Advies gevraagd voor herstel onderdorpel kozijn

houdt

Nieuw lid
11 okt 2016
23
0
Hallo,
Ik heb hier een onderdorpel waar houtrot in zit.

  1. Een jaar of 3 geleden was de neus van de dorpel aan de buitenkant vervangen deze zit echter niet goed vast. Ik kan de neus van de dorpel als ik veel kracht zeg 1 mm of misschien 2 mm op en neer bewegen
  2. De glaslat kan bewegen ten opzichte van de neus van de onderdorpel wat tot gevolg heeft dat ik regenwater tussen de kitrand zie weg stromen
  3. Aan de binnenkant klonk het hout 'hol' over zo een 40cm, nadat ik de plint heb weggehaald zie ik daar inderdaad een padenstoel zitten (zie foto).

Nou heb ik in het verleden wel eens wat houtrot verwijderd, maar nooit een onderdorpel of een stuk er van. Hiervoor haalde ik eerst het kapotte hout weg dan smeerde ik het in met een vloeibaar goedje om het te fixeren en dan gebruikte ik 2 componenten plamuur.

(1Wat ik eigenlijk zou willen is de hele onderdorpel er uit halen of iig een zo groot mogelijk stuk er dan een nieuw stuk in stoppen, zodat de neus van de dorpel ook echt aan de dorpel vast zit. Waar ik echter bang voor ben is dat de ruit er dan onderuit zakt. Ik weet niet of dat zo is misschien kan ik eerst het middenstuk er uit halen vervangen en dan de zijstukken zodat er altijd iets onder het raam zit. Is dit een verstandige aanpak?

(2)Ik heb dit nog nooit gedaan en ik weet niet wat ik in huis moet halen voordat ik begin. Kan iemand mij dat vertellen? Misschien moet ik ook wel het lood vervangen waar zit dit op vast? Jaren geleden heb ik wel eens gezien dat een raam op plastic blokjes stond misschien moet ik die ook halen? Kan iemand vertellen wat ik tegen kan komen en moet aanschaffen aan materialen? Beter dat ik de goede spullen in huis heb dat als ik bezig ga niet heen en weer hoef te rijden naar de winkel.

(3)Waar zit het kozijn gewoonlijk vast aan de zijkanten aan de onderkanten of overal?

(4)Volgens mij is het een afwijkende maat zie schetstekening dorpel.jpg

Ik heb wat plaatjes gevonden op internet van onderdorpels en meestal zijn ze geen 38 mm maar 45 de 58 is meestal 66 (zie hier: https://www.probouwen.nl/nl/bouwmat...ozijnhout-gegrond-l-1180-onderdorpel/ID/1098/ )

Maar misschien heb ik het mis weten jullie of dit standaard houtprofiel is? De onderkant kon ik nog niet bij van daar de "?" Ik denk dat ik er binnenkort de multitool in zet om een stukje weg te zagen dan kan ik het ook beter meten.

Alvast bedankt.

foto onderdorpel binnenkant.jpg

foto 2 onderdorpel binnenkant.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Heb je ook een foto van het hele kozijn?
Is het een onderdorpel van een deur, vast raam, of een openslaand raam?
 

houdt

Nieuw lid
11 okt 2016
23
0
Heb je ook een foto van het hele kozijn?
Is het een onderdorpel van een deur, vast raam, of een openslaand raam?

Hallo Raymond,




foto onderdorpel geheel.jpg


Kreeg hem er niet helemaal op rechter vaste raam is 80 cm (glas) linker vaste deel 172 cm (glas) raam dat open staat is 34 cm breed. Voordat je het vraagt buitenkant hangt nu een schaduwdoek. Kan je hier iets mee? Als je goed kijkt zie je bij het raam dat open staat links onder een stukje hout dat een timmerman als eens vervangen heeft toen hij ook de neus van de dorpel heeft vervangen.
 
