werkplaats verwarmen

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
hallo mensen,

Ik ben aan het overwegen een loods te kopen en deze te gebruiken voor houtbewerking. Het formaat zou 10m bij 10m zijn met een hoogte van 7,2 meter.

Nu ben ik aan het proberen te bedenken hoe je zoiets kunt verwarmen in de winter en wat de kosten hiervoor zouden zijn. Het pand is nieuwbouw en volledig geïsoleerd (vloer/muren/plafond).

Heeft iemand hier daar ervaring mee?

Alvast bedankt!
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Er zijn op internet wel calculators te vinden voor het berekenen van het benodigde vermogen. Dit gaat meestal in watt/m3 inhoud. Een en ander is afhankelijk van de gewenste temperatuur en de isolatie. Als je het 18 graden wilt zou je uit kunnen gaan van ca. 60 watt/m3. Als je een aantal dagen en uren aanneemt dat de verwarming werkt kun je een inschatting maken van kosten tussen gas, elektrisch of anders. Een en ander is ook afhankelijk van de voorzieningen die al in de loods zijn. Als je veel afvalhout produceert is een houtkachel wellicht een optie?
Ik vind zelf een graad of 15 al warm zat als ik bezig ben. Ik denk dat het wel zaak is de lucht in je loods wat in beweging te houden, anders kruipt je alle warmte bovenin.
 

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
Er is geen gasaansluiting aanwezig. Het zal dus elektrisch moeten.

Heeft er iemand hier ervaring met infraroodpanelen?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Is er tijdens de nieuwbouw geen rekening gehouden met verwarming?
Wij hebben op de zaak een grote gas-heater in het midden hangen. En een paar ventilatoren die de warme lucht weer naar beneden doet stuwen.
Daarnaast rijden wij ook regelmatig met een vrachtwagen naar binnen, dus dan wil je daarna snel opwarmen.
Het is berekend om de loods niet kouder dan 5 graden te laten worden, en dat komt niet zo vaak voor. Dus 'goedkope' aanschaf, maar duur verwarmen.

Als je een loods 15 graden of warmer wilt stoken, dan zul je iets anders moeten verzinnen. Iets wat een stuk zuiniger stookt.
Dat zal dan wel langzamer gaan, maar het beter op temperatuur houden. Mits je niet een paar keer per dag een 4,5 meter hoge roldeur open zet om een vrachtwagen naar binnen te rijden.
Misschien is vloerverwarming ook optie? De vloer houdt de warmte vast en je staat zelf direct op de warmtebron.
En dan ventilatoren om de warme lucht laag te houden.
 

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
Ik zou er niet elke dag aanwezig zijn maar meer op basis van 2 of 3 dagen in de week. Ik zoek dus iets wat redelijk snel opwarmt.

Van infraroodwarmte begreep ik dat het niet de lucht maar maar de persoon verwarmt. Dit zou dus wellicht een betere optie zijn dan?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ja, een aantal van die infrarood bakken ophangen is inderdaad ook een optie.
Maar let wel op met stof. Een infrarood bak is een open constructie waar veel stof in kan dwarrelen. Samen met warmte en elektriciteit lijkt mij dat een groter brandgevaar dan iets met radiatoren met warm water.
 

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
Ja, een aantal van die infrarood bakken ophangen is inderdaad ook een optie.
Maar let wel op met stof. Een infrarood bak is een open constructie waar veel stof in kan dwarrelen. Samen met warmte en elektriciteit lijkt mij dat een groter brandgevaar dan iets met radiatoren met warm water.

Radiatoren met zo een hoge ruimte is wellicht niet de meeste efficiente manier. Daarnaast heb ik dan een warmtepomp (geen gas) nodig die ook nog eens de nodige hoeveelheid stroom vraagt en hoge aanschafkosten heeft.

is een infraroodpaneel in dat opzicht gevaarlijker dan een gaskachel die je wel eens aan het plafond ziet?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Offtopic:
Ik zou zwaar overwegen om er een entresol in te maken op zo'n 3 meter hoogte. Scheelt enorm in de te verwarmen hoeveelheid ruimte en bovendien verdubbel je je vloeroppervlak.
 

