Perenhout

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
951
Riemst
Ik ga binnenkort een tafel maken voor in de keuken.
Mijn eerste keuze was esdoorn, maar dit is niet zo goed verkrijgbaar.
Nu is er een hobbyzager in de buurt die perenhout aanbied.
Is dit een goede keuze voor een tafel of is is dit hout af te raden voor massief houten meubels?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Perenhout kan prima...... langere delen zijn alleen slecht verkrijgbaar. Het wordt ook vaak gestoomd omdat goed drogen best een uitdaging is.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Esdoorn slecht verkrijgbaar? Het is toch een vrij gangbare houtsoort? De betere houthandels waar ik tot nu toe ben geweest hebben het sowieso wel liggen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
951
Riemst
Ik wil hout dat vrijwel foutloos is. Even afwachten wat ik morgen ga vinden.
De enige fatsoenlijke houthandels hier in de buurt zijn afdelingen van Cras. Die hebben geen esdoorn op stock. Behalve dan in Manhay die nog wat buiten de reguliere stock zouden hebben.
België heeft niet zo een fijne houthandels zoals Inlands Hout, wat zeer spijtig is.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Ik wil hout dat vrijwel foutloos is. Even afwachten wat ik morgen ga vinden.
De enige fatsoenlijke houthandels hier in de buurt zijn afdelingen van Cras. Die hebben geen esdoorn op stock. Behalve dan in Manhay die nog wat buiten de reguliere stock zouden hebben.
België heeft niet zo een fijne houthandels zoals Inlands Hout, wat zeer spijtig is.

Ze bestaan, houthandel vercruysse heeft dergelijke zaken op voorraad.
Die hebben ook een fijnhout afdeling die open is op woensdag gericht op meubelmakers, draaiers, snijden etc
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
951
Riemst
Ik ben naar het perenhout gaan kijken (bij Ivo in Diepenbeek). Het hout zag er goed uit. Windgedroogd gaf het na 5 jaar 8 à 9 RV aan. Beter zal het niet meer worden (hoewel, na volgende week is misschien ook wel ovengedroogd ). Scheuren, barsten en knoesten vielen goed mee.
Volgende week beslissing!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.732
397
Good old Ivo! Al vaker (noten, kersen,...) hout gaan halen :) 8 a 9%, da's ook maar alleen haalbaar in de zomer neem ik aan? Beter gaat het idd niet worden :D
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik ben naar het perenhout gaan kijken (bij Ivo in Diepenbeek). Het hout zag er goed uit. Windgedroogd gaf het na 5 jaar 8 à 9 RV aan. Beter zal het niet meer worden (hoewel, na volgende week is misschien ook wel ovengedroogd ). Scheuren, barsten en knoesten vielen goed mee.
Volgende week beslissing!

Hallo, mag ik vernemen wie Ivo is(adres)?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.