Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: Perenhout

Perenhout

Ik ga binnenkort een tafel maken voor in de keuken.
    Mijn eerste keuze was esdoorn, maar dit is niet zo goed verkrijgbaar.
    Nu is er een hobbyzager in de buurt die perenhout aanbied.
    Is dit een goede keuze voor een tafel of is is dit hout af te raden voor massief houten meubels?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Perenhout kan prima...... langere delen zijn alleen slecht verkrijgbaar. Het wordt ook vaak gestoomd omdat goed drogen best een uitdaging is.

Het is luchtgedroogd hout. De aanbieder sprak over lengtes van 3 meter.

Luchtgedroogd peren voor in de keuken zou ik alleen gebruiken als je een extreem rustieke tafel wil maken, waarbij kromtrekken of scheuren geen probeem is.

Esdoorn slecht verkrijgbaar? Het is toch een vrij gangbare houtsoort? De betere houthandels waar ik tot nu toe ben geweest hebben het sowieso wel liggen.

Ik wil hout dat vrijwel foutloos is. Even afwachten wat ik morgen ga vinden.
    De enige fatsoenlijke houthandels hier in de buurt zijn afdelingen van Cras. Die hebben geen esdoorn op stock. Behalve dan in Manhay die nog wat buiten de reguliere stock zouden hebben.
    België heeft niet zo een fijne houthandels zoals Inlands Hout, wat zeer spijtig is.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Ik wil hout dat vrijwel foutloos is. Even afwachten wat ik morgen ga vinden.
    De enige fatsoenlijke houthandels hier in de buurt zijn afdelingen van Cras. Die hebben geen esdoorn op stock. Behalve dan in Manhay die nog wat buiten de reguliere stock zouden hebben.
    België heeft niet zo een fijne houthandels zoals Inlands Hout, wat zeer spijtig is.
    Ze bestaan, houthandel vercruysse heeft dergelijke zaken op voorraad.
    Die hebben ook een fijnhout afdeling die open is op woensdag gericht op meubelmakers, draaiers, snijden etc

Ik ben naar het perenhout gaan kijken (bij Ivo in Diepenbeek). Het hout zag er goed uit. Windgedroogd gaf het na 5 jaar 8 à 9 RV aan. Beter zal het niet meer worden (hoewel, na volgende week is misschien ook wel ovengedroogd ). Scheuren, barsten en knoesten vielen goed mee.
    Volgende week beslissing!

Good old Ivo! Al vaker (noten, kersen,...) hout gaan halen 8 a 9%, da's ook maar alleen haalbaar in de zomer neem ik aan? Beter gaat het idd niet worden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Ik ben naar het perenhout gaan kijken (bij Ivo in Diepenbeek). Het hout zag er goed uit. Windgedroogd gaf het na 5 jaar 8 à 9 RV aan. Beter zal het niet meer worden (hoewel, na volgende week is misschien ook wel ovengedroogd ). Scheuren, barsten en knoesten vielen goed mee.
    Volgende week beslissing!
    Hallo, mag ik vernemen wie Ivo is(adres)?

Forum Rechten