Wat kan ik nu gaan maken?

Remon-Hamberg

Actieve deelnemer
15 feb 2011
36
0
Hallo Mensen
Ik heb na schooltijd altijd nog steeds vrijetijd over en wil enorm graag lekker bezig gaan met dingen maken maar het probleem is dat ik geen idee heb wat.
Dit komt doordat ik nog maar een beperkte gereedsschap kist heb doordat de prijzen van gereedschap belachelijk duur is en ik met mn minimum 16jarige loon het niet altijd kan betalen.
ik zal even opnoemen wat ik aan handgereedschap heb.

3x Ironside beitels ( 8 , 18 , 24 mm)
Stanley blokschaaf.
Davidschaafje van stanley.
Kapzaag en Handzaag van Ironside
Stanley hamer
Bahco hout raspen en vijlen.
Verschillende schuurklossen.

Ik hou toch het meest ervan om met handgereedschap te werken uiteraart heb ik ook wel elektrisch gereedschap zoals bovenfrees, bandschuurmachienes , kolomboor etc.
Ik wil graag dingetjes maken voor interieur waar je lekker een middagje aan kan klussen.
Zoals waxinehoudertjes , schaaltjes etc. het kleine fijne werk.

Iemand tips wat ik makkelijk kan maken wat toch wel weer leuk is?
Ik heb niet veel ervaring met het maken van dit soort dingen dus tips zijn welkom.
Groetjes Remon
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Al eens aan houtdraaien gedacht? Toen ik jou leeftijd had was dat één van de dingen waar ik me thuis mee bezig hield. Ik nam regelmatig een stukje afval van school mee naar huis. Zocht ook naar zoveel mogelijk verschillende houtsoorten. Pas toen ik het stuk rondgedraaid had ging ik nadenken over de vorm. Inspiratie van het moment dus... Draaien is ook DE manier om houtsoorten te leren kennen. Je ziet de houtsoort vanuit elk aanzicht, ruikt en voelt ze, je voelt de bewerkbaarheid aan en je leert snel hoe goed ze af te werken is, enz...
 

Remon-Hamberg

Actieve deelnemer
15 feb 2011
36
0
Hallo Jokke
Bedoel je met houtdraaien , met een draaibank ?? :oops:
Helaas heb ik niet meer een draaibank tot mijn beschikking want die heeft mn vader verkocht.
Groetjes Remon
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik zou het zelf zoeken in de kleine kistjes,snijplanken en waxinelichthouders ed. Dit zijn kleine projecten die je in een middag of 2 zou kunnen doen. Als je je emailadres stuur dan wil ik je best een aantal foto;s toemailen
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik heb een werkruimte van 1x2, enkel een haakse slijper, wat schuurmachines en kan toch aardig leuke dingen maken. :p Mooie werkjes maken heeft niet bijster veel te doen met duur gereedschap, maar meer met 'gewoon doen' ipv wachten op het 'het' gereedschap.

Begin eerst met leuke kleine projectjes zoals Rick ook al aangeeft.

Succes.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Remon

Wat je natuurlijk kan gaan maken is: GEREEDSCHAP :cool: :cool:
Ik heb op heb forum een heel mooi kruishout en al meerder mooie schaven voorbij zien komen. Je slaat 2 vliegen in een klap, mooi gereedschap en gelijk een bezigheid die iets voor de rest van je leven oplevert. Heel veel kennis, handigheid en gereedschap om trots op te zijn. Er was ook een soort van tonnetjes hamer van een stuk hout dat eigenlijk klaar lag voor de open haard. De maker schreef zo mooi: Op de bouw kijkt niemand naar mijn Festool gereedschap maar voor de hamer hebben ze allemaal interesse ;) ;)

hartelijke groet Hugo
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zoals Rick al aangaf kun je kleine kistjes maken. Daar gaat niet al te veel hout in zitten dus de kosten worden niet te hoog. Je kunt experimenteren met verschillende verbindingen en vormgeving.
Kijk eens op http://www.lumberjocks.com daar staan veel voorbeelden op, vaak ook met een korte beschrijving hoe het werkstuk gemaakt is.
Armadaman schreef ook dat je, je eigen gereedschap kan maken. Een kruishout is onmisbaar voor precies aftekenen. Aangezien dat nog ontbreekt in je gereedschaplijst zou je dat kunnen maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.