Houtverbindingen buiten

WijnandV

Nieuw lid
1 jul 2019
3
0
Hi Allemaal,

Als amateur heb ik de vraag een paar keer gesteld en meerdere verschillende antwoorden gekregen. Ik hoop dat jullie mij verder op weg kunnen helpen.

Ik ben een tuinpoort aan het maken en wil hierna met een tuinbank beginnen. Voor beiden vraag ik mij af wat de juiste manier van verbinden is, er vanuit gaande dat het altijd buiten staat.
Zie bijgevoegde plaatjes voor de poortdeuren (2 keer 1300x1900). In balken (145x45) maak ik een sponning van 19 diep. Daarin komt een halfhoutsrabat. Aan de andere kant komen schoren (planken 25 mm dik) om het frame meer stevigheid te geven.

Met name het verbinden van het frame vind ik lastig omdat het hout waarschijnlijk veel gaat werken, het met veel vocht in aanraking komt en het ook stevig moet zijn.

Ik dacht aan een halfhoutverbinding voor de hoeken en pockethole verbindingen voor de schoren en de regel in het midden. Zouden jullie alleen schroeven en niet lijmen buiten?

Alvast bedankt voor de tips!

Groeten,
Wijnand

IMG_2820.jpgIMG_2821.jpgIMG_2822.jpg
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Schoren met het hart in de hoeken laten uitkomen. Inwatering is altijd een probleem. Probeer afwaterende te detailleren en alle liggende delen afschuinen.
 

WijnandV

Nieuw lid
1 jul 2019
3
0
Hi Boktor en Ronald,

Dank voor de tips. Zie onderstaande opties voor de schoren. Nr 2 zou het er het beste uitzien naar mijn idee. Zou die stevig genoeg zijn of moeten beide einden in de hoek (zoals bij 3, waarbij de hoek wel wat vlak wordt met +/- 35 graden)?

1. IMG_2830.jpg 2. IMG_2831.jpg 3. IMG_2832.jpg

Een aantal liggende delen heb ik al 15 graden laten aflopen. Zal dit nog verder doorvoeren.

Hoe zouden jullie bevestigen? Alleen met schroeven, dus geen (watervaste) lijm? En op welke wijze?

Het is overigens onbehandeld Douglas hout.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Laatste tekening ziet er goed uit. Vroeger werd dit doorgaans genageld. Maar roestende nagels geven doorgaans ook rotterij. Is het een overweging om met RVS te schroeven? De planken op de andere zijde ook qua breedte afstemmen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zou de schoor inwerken, zowel beneden als boven. Die halfhoutverbinding/sponning heeft geen sterkte en de schoor gaat de onderste regel naar beneden drukken.
Ik denk dat je voor zulk een constructie, zonder pen en gat voor het kader, best ten rade gaat bij traditionele opgeklampte deuren en luiken.
Inwatering gaat sowieso een probleem zijn, om dit te vermijden ga je een gans andere constructie moeten toepassen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.