Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 17 van de 17
    voor eens te proberen verkopen ze bij de hornbach al een brandpen setje voor net geen 11 euro

Dat kan, maar dan krijg je precies zo'n 'soldeerbout met andere punt' als op de foto, met 3 nadelen:

1) het ding wordt ook bij de handgreep erg heet na langer werken
    2) de punt zit relatief ver van de handgreep, dus het werkt niet zo fijn nauwkeurig
    3) de temperatuur moet maar net goed zijn voor het hout, want je kunt niets instellen

leuk om te proberen, maar dan kun je ook een soldeerbout bij de kringloopwinkel scoren en een beetje bijslijpen

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Wat Jurriaan zegt. Zo'n brandpen is leuk om te starten, maar als je serieus aan pyrografie wil doen, heb je echt wel een toestel nodig met regelbare temperatuur. Ik gebruik de brandpen haast nooit meer sinds ik een toestel heb kunnen overnemen van Edwin, hier op het forum. Hiermee kun je schakeringen doen, zoals in dit recent werkstukje:

IMG_20190627_222319.jpg

@BossyRangs: Bedankt voor het aanbod, maar voor de verzendkosten denk ik dat ik al een setje kan kopen. Mijn vrouw bevestigde trouwens dat haar moeder zoiets zou moeten hebben, nu wachten tot ze terug zijn van vakantie om het eens te proberen.
    @Jurriaan: Had inderdaad ook al op een aantal plaatsen gelezen dat zo'n pen/soldeerbout behoorlijk heet werd aan het handvat, blijkt dus toch niet af te hangen van het merk maar eerder van dat type brandpennen?

Over hoe serieus ik met pyrografie bezig wil zijn weet ik nog niet, het is iets wat ik zeker eens wil proberen, maar zal een beetje afhangen van hoe leuk ik het vind en wat het resultaat wordt. Zal alleszins mijn testresultaten posten als ik heb kunnen proberen (zal waarschijnlijk nog wel een paar weken duren ivm eigen vakantieplannen).

Hoi Boss,

Gaaf die afbeelding van Stich.

groet Edwin

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hartvoorhout.jouwweb.nl Bekijk Berichten
    Hoi Boss,

Gaaf die afbeelding van Stich.

groet Edwin
    Bedankt, Edwin! Heb al veel plezier beleefd aan het pyrografietoestel.

Ondertussen zijn we weer een tijdje verder, maar gezien de vakantie nu afgelopen is (de mijne dan toch) eindelijk de kans gehad om eens te testen.

Het brandpennetje dat ik wou lenen was blijkbaar al een tijdje stuk, maar nu hadden ze voor mijn verjaardag dus een soldeerbout gekocht (waarschijnlijk niet ideaal voor deze toepassing maarja). Voor de volledigheid: het is een soldeerbout van Powerplus (model X1384) van 60W-230V met onderstaande vorm van punt.
    DSC_1006.jpg
    Onderstaande zijn een paar testjes die ik gedaan heb, eerste foto links is met de bout zo recht mogelijk (enkel de punt dus) aan de rechterkant is met de bout vlak om een groter oppervlak van de punt te hebben. Het lijkt mij inderdaad dat het reliëf bekomen is door de opstaande randen van elk putje en het bekomen van de structuur van het voorbeeld gewoon een kwestie is van de putjes op de juiste afstand te zetten. Het hout lijkt wel niet volledig zwart te kleuren als de zijkant wordt gebruikt ipv enkel de punt.
    DSC_1002.jpg
    Vervolgens heb ik geprobeerd om een beetje te variëren in vorm van putje en een vormpje te maken (ik zal blijkbaar nog een beetje moeten oefenen op mijn tekenkunsten...). Links is gewoon een variatie op vorm van putje, rechts heb ik een vormpje geprobeerd en de stukken die hoger uitstaken en niet gekleurd waren nog een beetje kleur te geven door kort over te gaan met de zijkant van de punt.
    DSC_1005.jpg

Zoals BossyRangs al aangaf is de structuur, mits wat oefening te bekomen met een gewone soldeerbout, sommige vormpjes zullen gemakkelijker zijn door middel van andere puntvormen. Voor mijn toepassing denk ik dat ik voorlopig verder kan met de gewone soldeerboutpunt.

Forum Rechten