Laatst bewerkt:

houdt

Nieuw lid
11 okt 2016
23
0
zie hier nog een foto het zit vooral onder het glas. Onder het glas zit trouwens hardgeworden kit
dorpel 4.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Glas eruit.
Volledig nieuwe onderdorpel erin. Indien nodig ook de stijlen aanscherven.
Mbt de breedte : een dorpel van 114 mm smaller zagen is het eenvoudigste.
Profilering aan de onderzijde zal ook wel wat aanpassingen nodig hebben.
 

houdt

Nieuw lid
11 okt 2016
23
0
Glas eruit.
Volledig nieuwe onderdorpel erin. Indien nodig ook de stijlen aanscherven.
Mbt de breedte : een dorpel van 114 mm smaller zagen is het eenvoudigste.
Profilering aan de onderzijde zal ook wel wat aanpassingen nodig hebben.


wow dat klinkt als erg veel werk... en een ruit van 172 bij 136 die til je er niet zo maar uit. Wat weegt zo iets? 50 kg? Krijg je zo een ruit er eigenlijk wel heel uit? Dat je hem nog kan terug plaatsen? Hoe plaats je zo een ruit op blokjes of in kit (zoals het nu is)?

Wat is trouwens "aanscherven" ?
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Die ruit weegt 52 kg, als dit er één is die alleen gesoldeerd is, dan is de kans groot dat deze daarna lek is.
Of staat deze nog volledig in de kit en niet in band en kit? Dan is heel eruit halen een utopie.Welk jaartal staat er in het aluminium tussen het glas.
Dubbel glas wordt de laatste 30?jaar geventileerd geplaatst, dus in de band en daarna afkitten. Glas staat op 2 blokjes op 10 cm vanaf het einde. Op de jijbuis zijn genoeg filmpjes te vinden over glas plaatsen, sla die van timmerman K maar over.
Repareer het kozijn goed of je kan over 3 jaar weer aan de slag. En meteen hr++ glas erin.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Dat gaat inderdaad wel een flinke klus worden. Het glas ziet eruit als enkelglas, maar ik kan het niet zo goed zien. Als dat klopt kun je je afvragen of je dat wel moet willen terugplaatsen. Glas kan er wel heel uit. Dan is het een kwestie van secuur de kitranden binnen en buiten rondom lossnijden, de glaslatten er subtiel uithalen (dan kun je die vaak ook nog hergebruiken). Of het lukt.... Soms lukt het wel, soms niet in mijn beperkte ervaring. Het gewicht hangt helemaal af van of het dubbel of enkelglas is, maar in dubbelglas zou zo'n ruit plm. 65 kilo wegen. Ik zou gewoon een paar zuignappen huren, en dan is het met twee personen prima te doen. Succes hiermee.
Hans
 

houdt

Nieuw lid
11 okt 2016
23
0
Die ruit weegt 52 kg, als dit er één is die alleen gesoldeerd is, dan is de kans groot dat deze daarna lek is.
Of staat deze nog volledig in de kit en niet in band en kit? Dan is heel eruit halen een utopie.Welk jaartal staat er in het aluminium tussen het glas.
Dubbel glas wordt de laatste 30?jaar geventileerd geplaatst, dus in de band en daarna afkitten. Glas staat op 2 blokjes op 10 cm vanaf het einde. Op de jijbuis zijn genoeg filmpjes te vinden over glas plaatsen, sla die van timmerman K maar over.
Repareer het kozijn goed of je kan over 3 jaar weer aan de slag. En meteen hr++ glas erin.



Wat bedoel je met "alleen gesoldeerd is"? tekst die er in staat is " Frankenglas 7/82" Neem aan dat dit voor Jul 1884 staat. Ik ga nog wat fotos schieten van de ruit.
Staat me trouwens bij dat glas bestellen in de zomer ivm bouwvak lastig kan zijn omdat dan de glasfabrieken dicht zijn, klopt dit?
Ik zie de Ruit alleen op kit staan en ik zie er geen band onder. Onder de ruit zit dus kit, bedoel je dit? Zie ook de fotos Als reactie op Hans. Geeft dit een antwoord op je vraag of is het nog onduidelijk? Dan kan ik misschien nog een foto maken
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Alles heeft een levertijd, maar je kan binnen 2 werkdagen een nieuwe ruit hebben, je betaalt dan wel de hoofdprijs. Normaal is 10 werkdagen, maar de glasverwerkende bedrijven hebben zeer waarschijnlijk ook vakantie, de glasfabriek zelf draait 24/7 door.
In 1982 werden de meeste ruiten alleen gesoldeerd aan elkaar en nog niet gekit. Die ruiten willen graag gaan lekken als ze na al die jaren opgetild worden.
Je krijgt er veel comfort voor terug als je er een hr++ ruit inzet.
Hoe is de staat van de rest van het kozijn? Één stijl is al ooit gerepareerd, en de rest? Tijd voor een nieuwe pui?
 

