werkplaats verwarmen

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dat is afhankelijk van hoe je de ruimte indeelt. De hal is in principe één brandcompartiment. Zodra je er vloeren toevoegt waar onder of over gevlucht moet worden veranderd de zaak. Een plattegrondje erbij kan veel verduidelijken.
 

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
Dat is afhankelijk van hoe je de ruimte indeelt. De hal is in principe één brandcompartiment. Zodra je er vloeren toevoegt waar onder of over gevlucht moet worden veranderd de zaak. Een plattegrondje erbij kan veel verduidelijken.

Het gaat om de volgende ruimte:

groot.jpg


Ik had de scheidingswand bedacht op het gedeelte dat 6,1 meter hoog is.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Voor zover ik de regelgeving goed lees het volgende: Als jijzelf beide ruimtes gebruikt, dan is er officieel geen eis aan die wand onder het spant. Komt er in die tussenwand nog een deur?
 

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
Voor zover ik de regelgeving goed lees het volgende: Als jijzelf beide ruimtes gebruikt, dan is er officieel geen eis aan die wand onder het spant. Komt er in die tussenwand nog een deur?

Initieel zou de loods te groot zijn voor mij alleen en zou ik het kleinere deel willen verhuren. Het idee was om het kleinere deel af te schermen met een scheidingswand waar een dubbele openslaande deur in zit zodat ik het later altijd makkelijk zelf zou kunnen gebruiken mocht dit nodig zijn.

Kom je hierdoor op andere wet en regelgeving uit qua brandveiligheid?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ja, dan zal de wand minimaal 30 minuten WBDBO dienen te zijn, je kan dezelfde eis aanhouden als de overige tussenwanden.
En er zijn nog wat regels, oa: Als de overhead deur de enige toegang is, moet deze zonder stroom te openen zijn.
De wand is vergunningplichtig.
 

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
Ja, dan zal de wand minimaal 30 minuten WBDBO dienen te zijn, je kan dezelfde eis aanhouden als de overige tussenwanden.
En er zijn nog wat regels, oa: Als de overhead deur de enige toegang is, moet deze zonder stroom te openen zijn.
De wand is vergunningplichtig.

Super! Toevallig informatie waar ik dit kan vinden? Zou hetzelfde gelden als je het terbeschikking zou stellen ipv verhuren?

Er zit een loopdeur in beiden overhead deuren die handmatig te openen is. Ik neem aan dat dit dan ook goed is?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De regels zijn te vinden in het bouwbesluit, echt leesbaar is dat helaas niet. Het maakt niet uit of je verhuurt of gratis de ruimte ter beschikking stelt.
Vergunning aanvragen, vraag het bijvoorbeeld aan het bedrijf wat de bouwkundige tekeningen voor de hal gemaakt heeft. Daar staan alle eisen dan op. Als er een knopcilinder inzit, dan mag dat.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ook geen eisen qua hoe lang zo'n muur moet blijven staan in geval van brand? Of vluchtroutes?

Een niet dragende, niet brandwerende binnenmuur mag van papier gemaakt worden ;) De vluchtroute mag normaal gesproken maximaal 30 m zijn. Ik weet veel van het uitvoeren van brandscheidingen af, maar minder over het toetsen van vluchtroutes.

Ja, dan zal de wand minimaal 30 minuten WBDBO dienen te zijn, je kan dezelfde eis aanhouden als de overige tussenwanden.
En er zijn nog wat regels, oa: Als de overhead deur de enige toegang is, moet deze zonder stroom te openen zijn.
De wand is vergunningplichtig.

Dat mag je even uitleggen. Volgens mij klopt het niet.
- Je mag meerdere gebruiksfuncties / loodsen in één compartiment stoppen. De tussenwand hoeft dus niet brandwerend te zijn en is sowieso niet vergunningplichtig.
- art. 7.12 gaat over vluchtdeuren. Maar die is niet van toepassing in dit geval (zie lid 3).
 

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
Dat mag je even uitleggen. Volgens mij klopt het niet.
- Je mag meerdere gebruiksfuncties / loodsen in één compartiment stoppen. De tussenwand hoeft dus niet brandwerend te zijn en is sowieso niet vergunningplichtig.
- art. 7.12 gaat over vluchtdeuren. Maar die is niet van toepassing in dit geval (zie lid 3).

Dit zou heel gunstig zijn als dit zo is. Het maakt dan niet uit volgens jou of dat gedeelte verhuurd zou worden of voor eigen gebruik zou zijn?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Nee, hooguit als het kadastraal gesplitst gaat worden.

Overigens kan het wel slim zijn om er een brandscheiding in te zetten. Misschien zelfs dat je verzekering dit wel als eis stelt. In dat geval is een vergunning nog steeds niet nodig omdat het een onverplichte brandscheiding is (deze regel weten veel ambtenaren niet eens).
 

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
Nee, hooguit als het kadastraal gesplitst gaat worden.

Overigens kan het wel slim zijn om er een brandscheiding in te zetten. Misschien zelfs dat je verzekering dit wel als eis stelt. In dat geval is een vergunning nog steeds niet nodig omdat het een onverplichte brandscheiding is (deze regel weten veel ambtenaren niet eens).

Het is inderdaad zeker niet het idee om het kadastaal te splitsen. Ik wil zelf altijd nog eenvoudig gebruik kunnen maken van de ruimte.

Heb jij via je werk veel ervaringen met brandscheidingen? Weet je toevallig dan ook iets af van hoge brandscheidingen?

Ik heb zitten kijken naar bijvoorbeeld een Mega Frame van Dingemans.

Promat%20SYSTEMWALL%20-%20Spoorwegmuseum%206.jpg


Dit zou dan bijvoorbeeld in combinatie met promatect platen een goede brandwerendheid hebben.

Wat het natuurlijk nog lastiger maakt is dat de wand bestand zou moeten zijn tegen windbelasting door de grote overhead deuren. Een constructie berekening is daarom ook wel cruciaal.

Was ook wel benieuwd of zoiets met I joists mogelijk zou kunnen zijn.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb inderdaad ervaring met (het controleren van) brandscheidingen. De Mega Frame van Dingemans kende ik nog niet. Is bedoeld voor hoge wanden, lijkt me een mooi product. Zorg in principe bij brandveiligheid er altijd voor dat je een getestte oplossing kiest. Vraag bij bestelling meteen het certificaat erbij. De ervaring leert dat het certificaat van exact dezelfde uitvoering lang niet altijd geleverd kan worden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ja, een aantal van die infrarood bakken ophangen is inderdaad ook een optie.
Maar let wel op met stof. Een infrarood bak is een open constructie waar veel stof in kan dwarrelen. Samen met warmte en elektriciteit lijkt mij dat een groter brandgevaar dan iets met radiatoren met warm water.

Infrarood verwarming is ook in Atex-variant verkrijgbaar. Dus geschikt voor ruimtes met explosiegevaar. Eerste resultaat met googlelen leverde de volgende site: https://www.heatxl.com/atex-infrarood-verwarming.html

Verder helemaal niets met die site of het bedrijf of de eigenaren, dus puur ter inspiratie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.