s0ulmaster's nieuwe werkplaats

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Allereerst hallo aan allen die mij nog niet kennen. Ik heb sinds kort een account hier, maar mij nog niet netjes voorgesteld (ga ik nog wel even doen).
Ik maak graag vanalles wat mijn interesse wekt wat te maken heeft met metaal en hout en moementeel voornamelijk voertuigen meubels en gitaren. Dit doe ik vanuit een grote (100m2+) metaal werkplaats van een bekende van mij.

NOTE: de foto's volgen later nog!

Omdat ik het irritant begon te vinden in iemand anders zijn werkplaats te werken en nooit iets terug kon vinden en ook wat machines had aangekocht waar ik wat ruimte voor nodig had werd het tijd voor mijn eigen stekkie.

Daar de werkplaats waar ik nu werk nog een rommelhok over had, waar weinig mee gebeurde ben ik eens om tafel gaan zitten om te overleggen of ik deze plek als houtwerkplaats mag gaan inrichten.
Het is een hok van een kleine 30m2 (7,5 x 4m), wat (als ik hier zo verder kijk) redelijk van formaat is, maar ik heb dan ook een aantal flinke machines.

Na wat goed overleg heb ik het voor elkaar dat ik deze plek als werkplaats mag gaan gebruiken :D
Maar zoals gezegd een rommel hok was het wel. Een 20 jaar lang heeft dit meer als opslaghok gediend dan als wat anders.
Dus het moest leeggepakt worden en omdat het niet mijn spullen zijn en meneer moeite heeft met spullen weggooien/opruimen/verplaatsen, was dit een redelijk moeizaam proces en is dat ook nog niet klaar helaas.

Toch is het allemaal een beetje is een stroomversnelling gegaan toen ik een budget voor wat machines tot mijn beschikking kreeg en ik een robland lx300 kocht.

Het leegpakken gaat beetje bij beetje, maar ondertussen heb ik al wel een groot deel van de apparatuur binnen gekregen.
- Robland lx300
- Record power sabre 450
- Contimac CH16N
- HBM 200 pro afzuiger

en er komt nog
- werkplaats luchfilter
- bandschuurmachine (jet of hammer)


Een drukke boel in het hok dus, en dan moet ik ook nog alles opknappen.
Omdat het niet mijn eigen hok is wou ik de investering in het opknappen beperkt houden.

Ondertussen is er al wat werk gebeurd in het opknappen van de lichtkoepels. Aan de binnekant waren deze voorzien van een vierdelig acryl paneel, en deze zijn nu vervangen voor 1 mooie schone nieuwe plaat.

Het boton in van de moren en vloeren begonnen na al die tijd ook scheuren te vertonen en deze hebben we zo goed en kwaad als het kan opgelapt, maar helaas lijkt het een wat structureel prbleem in de werkplaats te zijn, die ik ik financieel niet ga dragen, dus dan maar wat oplappen met cement, kit en verf.

Inmiddels zijn we een goed aantal weken verder, had ik mijn brommer project ook nog af te ronden en heb ik driekwart van de werkplaats geschilderd. Als de foto's volgen zie je ook wel kek kleurtje ik ok de achterwand heb gebruikt. Dit was puur omdat het nog beschikbaar was en ik niks nieuws hoefde te kopen.

Terug naar vandaag. Wat staat er nog te gebeuren?
- De rest van de werkplaats leeg pakken
Er staat nog een hele berg aan kunstwerken (eigenaar is kunstenaar), die een andere plek moeten krijgen. Dit gaat nog wel even een klusje worden helaas
- De laatste wand/stukje plafond van de werkplaats schilderen.
- de hele werkplaats leegpakken, want ik wil iets met de vloer doen.
- nieuwe elektra aanleggen, want ik wil nog wat meer punten voor 230V en 400V.
- De inrichting met een nieuw te bouwen werkbank en alle gereedschap en machines een plekje geven.

