Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8
    oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012

Hekwerk & nestkast zwaluw

Bij vrienden een hekwerk gemaakt van 2 hardhoutsoorten. Zie onder.

En met de reststukken een nestkastje gemaakt. Het zaten helaas wel wat kromme stukken bij. De twee hoekverbindingen wilde ik met een mooie verbinding maken, maar dat bleek een levensgevaarlijke handeling met dit hout. Het is knetterhard hout, vergelijkbaar met bamboe. De ene hoek is nog aardig gelukt, de andere begon enorm te happen. Dit soort verbindingen maak ik nooit met de exacte houtmaten, dus er zat nog genoeg lengte in om aan die kant de verbinding eraf te zagen. De haakse verbinding is vanaf de grond niet te zien.

De nestkast hangt op de 2e verdieping, net boven een klein plat dak. Dus je kan er bij om het kastje schoon te maken als dat nodig is. Hopelijk vallen de uitwerpselen net op het platdak, ipv op de oprit.

Ontwerp komt van de gierzwaluwbescherming.

IMG_20190707_180302.jpg

Iets schuin opgehangen vanwege de afwatering.
    IMG_20190707_180254.jpg

IMG_20190630_113039.jpg

Deksel toch nog met een schroefje vastgezet tegen het afwaaien. Het deksel klemde mooi bij het maken, maar een paar dagen later zat het alweer te los.
    IMG_20190630_113055.jpg

Het kuiltje is voor het nestje.
    IMG_20190630_113100.jpg

Hier zit de uitvliegopening aan de zijkant. Zwaluwen laten zich soort van vallen, dus hebben een vrij uitvliegroute nodig. Bij dit huis was dat aan de zijkant.
    IMG_20190630_113110.jpg

En de schets.
    Bijlage 89396
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Bijtel; 21-07-19 om 09:27.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    En het hekwerk. Ik had nog niet eerder een hekwerk gemaakt. Op deze plek stond een buxushaag die de mot niet heeft overleefd. Ontwerp van het hek op basis van voorbeelden op internet en op basis van de beschikbare houtafmetingen in de plaatselijke bouwmarkt.

Palen van Azobe (geloof ik), planken weet ik de houtsoort niet meer van. In de bouwmarkt de rechtste planken eruit gekozen. De palen zitten voor ruim 1/3 in de grond.

In de palen een sleuf gezaagd / gebijteld, en daar de planken ingeschoven. Aan de achterkant twee schroefjes ter borging. De onderkant staat langs een stoepband. Na het plaatsen de bovenkant langs een draad en op het zicht uitgelijnd.

IMG_20190609_143315.jpg

IMG_20190609_143320.jpg

IMG_20190609_143326.jpg

IMG_20190609_143333.jpg

IMG_20190609_143342.jpg

IMG_20190609_143357.jpg

Mooi gemaakt! Bedankt voor het ontwerp van het nestkastje, ik heb nog zoveel restjes hout liggen voor nestkastjes/vogelhuisjes, hopelijk voor het volgende broedseizoen een aantal klaar 😉

Leuk kastje en hekje idem
    Palen had ik alleen iets een flauw puntje gemaakt aan bovenzijde zodat water er niet op blijft staan
    Thuis had ik dat wel gedaan en bij het weiland niet ,maar je ziet het na paar jaar wel dat minder mooi blijft

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Dat kastje voor de gierzwaluw is een leuk idee. Knap uitgevoerd ook. En ook dat tuinhek mag er zijn - strak - is denk ik het juiste woord.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Dank!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J v Veldhuizen Bekijk Berichten
    Palen had ik alleen iets een flauw puntje gemaakt aan bovenzijde zodat water er niet op blijft staan
    Thuis had ik dat wel gedaan en bij het weiland niet ,maar je ziet het na paar jaar wel dat minder mooi blijft
    Ik dacht dat die opmerking wel zou komen
    De opdrachtgever wilde het liever vlak en het is bij Azobe ook niet echt nodig.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Dank!

Ik dacht dat die opmerking wel zou komen
    De opdrachtgever wilde het liever vlak en het is bij Azobe ook niet echt nodig.
    Klant is koning
    Ik ben al snel van het rond maken of even 45 graden kantje ergens af vrezen

Bij mijn palen langs het weiland zie je de scheurtjes wel op de bovenkant.
    Nou moet ik bekennen dat die wel meer te lijden hebben dan die in mijn tuin en ook nooit schoon worden gemaakt of onderhouden
    Paarden kauwen eraan en vogels doen er alles op ,dat zal ook niet helpen.
    Maar ik zie na jaar of 8 dat ze staan wel verschil

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Even de hoekjes afschuinen had ik inderdaad wel even kunnen doen

Forum Rechten