Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 6 van de 6 EersteEerste ... 456
Resultaten 51 tot 57 van de 57
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    De regels zijn te vinden in het bouwbesluit, echt leesbaar is dat helaas niet. Het maakt niet uit of je verhuurt of gratis de ruimte ter beschikking stelt.
    Vergunning aanvragen, vraag het bijvoorbeeld aan het bedrijf wat de bouwkundige tekeningen voor de hal gemaakt heeft. Daar staan alle eisen dan op. Als er een knopcilinder inzit, dan mag dat.
    sometimes you just need a bigger hammer

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jasperve Bekijk Berichten
    Ook geen eisen qua hoe lang zo'n muur moet blijven staan in geval van brand? Of vluchtroutes?
    Een niet dragende, niet brandwerende binnenmuur mag van papier gemaakt worden De vluchtroute mag normaal gesproken maximaal 30 m zijn. Ik weet veel van het uitvoeren van brandscheidingen af, maar minder over het toetsen van vluchtroutes.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald L. Bekijk Berichten
    Ja, dan zal de wand minimaal 30 minuten WBDBO dienen te zijn, je kan dezelfde eis aanhouden als de overige tussenwanden.
    En er zijn nog wat regels, oa: Als de overhead deur de enige toegang is, moet deze zonder stroom te openen zijn.
    De wand is vergunningplichtig.
    Dat mag je even uitleggen. Volgens mij klopt het niet.
    - Je mag meerdere gebruiksfuncties / loodsen in één compartiment stoppen. De tussenwand hoeft dus niet brandwerend te zijn en is sowieso niet vergunningplichtig.
    - art. 7.12 gaat over vluchtdeuren. Maar die is niet van toepassing in dit geval (zie lid 3).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Dat mag je even uitleggen. Volgens mij klopt het niet.
    - Je mag meerdere gebruiksfuncties / loodsen in één compartiment stoppen. De tussenwand hoeft dus niet brandwerend te zijn en is sowieso niet vergunningplichtig.
    - art. 7.12 gaat over vluchtdeuren. Maar die is niet van toepassing in dit geval (zie lid 3).
    Dit zou heel gunstig zijn als dit zo is. Het maakt dan niet uit volgens jou of dat gedeelte verhuurd zou worden of voor eigen gebruik zou zijn?

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Nee, hooguit als het kadastraal gesplitst gaat worden.

Overigens kan het wel slim zijn om er een brandscheiding in te zetten. Misschien zelfs dat je verzekering dit wel als eis stelt. In dat geval is een vergunning nog steeds niet nodig omdat het een onverplichte brandscheiding is (deze regel weten veel ambtenaren niet eens).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Nee, hooguit als het kadastraal gesplitst gaat worden.

Overigens kan het wel slim zijn om er een brandscheiding in te zetten. Misschien zelfs dat je verzekering dit wel als eis stelt. In dat geval is een vergunning nog steeds niet nodig omdat het een onverplichte brandscheiding is (deze regel weten veel ambtenaren niet eens).
    Het is inderdaad zeker niet het idee om het kadastaal te splitsen. Ik wil zelf altijd nog eenvoudig gebruik kunnen maken van de ruimte.

Heb jij via je werk veel ervaringen met brandscheidingen? Weet je toevallig dan ook iets af van hoge brandscheidingen?

Ik heb zitten kijken naar bijvoorbeeld een Mega Frame van Dingemans.

Dit zou dan bijvoorbeeld in combinatie met promatect platen een goede brandwerendheid hebben.

Wat het natuurlijk nog lastiger maakt is dat de wand bestand zou moeten zijn tegen windbelasting door de grote overhead deuren. Een constructie berekening is daarom ook wel cruciaal.

Was ook wel benieuwd of zoiets met I joists mogelijk zou kunnen zijn.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Ik heb inderdaad ervaring met (het controleren van) brandscheidingen. De Mega Frame van Dingemans kende ik nog niet. Is bedoeld voor hoge wanden, lijkt me een mooi product. Zorg in principe bij brandveiligheid er altijd voor dat je een getestte oplossing kiest. Vraag bij bestelling meteen het certificaat erbij. De ervaring leert dat het certificaat van exact dezelfde uitvoering lang niet altijd geleverd kan worden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SunRayes Bekijk Berichten
    Ja, een aantal van die infrarood bakken ophangen is inderdaad ook een optie.
    Maar let wel op met stof. Een infrarood bak is een open constructie waar veel stof in kan dwarrelen. Samen met warmte en elektriciteit lijkt mij dat een groter brandgevaar dan iets met radiatoren met warm water.
    Infrarood verwarming is ook in Atex-variant verkrijgbaar. Dus geschikt voor ruimtes met explosiegevaar. Eerste resultaat met googlelen leverde de volgende site: https://www.heatxl.com/atex-infrarood-verwarming.html

Verder helemaal niets met die site of het bedrijf of de eigenaren, dus puur ter inspiratie.

Forum Rechten