Over de vloer had ik nog wel bedenkingen.
Was het mijn eigen hok, dan had ik er een (giet) epoxyvloer ingegooid, maar nu moet het wat meer op budget.
Nu kwam ik ipv een gietvloer ook een epoxyvloer tegen die je met een roller/kwast aanbrengt.

De vloer is van beton en ik hoopte dat deze oplossing een wat betaalbaardere strakke gladde vloer oplevert.
Als er andere ideen zijn voor een vloerafwerking dan hoor ik het graag voor een budget van 400 euro (30m2).
Het moet wel wat gewicht kunnen dragen want die robland is iets van 500kg.

Ik zal mijn best doen om regelmatig wat te posten, maar als ik 1 of 2x per week een paar uurtjes tijd heb ben ik al blij. Verwacht dus geen snelle voortgang.

Andere opmerkingen of ideen zijn welkom.

en nogmaals foto's volgen later deze week
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ha, een bekende van een ander forum :D. Welkom!

Kun je de vloer niet in orde maken met egaline/egalisatiemortel en/of betonverf? Indien de bestaande betonnen vloer stevig genoeg is, dan zijn beide opties sterk genoeg om jouw machines te dragen. Met de eerste optie maak je de vloer glad, dus alle putjes en scheuren worden gevuld. De hoeveelheid materiaal is afhankelijk hoe horizontaal de vloer is. De materiaalkosten kunnen hierdoor snel oplopen. Met verf maak je de vloer niet egaal. Maar dat doet die epoxyvloer ook niet. Beide opties combineren levert natuurlijk het beste resultaat op, maar denk niet dat dit financieel haalbaar is binnen het budget van €400.

Je hebt al een flinke verzameling machines (meer dan de gemiddelde woodworker). Maar daarmee krijg jij jouw werkplaats wel vol. We zijn benieuwd naar de foto's!
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Eventjes wat foto's zoals beloofd :)

De ingang van mijn werkplaats. 2 jaar geleden is die deur nog geschilderd, maar ik denk met ultiem oude verf....wellicht nog een keer wat mee doen. Deur is ook rdelijk uit het lood.
FXlRkOTl.jpg



Dan kom je binnen en dan kom deze rotzooi tegen.

u8vzV8cm.jpg


uC5JXo6m.jpg


Y7LqM6nm.jpg



Wat mij betreft een boel rotzooi, maar de eigenaar dacht er toch wat anders ever, dus koste me wel enige moeite om het opgeruimd te krijgen (en nog niet helemaal leeg helaas).

wat schilder en kitwerk, om het visueel wat mooier te maken. Zoals gezegd, het is een beetje een budget oplossing, maar het is ook niet mijn eigendom.

1hcnU1nl.jpg


nieuwe plaaten in het plafond om wat meer licht naar binnen te krijgen. De oude platen waren wel echt op

na1bh8Rl.jpg


inmiddels een boel leeggepakt, maar ook al weer volgepakt met nieuwe machines (nog in doos :rolleyes:)

34xDc7fl.jpg



Omdat ik niet alles in het wit wou een kleurjte op de achterwand gedaan. Omdat de oude verf (voorraad) ook een beetje op moest, maar wat restanten opgemaakt.
Het is wel een beetje fel geworden

B5PLQA8l.jpg



en dit is het bakbeest wat in de werkplaats moet komen te staan

9qecotZl.jpg
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Dat wordt een mooi plekje, lijkt me ook nog wel eens mooi, om een echte werkplaats te hebben met ruimte voor meer machines.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ja het is ook wel een fijne plek :)
Het mag altijd wat groter, maar ik ben aardig voorzien momenteel op een paar leuk emachines na, die ik nog wil hebben/maken.

Ook leuk om hier weer bekenden te zien van andere fora!


@L.N. De vloer op zichzelf is niet zo erg, maar er heeft (oude) verf ogezeten en de vloer heeft wat scheuren hier en daar.
Het gladtrekken van de vleor met een beton mengsel lijkt me me sowieso verstandig, maar ik vraag me af of die "rol" epoxy een mooier resultaat opleverd, dan alleen betonverf.

