Opknappen houten sloep

Tinus80

Nieuw lid
21 jul 2019
21
0
Hallo Allemaal,

Ik heb me al even ingelezen hier op dit onderwerp en net toch maar even een account aangemaakt.

Van de week heb ik een teak houten engelse sloep uit 1955 van iemand overgenomen (foto 1) Voor de koop heb ik op een aantal punten, met een kleine priem gecontroleerd op houtrot, dit leek toen mee te vallen. Het is een opknapper en daar was de prijs ook naar, ik verwacht ook niet op korte termijn te kunnen varen. Maar als ie volgend seizoen het water in kan, zou ik gelukkig zijn. De sloep light nu ongeveer 2 jaar droog opgeslagen in een jachtloods. En is waterdicht met een werkende motor uit het water gekomen (volgens verkoper en jachthaven).

Vandaag voor het eerst aan den slag gegaan en nu loop ik tegen wat zaken aan waar ik over twijfel en geen kennis van heb. Hopelijk kunnen jullie mij advies geven zodat ik mijn vervolg stappen verder kan bepalen.

Romp Buitenkant

de onderkant van de romp (vaarlijn en stuk daarboven) is aan de buiten- en binnenkant behandeld met teer. Vandaag ben ik aan de gang geweest met een krabber, op de waterlijn krijg de lagen er redelijk af (zie foto 2) echter er komt ook wat hout mee af (foto 3) Aan de voorkant lijkt er ook een klein stuk rot te zijn.

1) Kan ik op deze manier verder met het kaal maken van de romp en daarna de rotte stukken repareren of moet dit vervangen worden met hout?
2) hoe kan ik daarna de romp aan de buiten het beste weer waterdicht maken? Ik zit zelf te denken aan polyester matten met epoxy, maar weet niet of dit mogelijk is en bovendien kan worden uitgevoerd terwijl de boot op bokken staat.

Eventueel kan via de jachtwerf de (inboard) diesel motor er uit worden gehaald waarna de boot op de kop kan worden gelegd, echter hier hangt wel een prijskaartje aan.

Voor de rest wil de romp aan de binnenkant wel eerst in de teer laten en daar eerst de hardhouten vlonders over heen leggen. Op de lange termijn wil ik dit eventueel ook nog een keer gaan aanpakken.

Ik heb ben ook nog een aantal uitdagingen tegengekomen in het houten interieur, echter deze zal ik later nog wel even posten (eventueel in een nieuw onderwerp)

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet Martin


20190717_091011662_iOS.jpg


20190721_141317081_iOS.jpg

20190721_141322393_iOS.jpg

20190721_144729507_iOS.jpg
 

tuoh

Oud hout
Mooie aankoop, maar wees je er wel bewust van dat goed opknappen een hele klus gaat worden. En dat vraagt het model wel vind ik.
Ben zelf ook al een poos bezig aan een opknapbeurt van een oude reddingsboot, ook overnaads gebouwd met teak gangen en gestoomde eiken spanten.

Om een dergelijke klus grondig aan te pakken is de eerste klus altijd om het hele ding te strippen van alle verf- en teerlagen, zowel binnen- als buitenkant.
Dan pas krijg je zicht op alle schade aan de romp.

Hoe je één en ander gaat oplossen hangt af van de grootte van de schade, kleinere rotte plekken kan je aanpakken met stopstukken of door het inpassen van nieuwe stukjes huidgang.
Op de las voorzien van een dubbeling aan de binnenkant. Als enkel de kop van een gang rot is hoeft dat hele ding er niet uit.

Zelf heb ik voor het nieuwe hout gekozen voor padoek, heeft gelijkaardige krimpcijfers als teak, maar is een stuk prijsgunstiger.
Als de boot toch geschilderd word speelt het kleurverschil tussen beide houtsoorten geen rol, enkel een gelijke duurzaamheid is belangrijk.

Paar voorbeelden van wat mogelijk is.

Een nieuw stukje gang ingepast. Met een mal de juiste vorm opgenomen, nieuw stuk gezaagd, aangepast en gestoomd in de juiste vorm.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c2b.jpg


Idem dito, plus de voorsteven bijgewerkt. Nieuwe stukken gelijmd met sikaflex + primer.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6dcd.jpg

Ook bovenaan wat "hotspots" opgeknapt. De schroeven zitten daar tijdelijk, worden vervangen door gepaste bronzen exemplaren eens die binnen zijn.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6dd1.jpg
 

Tinus80

Nieuw lid
21 jul 2019
21
0
Dank voor de reactie, uw boot ziet er al goed uit. Denkt u dat er najaar/winter vakmensen beschikbaar zijn om mij hiermee te helpen? (tegen betaling uiteraard) Zelf heb ik momenteel te weinig ervaring om zelf mallen te maken en hout te gaan buigen etc. Ik kan wel al het voorbereide werk doen en eventueel kleine reparaties doen.

Hoe gaat u het schip waterdicht maken als ik vragen mag?
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Beste Martin,

Je hebt je wel wat op je hals gehaald, maar dat kan heel leuk en mooi worden!

Zoals Tuoh het aanpakt, is een goede methode. Stukken inzetten met respect voor de vorm en samenhang.
Ga in geen geval klooien met epoxy, glasmatten, polyester of andere troep, want daar maak je het alleen maar erger en lelijker van.
Ik weet niet in welke streek jij woont, maar ik kan je altijd adviseren.

Sterkte!
Wim.
 

Tinus80

Nieuw lid
21 jul 2019
21
0
dank voor de reactie. Ik woon in Amsterdam en de boot ligt in Aalsmeer. Mocht je interesse hebben of iemand anders weten in de buurt, ik kan wel wat hulp en advies gebruiken denk ik :)

Zit in principe geen haast bij maar zou wel fijn zijn om volgend jaar ergens het water op te kunnen.
 

Tinus80

Nieuw lid
21 jul 2019
21
0
Beste Martin,

Je hebt je wel wat op je hals gehaald, maar dat kan heel leuk en mooi worden!

Zoals Tuoh het aanpakt, is een goede methode. Stukken inzetten met respect voor de vorm en samenhang.
Ga in geen geval klooien met epoxy, glasmatten, polyester of andere troep, want daar maak je het alleen maar erger en lelijker van.
Ik weet niet in welke streek jij woont, maar ik kan je altijd adviseren.

Sterkte!
Wim.

Hoi Wim, ik heb je net een PM gestuurd.

Groet Martin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.