Vlakvandikte 380v naar 220v advies gevraagd

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Beste houtbewerkers,

Ik heb even advies nodig, hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Ik heb een inca vlakvandikte gekocht met daarbij een 380v motor van 2pk. Nu heb ik geen 380v thuis dus ik probeer te bepalen of het zin heeft om deze met de steinmetz-schakeling op 220v te krijgen. Heb nog wel een 2pk 220v motor liggen alleen de as is dunner waardoor ik de poelie niet kan overzetten. (Heb een poelie van 12.5cm nodig voor een 13/8 vsnaar met asmaat 19mm uit mijn hoofd). Ik zou misschien ook een andere poelie kunnen zoeken.

Ik lees dat je bij de steinmetz-schakeling tot ongeveer 70% van het vermogen terugvalt.

Iemand advies?

- condensator kopen en aansluiten
- Poelie zoeken voor de 220v motor en de 380v motor verkopen (heb zelfs nog een 380v motor liggen)

Alvast dank!
Groet,
Marco

Ps. Mocht iemand 380v motoren zoeken, ik heb ze, pm dan maar!
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Bij de chinees een frequentieregelaar bestellen 1 fase in 3 fase uit, ben je voor rond de 5 tientjes klaar
 

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Dank voor je advies! Tja de chinees. Heb het daar niet zo op. Iemand hier goede ervaringen mee?

Als er van mijn 2pk 1.5pk overblijft door een ik gok 100uf condensator van 2 tientjes dan zit ik best goed denk ik? 60-70uf per 1kw?

Groet,
Marco
 

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Ik zal morgen eens bellen voor een andere poelie, die motor is eigenlijk voor een zaagtafel (inca universal) maar die ligt uit elkaar omdat ik alleen mijn inca major gebruik.

Frequentieregelaar klinkt ook goed maar is prijzig. Wellicht later.

Dank voor het advies allemaal!
 

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Heb een andere poelie geregeld voor de 220v motor maar heb daarnaast ook een condensator gekocht omdat ik het ook wel eens wilde proberen.

Motor in driehoek gezet en condensator over 2 fases. Werkt prima, motor maakt geen rare geluiden en start mooi. Heb een 100uF condensator, het is een 1.5kw motor.

Morgen - als het niet zo warm is - eens kijken of hij nog genoeg kracht heeft voor de vlakvandikte.

Allen bedankt,
Groet,
Marco
 

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Vanavond de omgebouwde 380v motor getest met de vvd. Helaas. Te weinig kracht om op snelheid te komen. Onbelast draait hij prima maar heeft ie 2 tellen nodig om op toeren te komen. Weten we dat ook weer. Ombouwen kan maar de kracht is toch wel weg. Morgen de 220v eens proberen.

Wat voor mij onduidelijk is qua steinmetz-schakeling, val je nu 70% terug in kracht (2kw wordt 0.66kw) of val je TOT 70% (dus bv 2kw wordt 1.33kw) terug? Ik lees beide op internet...ik dacht TOT maar waarschijnlijk toch niet?

Groet,
Marco
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Vraag toxiq eens welke hij op zijn draaibank gebruikt . Is een Bami ding , maar doet het best wel goed.
Je hebt een 2 pk motor dus 1.5 KW Na ja 1.469508 KW dus
Dan heb je aan een 2.2 KW regelaar voldoende. een 1.5 KW regelaar zou ik niet doen, goede kans dat het ding dan toch regelmatig in de beveiliging gaat .
Aanloop instellen op 1 a 1.5 sec, Kan altijd kijken of dat korter kan, maar dan word aanloopstroom ook hoger .
Frequentie kan je wel op een 60 HZ zetten.
 

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Dank je! En hoe werkt dit? Ene kant stekker in 220v en andere kant 3 fases en 1 nul? En dan wel de motor in driehoek? Heeft de motor dan niet alsnog minder kracht dan als deze in ster op 380v zit?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zo simpel is het niet, de motor moet in driehoek, de frequentieregelaar moet volgens de handleiding worden ingesteld, maar daarna heeft de motor net zo veel kracht als op 380V.
Overigens komt er geen nul uit een frequentieregelaar, de 4e draad is de aarde. Gelukkig heeft een 380V motor ook geen nul nodig.

Oh en 1 waarschuwing vast vooraf: aan de uitvoer kant van een frequentieregelaar kan nog geruime tijd spanning blijven staan als de stekker er uit is (ik herinner me bij een ander merk 5 minuten). Wel iets om bij montage/inbouw rekening mee te houden...
 
Laatst bewerkt:

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Dank! Duidelijk. Ik heb wel moeite om dan op aliexpress zo'n regelaar te bestellen, daar zit vast geen goede handleiding bij...

Goed om te horen dat de volledige kracht aanwezig blijft.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Als je die in de link besteld zijn er in ieder geval mensen hier die zo,n zelfde hebben,
Veel hoef je niet in te stellen,
Als je er niet uitkomt zit ik niet zo heel ver van Zwolle
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.