Ik ga vanmiddag dat bedrijf maar eens even bellen om te vragen wat de kwaliteti is t.o.v. giet epoxy
 
Laatst bewerkt:

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik heb naast die rol epoxy ook gedacht aan OSB platen.

Iemand daar ervaring mee? Is dat stevig genoeg voor 500kg machines?

Edit: ik kwam een ander topic tegen over OSB/underlayment, maar die schijnen nog redelijk snel stuk te gaan bij flinke (punt) belasting. Vandaag vergeten te bellen met dat epoxy bedrijf...morgen weer een kans.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Je zou dan een "harder" plaatmateriaal moeten hebben.
Lees: hogere druksterkte loodrecht op het vlak.
Die getallen zijn te vinden bij de fabrikanten en of leveranciers.
En berekenen wat de optredende spanning is onder een wieltje.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Heb je ook tips? Berekenen is het probleem niet,maar ervaringen zijn toch mooi meegenomen.

Als het erop aankomt ga ik het wel ff doorrekenen, maar ik twijfel een beetje wat een goede (budget) oplossing is.

Zoals gezegd helaas is het niet mijn eigendom, dus ga ikgeen 800-1000 euro gietvloer erin gooien
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als ik het mij goed herinner heeft Athanor ook een houten vloer, Toxiq ook. De laatste heeft er een massief houten vloer in liggen.
Er zullen er nog wel meer zijn, met de zoekfunctie zijn ze wel te vinden.

500 kg/4 = 125 kg. Zwaartepunt zal wel uit het midden liggen, dus 200 kg is de maximale wieldruk. Hoe groot is zo'n wieltje?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Nog geen formaat winkelwagen, plastic. 3 wielen constructie.

Dus denk niet dat t wat wordt. Hardhout is te duur.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Marktplaats in de gaten houden, één nadeel, kan even duren voor je wat bruikbaars tegenkomt.
Hoe slecht is de vloer? Kan het op de foto's niet echt goed zien.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Marktplaats in de gaten houden, één nadeel, kan even duren voor je wat bruikbaars tegenkomt.
Hoe slecht is de vloer? Kan het op de foto's niet echt goed zien.

De vloer is niet perfect. Het is een 25 jaar oude betonvloer. Redelijk vlak, maar loopt wel iets af. De muur zit een knikje in.
Heeft betonverf op de vloer gezete, maar is veelal afgebladderd. Er zitten verder wat kleine scheurtjes in de vloer.

Al met al redelijk bruikbaar, maar niet vergelijkbaar met een mooie nieuwe strakke waterpas betonvloer.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ik zou niet weten waarom je niet een vezelversterkte egalisatiemortel zou kunnen gebruiken.. De meeste daarvan hebben een druksterkte van rond de 20 N/mm2, dus 200 kg puntbelasting kan dat zeker hebben. Dan ben je voor een 200-300 euro klaar, beetje afhankelijk van het verloop
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik zou niet weten waarom je niet een vezelversterkte egalisatiemortel zou kunnen gebruiken.. De meeste daarvan hebben een druksterkte van rond de 20 N/mm2, dus 200 kg puntbelasting kan dat zeker hebben. Dan ben je voor een 200-300 euro klaar, beetje afhankelijk van het verloop

Eigenlijk alleen omdat ik beton te hard vind en ik liever iets heb wat wat zachter is en wellicht ook wat isoleerd
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Eindelijk goeie vorderingen gemaakt in mijn nieuwe werkplaats. Leeghalen en schilderen koste wat tijd en er zijn een heleboel kokers kit doorheen gegaan :rolleyes:

De vloer ligt er voor 3/4 in, maar ik wou graag de machines uitpakken en kwam ook osb te kort....


