Kan ik hiervoor een zaagtafel gebruiken?

houdt

Nieuw lid
11 okt 2016
23
0
Hallo,

Ik ben aan het zagen met een handcirkelzaag. Ik klem mijn plaat dan op een oude gammele workmate met houtlijmklemmen. Om de gewenste grote te zagen gebruik ik een houten lat als lineaal voor mijn handcirkelzaag. die lineaal moet ik aan 2 kanten van de plaat vast zetten met en houtlijmklem. Dit moet dan op 90 graden dus dan gebruik in een winkelhaak. Al met al kost het meten en vastklemmen van de lat mij veel meer tijd dan het zagen zelf.

Dit kost mij veel te veel tijd. Hetzelfde heb ik wel met en bovenfrees gehad het meten kost gewoon te veel tijd. Nou dacht ik dus misschien kan ik een zaagtafel kopen. ik dacht aan een deWalt 745 deze is iets duurder dan de Bosch PTS 10 maar de geleiders lijken mij van de De Walt machine een stuk beter en sneller af te stellen.

Vragen:
(1)Kan ik met de 745 een plaat er op leggen en zeker weten dat hij 90Graden word gezaagd (als je hem zo insteld) of moet je dan nog elke keer alles nameten?M.a.w kan ik de maataanduiding van de machine zelf gebruiken.
(2)Er zijn verschillende onderstellen te verkrijgen zo eentje:
https://www.coolblue.nl/product/168437/dewalt-dw745.html
maar ook zo een:
https://www.gereedschapcentrum.nl/d...rstel-de7400-1850w-250-x-30mm-dw745rs-qs.html
Okay de een heeft wielen maar heefst de laatste nog meer voordelen?
(3)Zaagbladen zijn best wel aan de prijs, kan ik net zo goed die van ecotools aanschaffen? Of zijn die veel slechter?Het scheelt toch wel 50 Eu
(4)Kan ik de tafel misschien ook gebruiken om op een een of andere manier mijn freesmachine in te klemmen en dat ik dan de meeting van de zaagtafel gebruik? Ik heb bij baptist het volgende gezien: https://www.baptist.nl/houtbewerker...ij-het-frezen/freestafel-inlegplaat-225x307mm

Ben benieuwd
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Hallo,

Vragen:
(1)Kan ik met de 745 een plaat er op leggen en zeker weten dat hij 90Graden word gezaagd (als je hem zo insteld) of moet je dan nog elke keer alles nameten?M.a.w kan ik de maataanduiding van de machine zelf gebruiken.

Je kunt geen platen van 244x122 hierop zagen
De 90 graden afkort geleider is af fabriek niet nauwkeurig genoeg.
De langsgeleider voor het schulpen van hout is prima en dan kun je ook de schaalverdeling gebruiken

(2)Er zijn verschillende onderstellen te verkrijgen zo eentje:
https://www.coolblue.nl/product/168437/dewalt-dw745.html
maar ook zo een:
https://www.gereedschapcentrum.nl/d...rstel-de7400-1850w-250-x-30mm-dw745rs-qs.html
Okay de een heeft wielen maar heefst de laatste nog meer voordelen?

Onderstellen zijn handig, zelf een tafel op wielen maken waar de machine in staat is beter en dan kun je gelijk een freestafel maken, zie vraag 4

(3)Zaagbladen zijn best wel aan de prijs, kan ik net zo goed die van ecotools aanschaffen? Of zijn die veel slechter?Het scheelt toch wel 50 Eu

Zaagbladen kun je prima bij ecotools kopen, neem de professionele lijn.

(4)Kan ik de tafel misschien ook gebruiken om op een een of andere manier mijn freesmachine in te klemmen en dat ik dan de meeting van de zaagtafel gebruik? Ik heb bij baptist het volgende gezien: https://www.baptist.nl/houtbewerker...ij-het-frezen/freestafel-inlegplaat-225x307mm

Nee

Ben benieuwd

Succes.....
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
wat versta je onder plaat. Als je de grote platen bedoeld van 2440*1220 dan zou ik investeren in een invalcirckelzaag zoals bv de makita sp6000 of van een ander merk. Ik heb zelf de dewalt dw745 ook thuis staan. deze gebruik ik meer voor de kleine platen op maat te zagen. Goh en wat betreft die onderstellen. daar heb ik dat onderstel met wielen. dit omdat mijn werkplaats voor alle doeleinden dient (hout maar ook metaal). deze kan ik dan simpel wegrijden en zo dus plaats maken voor mijn ander materiaal.
Al bij al heb je aan die dewalt dw745 geen slechte zaag. ideaal zou beide zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
1.jpg

Dit heb je nodig als je plaat snel en nauwkeurig wil zagen. De rest is behelpen.
Een goede handcirkelzaag of invalzaag met lineaal is buiten een formaatzaag waarschijnlijk de beste oplossing. Die kleine tafelzagen zoals Dewalt zijn enkel geschikt voor kleine afmetingen. Het minste wat je de plaat beweegt zie je in de snede. En net werk met plaatmateriaal vraagt perfect zaagwerk.
 

houdt

Nieuw lid
11 okt 2016
23
0
Bekijk bijlage 89365

Dit heb je nodig als je plaat snel en nauwkeurig wil zagen. De rest is behelpen.
Een goede handcirkelzaag of invalzaag met lineaal is buiten een formaatzaag waarschijnlijk de beste oplossing. Die kleine tafelzagen zoals Dewalt zijn enkel geschikt voor kleine afmetingen. Het minste wat je de plaat beweegt zie je in de snede. En net werk met plaatmateriaal vraagt perfect zaagwerk.

Dat is een beetje prijzige machine lijkt mij zo :-S

wat versta je onder kleine afmetingen?
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Zoals al eerder vermeld is adviseer ik een invalzaag met geleiderail. Ik heb jaren terug gekozen voor een Festool, maar naderhand had ik beter kunnen kiezen voor een Makita i.v.m. het grote prijsverschil en het zeer kleine kwaliteitsverschil. Op een kleine tafelzaag kan geen volledige plaat (122x244 cm) gezaagd worden. Hiervoor is enkel een grote zaagmachine (formaatzaag etc.) geschikt welke bedoeld zijn voor professioneel gebruik en veel te duur voor hobbymatig gebruik.

Ook een goede werktafel/werkbank en/of het gebruiken van bokken maakt het werk makkelijker. Wanneer je geen ruimte hebt voor een grote tafel, zaag de grote platen dan eerst op de grond met de invalzaag (leg de plaat op houten ondersteuningslatten waar je lichtjes doorheen kunt zagen, hetzelfde kun je doen met de bokken).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat is een beetje prijzige machine lijkt mij zo :-S

wat versta je onder kleine afmetingen?

De plaat moet zonder of met zeer beperkte ondersteuning op de zaagtafel blijven liggen. Is dat niet het geval, dan gaat de plaat wringen en een eigen weg zoeken met alle gevolgen van dien. Het eenvoudigste is het verzagen laten doen bij de houthandel met een goede paneelzaag. Bespaart veel ellende en frustratie.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
ik leg grote platen gewoon op de grond met latjes eronder. Stel de invalzaag af en zaag de stukken af die ik wil hebben. Een kleine zaagtafel voor grote platen gaat niet werken. Je kan beter voor een invalzaag gaan (makita, festool etc) ik heb ze allebei. De festool ingebouwd in de cms tafel en de makita los.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.