Inca lintzaag onderdelen

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik ben mijn laatste Inca lintzaag aan het opknappen. Aan deze zit wel enorm veel werk. Alles zit vast onder 30 jaar lang aangekoekt zaagsel en vuil.
Bij de demontage is een van beide zaaggeleiders afgebroken.
Heeft een van jullie nog reserveonderdelen liggen en zo'n zaaggeleider beschikbaar voor me?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Hier op het forum was iemand die beweerde dat geleiders van een Dewalt DW738 lintzaag ook passen. Is dat ook een oplossing, of wil je enkel originele onderdelen gebruiken?

Helaas heb ik geen onderdelen voor jou. Ik heb enkel een Inca Major te koop staan.

Edit: Zie deze post voor meer details over de Dewalt geleiders.
 
Laatst bewerkt:

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Als ik er een foto van kan zien weet ik hoe het er uitziet. Ik heb er eentje liggen voor zijgeleiding waar van die hard kunststoffen blokjes in zitten. Die heb ik ooit bij een ijzerwarenzaak gekocht maar ben ik niet meer nodig omdat ik de zelfbouwmachine heb ontmanteld sinds ik een Scheppach heb.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Hier twee foto's

Eerst de bovenste intacte zaaggeleider:

zaaggeleider1.jpg

En de kapotte:

zaaggeleider2.jpg

Hopelijkkun je me helpen hiermee.
Misschien ook nog de bus met kartelmoer waarin de zaaggeleider kan schuiven. Deze zit geborgd met een seegerring.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Pieter, wat is de maat van die kartelmoer? Misschien heb ik die nog wel. En anders heeft de Hornbach die wel.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Pieter, wat is de maat van die borgring? Misschien heb ik die nog wel. En anders heeft de Hornbach die wel.

Het gaat niet om de borgring, maar om de houder met de kartelring aan de achterkant. Deze heeft ook behoorlijk op z'n lazer gehad.

- - - Updated - - -

Pieter, wat is de maat van die borgring? Misschien heb ik die nog wel. En anders heeft de Hornbach die wel.

Dat biedt hoop.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik had met het snelle typen een foutje gemaakt. Ik heb wel een kartelmoer, maar mogelijk niet de juiste maat.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Op één zaaggeleider horen 2 kartelmoeren. De buitenste (achterste) is alleen maar een moer en dient om te borgen.
De binnenste is voorzien van een buis waardoor de zaaggeleider naar voren en naar achteren kan bewegen. Deze buis loopt door het gedeelte wat op en neer te draaien is en wordt aan de voorkant geborgd met een seegerring
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
IMG_1125.jpgIMG_1126.jpgIMG_1127.jpgWat ik heb lijkt er heel veel op maar heeft een stuk as dat vierkant is waar ik op de foto geheel schroefdraad zie. Ik heb er zelfs 2, de ene zit nog nieuw in een zakje met de naam Metabo erop, de kartelmoer heeft een deel met een groef waarmee die in een gleuf kan vallen zodat door draaien de positie kan worden veranderd. Bijgaand een paar foto's die misschien uitsluitsel kunnen geven. In de zwarte koker zit ook nog een achtergeleider, was van een zelfbouwmachine dus de kokerbuis is tailormade en bij geen andere lintzaag terug te vinden. Een borgmoer zit er niet op, en een seegerring kom ik ook niet tegen evenmin als de positie waar die geplaatst kan worden.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Vandaag de geleider van Kruis.nl ontvangen. Is inderdaad van DeWalt. Hij is alleen niet nieuw maar dat maakt niet uit zolang hij maar past en functioneert.
Het prijsverschil is aanzienlijk. Bij Kruis € 10,84 en bij Doebeli/Inca CHF 86.
Nog bedankt voor de tip.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Alleen de bovengeleider past van de Dewalt. De ondergeleider moet je een beetje bij vijlen zodat deze ook past (is goed te doen omdat het aluminium is). Verder zou ik als ik jou was ook meteen nieuwe blokjes erbij bestellen (die tegen het lint drukken). Succes met de klus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.