houdt

Nieuw lid
11 okt 2016
23
0
Alles heeft een levertijd, maar je kan binnen 2 werkdagen een nieuwe ruit hebben, je betaalt dan wel de hoofdprijs. Normaal is 10 werkdagen, maar de glasverwerkende bedrijven hebben zeer waarschijnlijk ook vakantie, de glasfabriek zelf draait 24/7 door.
In 1982 werden de meeste ruiten alleen gesoldeerd aan elkaar en nog niet gekit. Die ruiten willen graag gaan lekken als ze na al die jaren opgetild worden.
Je krijgt er veel comfort voor terug als je er een hr++ ruit inzet.
Hoe is de staat van de rest van het kozijn? Één stijl is al ooit gerepareerd, en de rest? Tijd voor een nieuwe pui?

Als ik nou die ruit er eerst in laat zitten en dan een nieuwe bestel dan kan ik tenminste die 10 dagen wachten zonder dat er een gat in zit. Maar kan ik die ruit bij de reparatie ook laten zitten of is dat een rare gedachte? De verticale delen lijken wel in orde op dat al gerepareerde stukje na.

Een helemaal nieuw kozijn zou het mooiste zijn maar daar hangt ook wel weer een prijskaartje aan van duizenden Eu wat ik begrijp en dat is dan weer niet zo mooi.
 

houdt

Nieuw lid
11 okt 2016
23
0
Alles heeft een levertijd, maar je kan binnen 2 werkdagen een nieuwe ruit hebben, je betaalt dan wel de hoofdprijs. Normaal is 10 werkdagen, maar de glasverwerkende bedrijven hebben zeer waarschijnlijk ook vakantie, de glasfabriek zelf draait 24/7 door.
In 1982 werden de meeste ruiten alleen gesoldeerd aan elkaar en nog niet gekit. Die ruiten willen graag gaan lekken als ze na al die jaren opgetild worden.
Je krijgt er veel comfort voor terug als je er een hr++ ruit inzet.
Hoe is de staat van de rest van het kozijn? Één stijl is al ooit gerepareerd, en de rest? Tijd voor een nieuwe pui?

Als ik nou die ruit er eerst in laat zitten en dan een nieuwe bestel dan kan ik tenminste die 10 dagen wachten zonder dat er een gat in zit. Maar kan ik die ruit bij de reparatie ook laten zitten of is dat een rare gedachte? De verticale delen lijken wel in orde op dat al gerepareerde stukje na.

Een helemaal nieuw kozijn zou het mooiste zijn maar daar hangt ook wel weer een prijskaartje aan van duizenden Eu wat ik begrijp en dat is dan weer niet zo mooi. De fotos van boven deze tekst zijn vanuit de binnekaten van 1 kamer genomen als je van buiten kijkt kan je zien dat er nog een kozijn naast zit van de kamer er naast (kan ik nu even geen foto van maken want er hangt een schaduwdoek voor). Het mooiste zou zijn dan de beiden kozijnen te vervangen als je dan toch bezig bent. maar dan heb je het over 5,8 meter maal 1,5 meter hoog. volgens Vereniging eigen huis kost dit ongeveer 10 a 11 duizend als je dit helemaal laat doen en dat is wel erg veel geld. Op dit moment heb ik vakantie en een paar weken de tijd. Ik wou wat klusjes gaan doen maar had deze nog niet gezien. Totdat ik een paar dagen geleden achter mijn pc zat en het water tussen de ruit en het kit van de glaslat door zag stromen. Toen het weer droog was ben ik eens gaan kijken de neus van de onderdorpel die beweegt een beetje 1 mm en de glaslat zit los en er zit een kier van een 1 a 2 mm tussen de kit en de ruit. Ik had dus gehoopt de onderdorpel er uit te kunnen halen de ruit er in te laten zonder al te veel ellende en het zo te kunnen repareren maar ik vraag me af of dit wel gaat lukken. zie het wel somber in nu.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Als je onderdorpel over de hele lengte rot is, en daar klinkt het wel naar, dan zal toch echt de ruit er uit moeten.
Alle andere oplossingen zijn maar korte reparaties.

