s0ulmaster's nieuwe werkplaats

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik zandstraal voornamelijk pijpen, hele kleine voorwerpen dus, maar wel bijzonder hard hout. Met een 100L 2pk compressor heb ik het ooit geprobeerd en duurde het ruim 2 uur, telkens 30seconden stralen en dan anderhalve minuut wachten op druk. Bovendien straal je dan constant met wisselende druk omdat je vat gewoon te weinig lucht bevat.

Met de 270L 4.2KW kan ik het in principe op 15-20 minuten met een beter resultaat.

de 200L zal niet volstaan om non stop te kunnen stralen in alle gevallen, maar wel om af en toe wat te kunnen stralen, zeker als het om eenvoudigere zaken gaat zoals lak/verf verwijderen.

Ik heb het geluk 25A 380V in mijn werkplaatsje te hebben, dus ik kan wel wat stroom verbruiken zonder zorgen :)


Bedankt voor de tip. Het gaat mij inderdaad om af en toe een dingetje stralen voornamelijk preparatie voor spuitwerk.
Dan gok ik er gewoon op dan de 200L variant voldoende gaat zijn :)
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Even een kleine update.
Door familie omstandigheden even een tijdje het werk stil moeten leggen en de aankoop van de bandschuurmachine uitgesteld (helaas).

Gisteren eindelijk weer wat tijd/energie gevonden om de werkplaats in te gaan.
De lintzaag ingesteld/afgesteld en aangesloten. Koste even wat moeite maar hij deed het.....voor 2 seconden.
Ik heb in de werkplaats 2 230V groepen. eentje op 16A en eentje op 10A (voor de buitenverlichting dacht ik). Bleek dus dan mijn lintzaag op de 10A groep zat en het is geen automaat...
Gelukkig had ik nog ergens de spullen liggen om deze groep om te dopen tot een 16A groep, dus even later had ik mijn lintzaag draaien.
Recht zagen was geen probleem, maar er zit standaard een vrij grof 5/8" lint in. Ondanks dat ik hiermee 4" cirkels zou moeten kunnen zagen kreeg ik er vrijwel geen bochtjes uit.
Dus direct maar even bij tuffsaw wat linten besteld, o.a. een 1/4" om gitaar bodys te kunnen zagen.

Daarna voor het eerst de robland lx31 aangeslingerd, althans het zaag gedeelte.
Er zit een klewin 210mm zaagblad in de machine en wou dat eens uitproberen. Ging nog niet helemaal lekker.

Ik weet nog niet of het aan de fence ligt of aan het blad/mes, maar ik heb het probleem dat ze niet parallel staan en daarmee zaag het dus niet recht en begint het te klemmen aan het einde van de zaag.
Als iemand hier tips voor heeft dan hoor ik het graag. Is de bedoeling bij dit soort fences dat het einde niet vast zit en dat er dus wat beweging in zit? de lintzaag heeft dat namelijk ook.

Van het weekend ook maar eens de vlakbank uitproberen.

groetjes

@hierboven Die fijnstof unit is nog een dingetje waar ik even over na moet denken, maar ik zal het in het achterhoofd houden. Bedankt voor het aanbod iig.
 
Laatst bewerkt:

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Het zijn even lastige maanden geweest met het plotselinge overlijden van mijn moeder, maar we zijn weer op weg.

Een tijd terug een sloot beuken opgehaald bij Rik (masave) om een werkbank te kunnen gaan maken. De plannen liggen al klaar ik wacht alleen nog even op wat meer buisklemmen om het blad te kunnen verlijmen. Die komen hopelijk deze week binnen.

Ondertussen de werkplaats wat verder ingericht een teringzooi gemaakt en langzaam alles een plekje aan het geven.

full.jpg


Hier mijn french cleat wand met het meeste wat ik graag aan de muur wil hebben. Afmeting is iets van 2m bij 1m20.

Heb van het weekend een starmix L1635 opgehaald, want ik werd gek van t kleine kärchertje wat matig zuigt en heel klein is.

Het filters bij Kor gekocht en ga binnenkort een doosje eromheen bouwen zodat ik straks weer helemaal fris aan de slag kan in de werkplaats.
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Gecondoleerd met je moeder, zijn altijd nare dingen.

Wauw mooie werkplaats ruimte.

Plaats je ook foto`s van de bouw van je werkbank (altijd leuk naar te kijken)

Dat werkbord van je ziet er netjes uit, mooie optie voor die steeksleutels en veilen.
Beitels heb ik 2 latten gemaakt, met een blokje ertussen maar dat is wel leuk als alle beitels erin hangen, echter als ik er weer 1 of 2 uithaal, moet ik oppassen dat niet alles naar 1 kant om valt (eigenlijk waardeloos vind ik dat).
Blijven jouw beitels gewoon netjes staan? (die laatste niet, of die ben je vergeten mooi neer te hangen)
Ik ga dus paar van je ideeën gebruiken.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Gecondoleerd met je moeder, zijn altijd nare dingen.