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
Daar zit ik inderdaad ook aan te denken. Echter hoe maak je een entresol met bijvoorbeeld een vrije overspanning van 5 bij 5 meter? Daar komt mijn inziens serieus metaalwerk aan te pas?
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Heater kanon op olie basis/petroleum . Stroom voor ventilator en ontsteking.
Verwarmt snel maar moet voldoende verse lucht binnen komen voor hoofdpijn verkoming
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
140
55
ik heb een vrij vergelijkbare loods en me met subsidie een pelletkachel geinstaleerd
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Verwarmen wordt sowieso een dure aangelegenheid. De goedkoopste optie (aardgas) is niet aanwezig en eigenlijk ook geen optie meer vanwege de uitstap uit fossiele brandstof.
Rechtstreeks electriciteit met infraroodstralers is waarschijnlijk de goedkoopste in aanschaf, zeker als je enkel verwarmd waar je werkt.
Infraroodstralers bestaan ook op gas (propaan). Dit gaat goedkoper zijn in gebruik dan electriciteit, maar complexer (rookgasafvoer en leidingen).
Vloerverwarming was ideaal, maar geen optie vanwege afgewerkte vloer.
Een warmeluchtkanon kan, maar neem dan eentje met rookgasafvoer naar buiten. In een ruimte werken waar verbrandingsgassen aanwezig zijn, is onverantwoord.
Verwarmen zo een kanon heeft ook nog andere nadelen. Luidruchtig, tocht en een slechte warmteverdeling.
Nog een optie is een lucht/water warmtepomp in combinatie met aerothermen of zelfs een klimaatplafond (geeft ook stralingswarmte).
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Voor je entresol zou ik inderdaad ook aan een staalconstructie denken, tenzij er ook ergens halverwege nog een staander mag komen, dan kan het "makkelijk" van hout.

Hoewel, ik kijk net hier: https://houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif en voor een overspanning van 500cm met een zware dekvloer, zou je uit komen met balken van 70x270. Dat zijn flinke balken, maar dan hoef je dus geen staal te gebruiken en heb je wel je overspanning van 5 meter.
 

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
Voor je entresol zou ik inderdaad ook aan een staalconstructie denken, tenzij er ook ergens halverwege nog een staander mag komen, dan kan het "makkelijk" van hout.

Hoewel, ik kijk net hier: https://houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif en voor een overspanning van 500cm met een zware dekvloer, zou je uit komen met balken van 70x270. Dat zijn flinke balken, maar dan hoef je dus geen staal te gebruiken en heb je wel je overspanning van 5 meter.

Als ik een entresol zou willen bouwen van zeg 5,90 meter breed bij 5,00 meter lang. Het hoofddoel zou zijn dat het gebruikt zou worden voor een klein zithoekje / toiletruimte / fonteintje en wat ruimte om hout op te slaan. Er zouden dus geen zware machines op komen.

Zou dit dan mogelijk zijn met enkel hout? Of heb je hiervoor dan wel steunpalen nodig halverwege de constructie? Dit zou namelijk het vloeroppervlak eronder moeilijker in te delen maken.

En mocht dit niet mogelijk zijn of te duur zijn. Hoeveel steunpalen zou ik dan wel nodig hebben?
 

tuoh

Oud hout
Joist's zijn de beste keuze, die dingen kunnen overspanningen aan tot 12m, en kosten een stuk minder dan massief hout.
Zijn ook een stuk lichter in gewicht trouwens, die kan je makkelijk met twee man plaatsen, zonder allerlei hijstoestanden nodig te hebben.
Elke fabrikant kan voor jou de berekeningen doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.