Zodra de ruit er uit is, kan je de hele onderdorpel voor een nieuwe vervangen. Dan ben je weer voor 20 jaar klaar.
Ik zou de nieuwe ruit door een glaszetter laten bestellen en plaatsen. Inclusief nieuwe glaslatten.
Dan kan hij je gelijk adviseren voor beter isolerend glas.

Zodra je weet dat hij kan, sla je de oude ruit er uit. Vervang je de onderdorpel. En komt hij de nieuwe ruit plaatsen.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
ha Houdt,

No worries, de vorige eigenaar van ons huis had de onderdorpel gewoon deels 'gerepareerd' door er cement in te doen. Dat heeft het jaren uitgehouden, maar wij vonden het toch wat frisjes in de winter en water aan de binnenkant is inderdaad geen pretje. Alle gekheid op een stokje, dit kan je prima zelf doen, maar dan moet de ruit er inderdaad uit. 10K voor twee van deze kozijnen lijkt me erg veel, maar je kunt natuurlijk gewoon meerdere offertes vragen en dan weet je wel wat de markt ervoor vraagt, maar dan zal het hoe dan ook zeer waarschijnlijk over de bouwvak heen gaan. Wat betreft de levering van het glas, dubbelglas.nu (nee, ik heb geen aandelen, maar daar bestel ik mijn glas ook) levert gewoon, ook in de bouwvak en daar kun je de ruit bestellen, ondertussen de oude eruit halen en de onderdorpel vervangen en dan de nieuwe erin. Ja, het is een flinke klus maar je bent nog geen € 500 verder en dan heb je alles weer tiptop in orde. Ik kan het gemist hebben, maar is dit op de begane grond? Anders is een steiger (huren) wel een zeer verstandig idee. De tip van Raymond is ook goed, maar glas plaatsen is geen hogere wiskunde als je het mij vraagt.
 

houdt

Nieuw lid
11 okt 2016
23
0
ha Houdt,

No worries, de vorige eigenaar van ons huis had de onderdorpel gewoon deels 'gerepareerd' door er cement in te doen. Dat heeft het jaren uitgehouden, maar wij vonden het toch wat frisjes in de winter en water aan de binnenkant is inderdaad geen pretje. Alle gekheid op een stokje, dit kan je prima zelf doen, maar dan moet de ruit er inderdaad uit. 10K voor twee van deze kozijnen lijkt me erg veel, maar je kunt natuurlijk gewoon meerdere offertes vragen en dan weet je wel wat de markt ervoor vraagt, maar dan zal het hoe dan ook zeer waarschijnlijk over de bouwvak heen gaan. Wat betreft de levering van het glas, dubbelglas.nu (nee, ik heb geen aandelen, maar daar bestel ik mijn glas ook) levert gewoon, ook in de bouwvak en daar kun je de ruit bestellen, ondertussen de oude eruit halen en de onderdorpel vervangen en dan de nieuwe erin. Ja, het is een flinke klus maar je bent nog geen € 500 verder en dan heb je alles weer tiptop in orde. Ik kan het gemist hebben, maar is dit op de begane grond? Anders is een steiger (huren) wel een zeer verstandig idee. De tip van Raymond is ook goed, maar glas plaatsen is geen hogere wiskunde als je het mij vraagt.

Hallo Hans, is de middelste verdieping een trap op dus. Vind het lastig in te schatten. Een flinke klus wat houdt dat in? Hoe lang duurt zo iets? Hoe lang zou jij er over doen?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Hoelang?
Hoe handig ben je? Heb je zoiets al vaker gedaan?
Om dit nu te leren met zo'n groot kozijn in je woonhuis lijkt mij niet verstandig.
En glas zetten is idd geen hogere wiskunde, maar er zijn wel een paar dingen die belangrijk zijn. Zeker als de ruit op de verdieping zit, het is wel prettig als het glas heel blijft bij het plaatsen. Heb je dit nog nooit gedaan, dan de ruit laten zetten.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Als je rustig de tijd wilt nemen om het hout goed te beoordelen en herstellen, dan kun je ook tijdelijk een plaat hout erin zetten zolang je nog geen glas hebt. Zeker als je dit voor de eerste keer doet zou ik me niet laten opjagen door glas.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.