Wauw mooie werkplaats ruimte.

Plaats je ook foto`s van de bouw van je werkbank (altijd leuk naar te kijken)

Dat werkbord van je ziet er netjes uit, mooie optie voor die steeksleutels en veilen.
Beitels heb ik 2 latten gemaakt, met een blokje ertussen maar dat is wel leuk als alle beitels erin hangen, echter als ik er weer 1 of 2 uithaal, moet ik oppassen dat niet alles naar 1 kant om valt (eigenlijk waardeloos vind ik dat).
Blijven jouw beitels gewoon netjes staan? (die laatste niet, of die ben je vergeten mooi neer te hangen)
Ik ga dus paar van je ideeën gebruiken.

Foto's van het bouwproces van de werkbank zullen uiterraard volgen :)
De bijtels en vijlen, moet ik is verder uitboren zodat is iets mooier recht hangen (valt de schacht er wat dieper in), maar dat is een klein werkje gelukkig. Al met al hangen ze toch best netjes recht Die laatste heb ik er gewoon scheef ingehangen denk ik).
Er komt ook nog een klein voorzet strookje om ervoor te zorgen dan de grote tangen niet uit gaan staan zoals de waterpomp nu doet.

Ik ben ook nog even aan het dingen hoe ik de hulpstukken van de combimachine ga ophangen. Vooral de fences wisselen ik nog redelijk frequent, dus daar wil ik ook nog iets voor maken.
Heb nog wat oude ladekastjes voor het overige gereedschap, die op termijn een keer door zelfbouw houten kastjes vervangen gaan worden (want mooi :D).

Mocht iemand zich afvragen of het bord scheef hangt? Nee het terrein is scheeft en daarmee het gebouw ook :p
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Mooi dat je de foto`s van de werkbank ook posten gaat.

Ja dat dacht ik wel, dat die ene er gewoon scheef in hing, maar een mooie optie.

Ik heb die fences zien hangen aan het bord op een foto van Hooked on Wood van Dennis, zag er ook ape strak uit vond ik.
https://www.youtube.com/watch?v=LYIna2jvDpk
Volgens mij zag ik ze ook hangen in een film over zijn werkbank/frees tafel.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Tijd voor een kleine update.
Inmiddels een paar avondjes besteed aan de werkbank en het duurt langer dan ik had verwacht :p

Rustig alle balken zagen schaven en op dikte brengen
IMG_20200222_123352.jpg

Vervolgens per 5 verlijmen (3x)
IMG_20200218_220008.jpg

En tot slot alle 15 aan elkaar
IMG_20200303_212454.jpg

Het verlijmen is redelijk goed gegaan, de zware delen zagen, en schaven was nog wel lastig, gelukkig had ik meestal wel hulp en een paar rolbokken deden ook wonderen.

Ik hed inmiddels een plan gemaakt voor de poten en bankschroeven en ga dus dit weekend ff alles uitwerken en beginnen met zagen en schaven maar weer :D
 
Laatst bewerkt:

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Inmiddels weer een stukje verder.
Ik heb niet heel veel tijd helaas, dus de vorderingen gaan wat langzaam. Bij overmaat van ramp ook nog een klein ongelukje gehad toen door de kickback van mn zaag een opofferings houtje tegen mn hand aan schoot. Terwijl ik altijd zo bedacht ben op dit soort domme dingen :(

Anhow de poten zijn verlijmd de liggers gezaagd en de leg vise staat in de verlijming

IMG_20200320_212240.jpg
IMG_20200324_210020.jpg
IMG_20200324_210102.jpg

Ondertussen ook eindelijk wat tijd genomen om mn filter systeem af te maken en op te hangen. Ontwerp en spulletjes komen bij Kor vandaan.
IMG_20200322_141507.jpg


Dat was het weer even voorlopig.
De volgende stap gaat 1600 pen gat verbindingen zijn.
Ook een interessant klusje :)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Dat ziet er uit als een nare verwonding! Hopelijk valt het mee!

Jouw werkplaats wordt zeer mooi! Waarvoor ga je 1600 (!!!) pen- en gatverbindingen voor maken?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Het lijkt mee te vallen. Een deel was vrij diep, maar lijkt alweer langzaam dicht te groeien.