full.jpg



Vervolgens de eerste (en zwaarste) machine erop.
Bijna 500kg en stond nog op een pallet.
Met plankjes en balken en veel hefboom hem strak op de grond gekregen.

full.jpg



Vervolgens de rest van de machines erin met dit als tussen resultaat.

full.jpg


Wat je ziet
- een robland lx310 combimachine
- een hbm 200 profi afzuiger
- een record power sabre 450 lintzaag
- een contimac ch 16 n kolomboor


Er komt nog bij
- een 2m langer 7cm dikke eikenhouten werkbank (wordt het eerste bouwproject in deze werkplaats)
- een 100L compressor voor stuit en straalwerk
- een Jet/hammer band en schijf schuurmachine
- een fijnstof luchtfilter

Hopelijk snel meer daarover :)
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
mooie plek heb je, ziet er ook al meteen weer stukken strakker uit met de nieuwe dakplaten en een mooi vloertje!


Overigens: een 100L compressor voor straalwerk is behoorlijk aan de beperkte kant, er vanuit gaande dat je met een sifonsysteem (zoals in een standaard straalcabine) werkt. Om continu te kunnen stralen zonder de hele tijd te moeten wachten op drukopbouw, kijk je best naar een 250L of meer, met een 4PK of sterkere motor.

Zelf heb ik bijzonder goede ervaringen met de Michelin 270L 5.5PK die HBM verkoopt, momenteel voor maar €800. https://www.hbm-machines.com/produc...oren/michelin-300-liter-fiac-compressor-55-pk
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
mooie plek heb je, ziet er ook al meteen weer stukken strakker uit met de nieuwe dakplaten en een mooi vloertje!


Overigens: een 100L compressor voor straalwerk is behoorlijk aan de beperkte kant, er vanuit gaande dat je met een sifonsysteem (zoals in een standaard straalcabine) werkt. Om continu te kunnen stralen zonder de hele tijd te moeten wachten op drukopbouw, kijk je best naar een 250L of meer, met een 4PK of sterkere motor.

Zelf heb ik bijzonder goede ervaringen met de Michelin 270L 5.5PK die HBM verkoopt, momenteel voor maar €800. https://www.hbm-machines.com/produc...oren/michelin-300-liter-fiac-compressor-55-pk

Ik was al een tijdje aan het kijken naar die michelin dingetjes, maar fijn om te horen dat er iemand is met ervaring met die dingen. 4200W is me wel wat fanatiek (ben maar 16A afgezekerd) en lichtelijk buiten budget maar de 200L variant pas precies in het budget en is zeker het overwegen waard. Ik wist stiekem al dat 100L krap zou worden, dsu was al wat verder aan het zoeken naar 150+.

Het ziet er momenteel echt een heel stuk frisser en ruimer uit en daar ben ik wel heel blij mee.
Ik heb stiekem net ook even een offerte opgevraagd voor de hammer hs950 dan zet ik er een record DS300 naast als schijfmachine. Hammer vraagt er op hun site er 1460 voor maar ik hoop stiekem dat daar nog wat vanaf kan. Voor 1300 euro zou ik hem wel willen hebben namelijk.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik zandstraal voornamelijk pijpen, hele kleine voorwerpen dus, maar wel bijzonder hard hout. Met een 100L 2pk compressor heb ik het ooit geprobeerd en duurde het ruim 2 uur, telkens 30seconden stralen en dan anderhalve minuut wachten op druk. Bovendien straal je dan constant met wisselende druk omdat je vat gewoon te weinig lucht bevat.

Met de 270L 4.2KW kan ik het in principe op 15-20 minuten met een beter resultaat.

de 200L zal niet volstaan om non stop te kunnen stralen in alle gevallen, maar wel om af en toe wat te kunnen stralen, zeker als het om eenvoudigere zaken gaat zoals lak/verf verwijderen.

Ik heb het geluk 25A 380V in mijn werkplaatsje te hebben, dus ik kan wel wat stroom verbruiken zonder zorgen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.