Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 57

werkplaats verwarmen

hallo mensen,

Ik ben aan het overwegen een loods te kopen en deze te gebruiken voor houtbewerking. Het formaat zou 10m bij 10m zijn met een hoogte van 7,2 meter.

Nu ben ik aan het proberen te bedenken hoe je zoiets kunt verwarmen in de winter en wat de kosten hiervoor zouden zijn. Het pand is nieuwbouw en volledig geïsoleerd (vloer/muren/plafond).

Heeft iemand hier daar ervaring mee?

Alvast bedankt!

Er zijn op internet wel calculators te vinden voor het berekenen van het benodigde vermogen. Dit gaat meestal in watt/m3 inhoud. Een en ander is afhankelijk van de gewenste temperatuur en de isolatie. Als je het 18 graden wilt zou je uit kunnen gaan van ca. 60 watt/m3. Als je een aantal dagen en uren aanneemt dat de verwarming werkt kun je een inschatting maken van kosten tussen gas, elektrisch of anders. Een en ander is ook afhankelijk van de voorzieningen die al in de loods zijn. Als je veel afvalhout produceert is een houtkachel wellicht een optie?
    Ik vind zelf een graad of 15 al warm zat als ik bezig ben. Ik denk dat het wel zaak is de lucht in je loods wat in beweging te houden, anders kruipt je alle warmte bovenin.

Er is geen gasaansluiting aanwezig. Het zal dus elektrisch moeten.

Heeft er iemand hier ervaring met infraroodpanelen?

Is er tijdens de nieuwbouw geen rekening gehouden met verwarming?
    Wij hebben op de zaak een grote gas-heater in het midden hangen. En een paar ventilatoren die de warme lucht weer naar beneden doet stuwen.
    Daarnaast rijden wij ook regelmatig met een vrachtwagen naar binnen, dus dan wil je daarna snel opwarmen.
    Het is berekend om de loods niet kouder dan 5 graden te laten worden, en dat komt niet zo vaak voor. Dus 'goedkope' aanschaf, maar duur verwarmen.

Als je een loods 15 graden of warmer wilt stoken, dan zul je iets anders moeten verzinnen. Iets wat een stuk zuiniger stookt.
    Dat zal dan wel langzamer gaan, maar het beter op temperatuur houden. Mits je niet een paar keer per dag een 4,5 meter hoge roldeur open zet om een vrachtwagen naar binnen te rijden.
    Misschien is vloerverwarming ook optie? De vloer houdt de warmte vast en je staat zelf direct op de warmtebron.
    En dan ventilatoren om de warme lucht laag te houden.
    Groeten, Raymond

Ik zou er niet elke dag aanwezig zijn maar meer op basis van 2 of 3 dagen in de week. Ik zoek dus iets wat redelijk snel opwarmt.

Van infraroodwarmte begreep ik dat het niet de lucht maar maar de persoon verwarmt. Dit zou dus wellicht een betere optie zijn dan?

Gasheater op lpg dampgastanks.

Ja, een aantal van die infrarood bakken ophangen is inderdaad ook een optie.
    Maar let wel op met stof. Een infrarood bak is een open constructie waar veel stof in kan dwarrelen. Samen met warmte en elektriciteit lijkt mij dat een groter brandgevaar dan iets met radiatoren met warm water.
    Groeten, Raymond

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SunRayes Bekijk Berichten
    Ja, een aantal van die infrarood bakken ophangen is inderdaad ook een optie.
    Maar let wel op met stof. Een infrarood bak is een open constructie waar veel stof in kan dwarrelen. Samen met warmte en elektriciteit lijkt mij dat een groter brandgevaar dan iets met radiatoren met warm water.
    Radiatoren met zo een hoge ruimte is wellicht niet de meeste efficiente manier. Daarnaast heb ik dan een warmtepomp (geen gas) nodig die ook nog eens de nodige hoeveelheid stroom vraagt en hoge aanschafkosten heeft.

is een infraroodpaneel in dat opzicht gevaarlijker dan een gaskachel die je wel eens aan het plafond ziet?

Offtopic:
    Ik zou zwaar overwegen om er een entresol in te maken op zo'n 3 meter hoogte. Scheelt enorm in de te verwarmen hoeveelheid ruimte en bovendien verdubbel je je vloeroppervlak.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Daar zit ik inderdaad ook aan te denken. Echter hoe maak je een entresol met bijvoorbeeld een vrije overspanning van 5 bij 5 meter? Daar komt mijn inziens serieus metaalwerk aan te pas?

Forum Rechten