De pet gat verbindingen zijn er niet heel veel (zeker geen 1600), maar de roubo stijl poot verbindingen zijn wel pittig in uitvoering.
Daarnaadt moet de criscross van de legvise ook nog uitgebijteld worden. Dus 8 pen/gat voor de liggers tussen de poten, 4 voor de poten in het blad en 2 uitsparingen voor de leg vise.

En dan nog 2 bankschoeven monteren natuurlijk :)
Vanavond even het hout voor de legvise afmaken
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Aii pijnlijke verwondingen..
Overigens zie ik dat jij (net als mij) ook langer haar hebt.

Zelf al een paar keer gehad dat het bijna fout ging.
Sindsdien stop ik het haar achter mijn trui/jas.
Zo heb je geen kans dat het in een draaiende machine terecht komt. Wellicht ook een idee voor jou
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Goeie tip :)
het is inderdaad meer dan lang genoeg om in de machine terecht te kunnen komen.
Ga eens kijken hoe ik het wat makkelijker weg kan stoppen (de "man bun" vind ik nog geen goeie optie)
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Intussen komt het bij mij tot het midden van de rug..
"man bun" of meerdere stiekjes erin om het strak te houden leidt tot frustratie omdat het vaak los gaat.
Tot nu toe blijft het allemaal goed zitten als het in de jas/trui valt
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Inmiddels aardig wat werk kunnen verzetten.
Ik heb toch na alle bedenken de knoop doorgehakt en een benchceafted l3g vise gekocht en een veritas twin screw. Dat geld ben ik allang weer vergeten :rolleyes:

De laatste keer had ik wat poten en een blad, inmiddels ook de leg vise gemaakt de liggers gemaakt en de verbindingen gerealiseerd.

Hier de verlijming van de leg vise. Voor de mooi een paar sroken purperhart ertussen gemaakt.

IMG_20200326_203627.jpg

daarna de uitsparing voor de crisscross van de leg vise

IMG_20200328_142711.jpg

ook in de poot een vergelijkbare uitsparing

IMG_20200329_161534.jpg

de liggers tussen de poten voorzien van pennen

IMG_20200329_170354.jpg

de poten voorzien van de gaten. Hier zie je degene die ik op de verkeerde plek had geplaatst...dom dom dom... maar ff opgevuld met een bloke en een nieuw gat gemaakt.

IMG_20200404_180600.jpg

om de poten te verbinden werd door benchcrafted deze roubo stijl verbinding gesuggereerd (mede vanwege de uisparing bij de leg vise). Leek me een mooie uitdaging om dan maar direct voor alle poten te doen.
ipv de dwarsmoer heb ik gekozen voor rampa's omdat ik bang was dat ik de twee gaten dwars op elkaar moeilijk 100% netjes kon uitlijnen. Een goeie keuze denk ik zo want rampa's in de ligger boren was vrij gemakkelijk.

Screenshot_20200321-194128.jpg

Alles in elkaar gezet en verlijmd voor een super stevig resultaat.
Nog wel veel gevloek en gestres, want het verlijmen moet redelijk snel en alles passend krijgen koste veel kracht en moeite, maar het staat

IMG_20200407_225123.jpg

IMG_20200407_225131.jpg

Alleen de uitstekende stukjes draad nog ff afwerken met een mooie siermoer

erg blij met het resultaat, de pen gat verbindingen hadden vast mooie gekund, maar met mijn beperkte ervaring op dit punt en het feit dat de lange pennen >7cm zijn vind ik het toch prima geworden.
Nu tijd om de geten voor het blad te maken.
 
Laatst bewerkt:

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Inmiddels na veel geboor gebeitel en gevijl ben ik er klaar voor om mijn blad op het onderstel te zetten.

Door de ruime tijd die ik nodig had om alles klaar te maken is het blad lichtelijk krom gaan staan.

Is het handig om er een paar dagen natte doekken onder te leggen? Of is er een andere manier om het kromtrekken weer de andere kant op te forceren?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Niemand? :rolleyes:
Ik lees 16 verschillende manieren op interwebs, maar geen idee wat handig is voor zo'n dik blad
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Zo'n dik blad laat zich niet forceren zonder dat er teveel inwendige spanningen ontstaan.
Indien het blad nu geruime tijd in de ruimte staat waar hij blijft, zit er niets anders op door nogmaals te vlakken.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Hij was dus nagenoeg vlak na het verlijmen (en een beetje schaven.

Door een paar weken op een tafel te hebben gelegen is hij krom getrokken....
Als er echt weinig beweging is zit wordt t niet anders dan opnieuw vlakken idd....

Iemand nog een betaalbare oplossing voor het olien?
Ik dacht aan gekookte lijnzaad of heeft het meerwaarde om een dure olie zoals van osmo te kopen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.