In/aanzagen van de anti splinterstrip op de geleiderail

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Even een vraagje,

Een nieuwe of vervangende antisplinterstrip in/aanzagen moet volgens een youtube filmpje (Festool) met snelheid 6 en het zaagblad helemaal naar beneden.
In een ander filmpje moest het blad er net onder komen en als ik het goed verstaan heb de snelheid op 3.

Mijn vraag is, welke is goed en moet er iets onder met zagen of juist niet?
Graag uw antwoord mvg, :).
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Hallo Spaander,

Ik heb een keer mijn invalzaag en geleiders uitgeleend (nooit moeten doen), maar ja ze hadden even voor mij over een geleider gezaagd, dus mijn splinter strip zag er niet mooi meer uit.

Nu heb ik vorig jaar nieuwe splinter strippen op mijn 2 x 1400 mm geleiders gezet.
Natuurlijk goed schoongemaakt (maar dat snap jij zelf ook wel).
De nieuwe erop geplakt, en met een doek goed eroverheen gewreven, omdat ik bang was dat het los zou laten.

Daarna de invalzaag erop, en ik heb gewoon op de snelste optie de splinter strip afgezaagd of ingezaagd, net hoe het noemen wilt.

Alles weer dik in orde, om mooie rechte lijnen te zagen.

Groeten Knakkie.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
Goed ontvetten voor je de nieuwe strips plakt. Ik zaag ze in op snelheid 6, iets eronder en zaag paar mm door laten steken. Het (plaat)materiaal dat je eronder legt bij voorkeur langer dan de raillengte zodat begin en eind van de strip voldoende ondersteuning hebben.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik hab mijn vraag gesteld omdat ik nu voor het eerst mijn 2x 140cm rail aan elkaar had gemaakt omdat ik een plank van 250 cm moest zagen.

Bij de eerste keer 1x 140 cm inzagen van de strip heb ik een denkfout gemaakt om de gehele strip te zagen dus begon ik dus buiten de rail en ook aan het eind ging ik een stukje van de rail waardoor het aan het begin en aan het eind niet goed is gegaan. Dit kwam omdat dan de zaag aan het begin en aan het einde nog maar met één nokje in de rail zit en dan gaat zwabberen.

Nu begon ik te zagen in de al ingezaagde rail en ben met het voorste nokje niet buiten de 2e rail gegaan en het inzagen is goed gelukt met snelheid 6 en op een MDF plank. Het laatste stukje van de antisplinterstrip is dus nog niet ingezaagd, het is niet direct nodig maar de volgende keer gebruik ik deze als eerste rail en dat gaat het stukje er af. Het is wel prettiger met uitlijnen als de gehele antisplinterstrip even breed is.

Bedankt voor jullie bijdrage, mvg,:).
 

WR1944

Oud hout
Als ik een nieuwe rail of antisplinterstrip voor de eerste keer gebruik dan doe ik dat met hout onder de rail. Ik koppel eerst een andere rail aan het begin of eind om het begin of eind van de strip ook mee te nemen. Dit is alleen nodig als je van plan bent langere stukken te zagen dan de rail zelf lang is. Met andere woorden, als je geen rails hoeft te koppelen hoef je je geen zorgen te maken over het niet ingezaagd stukje aan het begin of einde. Je gebruikt het immers niet. Het is wel belangrijk beide verstelbare geleidingsnokken in de gleuf te houden om een strakke geleiding te garanderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.