Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Question Advies gevraagd voor herstel onderdorpel kozijn

Hallo,
    Ik heb hier een onderdorpel waar houtrot in zit.

1. Een jaar of 3 geleden was de neus van de dorpel aan de buitenkant vervangen deze zit echter niet goed vast. Ik kan de neus van de dorpel als ik veel kracht zeg 1 mm of misschien 2 mm op en neer bewegen
    2. De glaslat kan bewegen ten opzichte van de neus van de onderdorpel wat tot gevolg heeft dat ik regenwater tussen de kitrand zie weg stromen
    3. Aan de binnenkant klonk het hout 'hol' over zo een 40cm, nadat ik de plint heb weggehaald zie ik daar inderdaad een padenstoel zitten (zie foto).

Nou heb ik in het verleden wel eens wat houtrot verwijderd, maar nooit een onderdorpel of een stuk er van. Hiervoor haalde ik eerst het kapotte hout weg dan smeerde ik het in met een vloeibaar goedje om het te fixeren en dan gebruikte ik 2 componenten plamuur.

(1Wat ik eigenlijk zou willen is de hele onderdorpel er uit halen of iig een zo groot mogelijk stuk er dan een nieuw stuk in stoppen, zodat de neus van de dorpel ook echt aan de dorpel vast zit. Waar ik echter bang voor ben is dat de ruit er dan onderuit zakt. Ik weet niet of dat zo is misschien kan ik eerst het middenstuk er uit halen vervangen en dan de zijstukken zodat er altijd iets onder het raam zit. Is dit een verstandige aanpak?

(2)Ik heb dit nog nooit gedaan en ik weet niet wat ik in huis moet halen voordat ik begin. Kan iemand mij dat vertellen? Misschien moet ik ook wel het lood vervangen waar zit dit op vast? Jaren geleden heb ik wel eens gezien dat een raam op plastic blokjes stond misschien moet ik die ook halen? Kan iemand vertellen wat ik tegen kan komen en moet aanschaffen aan materialen? Beter dat ik de goede spullen in huis heb dat als ik bezig ga niet heen en weer hoef te rijden naar de winkel.

(3)Waar zit het kozijn gewoonlijk vast aan de zijkanten aan de onderkanten of overal?

(4)Volgens mij is het een afwijkende maat zie schetsKlik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      tekening dorpel.jpg
Bekeken:   163
Grootte:   45,1 KB
ID:        89427

Ik heb wat plaatjes gevonden op internet van onderdorpels en meestal zijn ze geen 38 mm maar 45 de 58 is meestal 66 (zie hier: https://www.probouwen.nl/nl/bouwmate...orpel/ID/1098/ )

Maar misschien heb ik het mis weten jullie of dit standaard houtprofiel is? De onderkant kon ik nog niet bij van daar de "?" Ik denk dat ik er binnenkort de multitool in zet om een stukje weg te zagen dan kan ik het ook beter meten.

Alvast bedankt.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      foto onderdorpel binnenkant.jpg
Bekeken:   161
Grootte:   39,0 KB
ID:        89428

Naam:      foto 2 onderdorpel binnenkant.jpg
Bekeken:   162
Grootte:   46,9 KB
ID:        89429

Heb je ook een foto van het hele kozijn?
    Is het een onderdorpel van een deur, vast raam, of een openslaand raam?
    Groeten, Raymond

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SunRayes Bekijk Berichten
    Heb je ook een foto van het hele kozijn?
    Is het een onderdorpel van een deur, vast raam, of een openslaand raam?
    Hallo Raymond,

Naam:      foto onderdorpel geheel.jpg
Bekeken:   166
Grootte:   53,1 KB
ID:        89432

Kreeg hem er niet helemaal op rechter vaste raam is 80 cm (glas) linker vaste deel 172 cm (glas) raam dat open staat is 34 cm breed. Voordat je het vraagt buitenkant hangt nu een schaduwdoek. Kan je hier iets mee? Als je goed kijkt zie je bij het raam dat open staat links onder een stukje hout dat een timmerman als eens vervangen heeft toen hij ook de neus van de dorpel heeft vervangen.
    Laatst gewijzigd door houdt; 22-07-19 om 13:06.

Is de onderdorpel dan over de hele lengte van 286 cm hol en/of rot?
    Groeten, Raymond

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SunRayes Bekijk Berichten
    Is de onderdorpel dan over de hele lengte van 286 cm hol en/of rot?
    ik kan niet in het hout kijken, ben nu een stuk aan het weghalen om te zien tot hoe ver het gaat schat het nu in op minstens 65 cm

zie hier nog een foto het zit vooral onder het glas. Onder het glas zit trouwens hardgeworden kit

Naam:      dorpel 4.jpg
Bekeken:   151
Grootte:   41,2 KB
ID:        89433

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Glas eruit.
    Volledig nieuwe onderdorpel erin. Indien nodig ook de stijlen aanscherven.
    Mbt de breedte : een dorpel van 114 mm smaller zagen is het eenvoudigste.
    Profilering aan de onderzijde zal ook wel wat aanpassingen nodig hebben.
    sometimes you just need a bigger hammer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald L. Bekijk Berichten
    Glas eruit.
    Volledig nieuwe onderdorpel erin. Indien nodig ook de stijlen aanscherven.
    Mbt de breedte : een dorpel van 114 mm smaller zagen is het eenvoudigste.
    Profilering aan de onderzijde zal ook wel wat aanpassingen nodig hebben.

wow dat klinkt als erg veel werk... en een ruit van 172 bij 136 die til je er niet zo maar uit. Wat weegt zo iets? 50 kg? Krijg je zo een ruit er eigenlijk wel heel uit? Dat je hem nog kan terug plaatsen? Hoe plaats je zo een ruit op blokjes of in kit (zoals het nu is)?

Wat is trouwens "aanscherven" ?
    Laatst gewijzigd door houdt; 22-07-19 om 14:07.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Die ruit weegt 52 kg, als dit er één is die alleen gesoldeerd is, dan is de kans groot dat deze daarna lek is.
    Of staat deze nog volledig in de kit en niet in band en kit? Dan is heel eruit halen een utopie.Welk jaartal staat er in het aluminium tussen het glas.
    Dubbel glas wordt de laatste 30?jaar geventileerd geplaatst, dus in de band en daarna afkitten. Glas staat op 2 blokjes op 10 cm vanaf het einde. Op de jijbuis zijn genoeg filmpjes te vinden over glas plaatsen, sla die van timmerman K maar over.
    Repareer het kozijn goed of je kan over 3 jaar weer aan de slag. En meteen hr++ glas erin.
    sometimes you just need a bigger hammer

Dat gaat inderdaad wel een flinke klus worden. Het glas ziet eruit als enkelglas, maar ik kan het niet zo goed zien. Als dat klopt kun je je afvragen of je dat wel moet willen terugplaatsen. Glas kan er wel heel uit. Dan is het een kwestie van secuur de kitranden binnen en buiten rondom lossnijden, de glaslatten er subtiel uithalen (dan kun je die vaak ook nog hergebruiken). Of het lukt.... Soms lukt het wel, soms niet in mijn beperkte ervaring. Het gewicht hangt helemaal af van of het dubbel of enkelglas is, maar in dubbelglas zou zo'n ruit plm. 65 kilo wegen. Ik zou gewoon een paar zuignappen huren, en dan is het met twee personen prima te doen. Succes hiermee.
    Hans

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten