Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Hout in vaatwasser

Hout in vaatwasser

Hoi,
    Misschien rare vraag, maar bestaat er ook een afwerking voor hout, zodat deze vaatwasser bestendigd is?
    Dus stel je hebt een houten bord of kom gemaakt, dat je deze zo kunt afwerken dat deze in de vaatwasser kan?
    Soort transparante lak, epoxy of dergelijke?
    Alvast bedankt.
    Groetjes.

Denk dat het niet kan. Hoeft maar een klein gaatje in je afwerklaag te zitten en het vocht dringt erin. En dan bij de hogere temperatuur in de vaatwasser gaat dat lekker uitzetten en verder werken.

Bij ons gaan de houten spatels en lepels regelmatig mee. Die zijn onbehandeld denk ik.

Daar was ik ook al bang voor. Spatels doe ik inderdaad wel gewoon in de vaatwasser, maar die zijn ook goedkoop te vervangen als ze af zijn.

Het leek mij echter leuk om zelf een houten servies set (borden, kommen, enzo) te maken. In de hoop dat er dan iets was, waarmee je het zo kunt afwerken, zodat het gewoon in de vaatwasser kan. Plus dat je er dan ook niet mee zit dat jus, sausjes in het hout trekt als je het eten op de bord doet.

M'n vader heeft ooit een setje borden gemaakt en deze gecoat met 5 lagen Rubbol BL Rezisto van Sikkens. Deze zijn jarenlang gebruikt en in de vaatwasser gestopt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CLSystems Bekijk Berichten
    M'n vader heeft ooit een setje borden gemaakt en deze gecoat met 5 lagen Rubbol BL Rezisto van Sikkens. Deze zijn jarenlang gebruikt en in de vaatwasser gestopt.
    Sikkens verf en lak is heel sterk dus dat zou wel goed moeten kunnen gaan. Let wel op dat je het niet in de bouwmarkt haalt, daar hebben ze alleen de doe het zelf lijn. In een speciaal zaak hebben ze de professionele lijn (onder de naam: rubbol) en die is van veel betere kwaliteit.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Let er in ieder geval op dat de afwerking voedselveilig is.

Forum Rechten