Welke frees gebuiken voor een groef van 4,5 mm

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goededag vrienden, ik heb een vraagje.

Ik heb nog nooit gefrees, maar nu moet ik er echt aan gaan geloven.

Ik ga bezig met een poppenhuis voor mijn kleine meid, en daarvoor moet ik een soort dado van 4/4,5 mm diep frezen.
Het gaat om 9 mm populierenplex, het is voor de onderverdieping van het poppenhuis.

Het punt is, zoals ik zei, ik heb nog nooit gefrees, ik heb wel een handzame bovenfrees met een schacht van 8 mm, en ik heb onlangs nog een freesset gekocht via dit forum.

Zouden jullie me kunnen adviseren welk freesje ik daarvoor het best gebruiken kan?

Alvast bedankt vrienden.

Gr Danny

ps: linkje

https://www.hbm-machines.com/produc...MIzdKhwdTA4wIVSed3Ch30pAr-EAQYASABEgLHJfD_BwE
 

Bijlagen

  • hbm-136-56.jpg-1920x1080-76e0b37c8d.jpg
    hbm-136-56.jpg-1920x1080-76e0b37c8d.jpg
    50,9 KB · Weergaven: 194

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dag Danny,

dit kun je met een rechte frees die 4,5 mm breed is of minder. Indien minder, moet je je geleider nog eens aanpassen om de volledige breedte van de groef te krijgen.
Als je van plant bent veel te frezen in multiplex, dan is een spiraalfrees superieur (o.a. minder splinteren). Maar deze zijn ook wel niet goedkoop.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Liefst een freesje gebruiken die iets smaller is, plaat materiaal wil nog wel eens dunner of dikker zijn!
Voor een groef van 4,5mm gebruik een 4 mm die zowel zijdelings snijd als onder snijdend is ook gemakkelijk voor invalwerk (beginnen in het midden van een plaat)

In die set van je zit vast wel een 4 mm freesje!

Overigens gaat het ook prima met de sponningschaaf of een grondschaaf met geleider! :)

groetnis, Roeland

ps anders kom je even proefdraaien bij mij.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Bedankt grote vriend voor het aanbod.

Ik heb inderdaad het juiste freesje gevonden, morgen hout halen en dan beginnen.
.Ik koop wel iets meer, dan heb ik wat extra voor als het misgaat.

Ik hou je op de hoogte.

Dank voor je bericht, en goed om je te horen.

Gr Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.