenteel op een paar leuk emachines na, die ik nog wil hebben/maken.

Ook leuk om hier weer bekenden te zien van andere fora!

@L.N. De vloer op zichzelf is niet zo erg, maar er heeft (oude) verf ogezeten en de vloer heeft wat scheuren hier en daar.
    Het gladtrekken van de vleor met een beton mengsel lijkt me me sowieso verstandig, maar ik vraag me af of die "rol" epoxy een mooier resultaat opleverd, dan alleen betonverf.

Ik ga vanmiddag dat bedrijf maar eens even bellen om te vragen wat de kwaliteti is t.o.v. giet epoxy
    Laatst gewijzigd door s0ulmaster; 25-07-19 om 10:02.

Ik heb naast die rol epoxy ook gedacht aan OSB platen.

Iemand daar ervaring mee? Is dat stevig genoeg voor 500kg machines?

Edit: ik kwam een ander topic tegen over OSB/underlayment, maar die schijnen nog redelijk snel stuk te gaan bij flinke (punt) belasting. Vandaag vergeten te bellen met dat epoxy bedrijf...morgen weer een kans.
    Laatst gewijzigd door s0ulmaster; 25-07-19 om 20:41.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Dat is afhankelijk van de wieltjes, diameter, breedte en hardheid van het loopvlak.
    sometimes you just need a bigger hammer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald L. Bekijk Berichten
    Dat is afhankelijk van de wieltjes, diameter, breedte en hardheid van het loopvlak.
    Ja dat snap ik ook, maar die combi heeft maar kleine wieltjes dus veel puntbelasting. Daarom denk ik niet dat het een goede oplossing is.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Je zou dan een "harder" plaatmateriaal moeten hebben.
    Lees: hogere druksterkte loodrecht op het vlak.
    Die getallen zijn te vinden bij de fabrikanten en of leveranciers.
    En berekenen wat de optredende spanning is onder een wieltje.
    sometimes you just need a bigger hammer

Heb je ook tips? Berekenen is het probleem niet,maar ervaringen zijn toch mooi meegenomen.

Als het erop aankomt ga ik het wel ff doorrekenen, maar ik twijfel een beetje wat een goede (budget) oplossing is.

Zoals gezegd helaas is het niet mijn eigendom, dus ga ikgeen 800-1000 euro gietvloer erin gooien

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten