Schrapers

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Laat ik maar een nieuw topic beginnen ;)

De schraper is een van die onschijnbare maar uiterst doeltreffende stukjes gereedschap. Om het maximale uit de schraper te halen moet je hem na aanschaf wel even tunen. In deze video zie je heel goed (beter dan ik kan uitleggen) wat je doen kunt.
[MEDIA=youtube]fpuYcl3e-ic[/MEDIA]

Nog een paar opmerkingen. Ik koop Bahco schrapers. Heel goedkoop bij de Karwei, 2,50 of zoiets. Die zijn op een platenschaar geknipt, dus op 1 kant van de kniprand zit een flinke braam op de andere kant is hij bol. Je bent wel een tijdje bezig met de vijl om dat allemaal weg te halen en er een mooie rechthoekige kant van te maken.

De kwaliteit van het houtoppervlak wordt bepaald door hoe fijn je de rand van de schraper hebt geslepen en gewet. Je kunt met slijpen al stoppen na het vijlen en verder niks doen. Dan heb je een grof werk schraper. Soms heel nuttig en wel snel klaar. Als je de schraper helemaal tot op je fijnste wetsteen hebt geslepen en gewet dan krijg je een houtoppervlak dat dicht in de buurt komt van een geschaafd oppervlak.

Ook de kwaliteit van de burnisher (Nederlands?) is belangrijk. Ik heb er een van Crown. Zelfs nadat ik geprobeerd heb die te polijsten is het nog niet geweldig, er zitten een paar flinke groeven in. Ik zou nu net iets meer geld uitgeven. Die van Clifton schijnt prima te zijn en met 25 euro ook nog wel betaalbaar.

Er zijn nog vele andere methoden om een schraper te tunen. Google maar een beetje rond. Kies een methode die je prettig lijkt of begin een religieuse oorlog hierover op een van de vele houtbewerkers forums :lol:

Het gebruik is eenvoudig maar wel vermoeiend. Zodra de schraper geen krulletjes maar stof produceerd is het tijd om weer een nieuwe braam te "burnishen". Dat kan je een paar keer doen tot dat ook niet meer helpt en het tijd wordt om hem weer rechthoekig te slijpen.
 
A

Athanor

Guest
De burnisher is een "aanzetijzer" of "aanzetstaal" ik prefereer de laatse benaming!

Dit is ook de benaming voor de geribbelde versie die door de slager en kok wordt gebruikt om messen te scherpen.

Fons
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Het aantal keer dat je het aanzetstaal over het schraapstaal haalt, bepaalt ook mee de grofheid van de braam.


Kleine braam= fijn, grote baam= groffer (eerder richting schaaf)

Zonder braam kan trouwens ook hoor, dat is voor extra fijn werk (inlegwerk enzo)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Aha, aanzetstaal dus. En burnishing = aanzetten.

De grote van de braam wordt inderdaad bepaald door het aantal streken met het aanzetstaal en hoe krachtig je dat doet. De kwaliteit van die braam, dus hoe glad hij is, wordt bepaald door hoe goet je de schraper hebt gewet en hoe gepolijst je aanzetstaal is. En die kwaliteit van de braam zie je terug in je werk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voor mijn huidige project (schommelstoel) komt de schraper uitstekend van pas.
Daartoe heb ik nog eerst twee schrapers met handvat gemaakt. Eerst het handvat gedraaid, wat na 20 jaar geen draaibank aangeraakt te hebben overigs uitstekend ging en me ook goed beviel. De mesjes zijn gemaakt van staal van een oude handzaag. Die verzaag ik met de kleine haakse slijper. Met een dun schijfje (die eigenlijk voor roestvast staal bedoeld zijn), gaat dat uitstekend. Geen risico op oververhitting van het staal. Afwetten op 1000 en braam aantrekken met afgeslepen driehoekige vijl. En dan maar schrapen...

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Schrapers zijn geweldige gereedschappen. Kosten niet zo veel en, als je de slag eenmaal te pakken hebt erg handig.
Het zetten van de braam en het gebruiken van een schraapschaaf is een beetje een kwestie van expirimenteren.
Ik gebruik schrapers ook vaak voor het vormen van hout voor bijvoorbeeld knopjes van deksels.
Een multivorm (gooseneck) en de concave en convexe schrapers van Garlick zijn daarbij onmisbaar.
Voor het zetten van de braam gebruik ik een dubbel carbonstalen aanzetstaal. De driehoekige kant voor een agressieve braam en de ronde kant voor fijner werk.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Kun je als aanzetstaal ook dat ding uit de keuken gebruiken om je messen te slijpen? Heet volgens mij ook een aanzetstaal? Of heb je er een speciale voor nodig?

Lijkt me interessant om eens met een schraper te experimenteren......
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nee.
Voor een eerste poging kan je ook een schroevedraaier of de rug van een beitel gebruiken. Eigenlijk zijn deze te zacht.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Seek zei:
Aha, aanzetstaal dus. En burnishing = aanzetten.

Nee. Burnishing is in het algemeen het gladmaken, oppoetsen van een oppervlak door middel van wrijving gegenereerd met behulp van een stomp voorwerp. Het verschijnsel dat gedraaid hout glad en glanzend wordt door de druk uitgeoefend door de vouw van een rechte (schuine) beitel (die dus na het scherp nog een keer over het reeds gesneden oppervlak gaat) valt bijvoorbeeld onder 'burnishing'. Ook het bewerken van een takeling (zoals de wikkeling met garen waarmee geleideogen op een hengel worden gemonteerd) met een gereedschapje met een gladde halfronde kant, zie bijvoorbeeld http://www.2computerchicks.com/Merchant ... ppingTools .
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Heeft iemand ervaring met verschillende diktes van schraapstalen? Is er verschil in gebruik, wetten of standtijd?
Wie kan hier meer over vertellen?

Mathieu
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Volgens mij vooral van belang voor de buigzaamheid en stijfheid. Dun is makkelijk te buigen en dus kun je een kleinere bolling maken.

Nog ee handige tip om je handen niet te branden tijdens het schrapen. Doe er een buigzame magneetstrip op aan de binnenzijde. Je weet wel zo'n magneet die je op de ijskast plakt.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Zowel op school als van m'n vader leerde ik dat een 'aanzetstaal' om een braam aan een schraapstaal te trekken (ook aan de oude 'topiemessen' trouwens) best gemaakt wordt van een oude driekantige vijl waar alle tanden afgeslepen worden.
Er kruipt wat werk in om een goeie te maken, maar eens klaar blijft die ook meegaan.

Ik had het geluk er eentje op de kop te tikken (zat in een oude, volle gereedschapskist die ik kocht voor een prikje).
Ook die is gemaakt van een oude vijl, en werkt uitstekend!

Heel low-budget en heel kwalitatief dus!

Groeten,
Steven
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
een oude driekantige vijl waar alle tanden afgeslepen worden.
wat ik er nog bij vergat te vermelden is dat je de scherpe hoeken ook ietwat rond moet zetten, en het geheel proper afwerken.
Steeds over fijner schuurpapier gaan, en uiteindelijk nog eens wetten.

Ik zie bij Baptist ook ronde aanzetstalen. Iemand daar ervaring mee?

De vorm van het geheel is niet zo belangrijk, enkel de kant waarmee je effectief de braam trekt moet een glad oppervlak hebben.
Verder is het vooral de hardheid die van belang is om een mooie braam te kunnen trekken.
Hoewel ik er geen ervaring mee heb lijkt me dat de ronde aanzetstalen, mits hard genoeg, goed zullen voldoen.

Steven
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Ik ben ook het schrapen geslagen na een filmpje van Matthias Wandel. Een goedkoop setje van 4 schraapstalen van Baptist, een kleine tweedehands bankschroef met tafelklem en een vintage ronde aanzetstaal uit het Verenigd Koninkrijk aangeschaft.

Gister geprobeerd een plank kersen glad te schrapen. Er kwamen geen krullen vanaf alleen fijn zaagsel. Ik gebruikte een wat grove vijl om de rand vlak te maken, gevolgd door een fijner vijltje een een hard arkansas steentje. Misschien de volgende keer wat grote slijpstenen erbij betrekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.