Welke techniek is dit?

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Hey iedereen,

Laatst was ik op Etsy aan het rondzien en kwam op onderstaand kistje uit.
Nu vroeg ik mij af of iemand de techniek wist die gebruikt is om de draak op het deksel te maken, het lijkt mij precies een combinatie van snijden/graveren en branden of selectief beitsen, maar ik ken hier niets van?
Zou graag ook zoiets proberen voor projectjes in de toekomst als dit niet te ingewikkeld is.

Iemand een idee?

il_794xN.1333257571_4h82.jpg
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dit is zo goed als zeker uitgevoerd geweest met een simpele brandpen door stipjes te zetten. Je krijgt dan automatisch een verzonken tekening. De diepte is afhankelijk van type punt, temperatuur en tijdsduur.
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Bedankt allemaal voor de tips! Ik ga hier eens rondhoren of iemand een brandpen heeft om dit te proberen voor ik er een aanschaf voor mezelf.
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Ik meende mij te herinnneren dat iemand in mijn familie of schoonfamilie er een had, maar als er mensen uit de regio zijn die het zeker weten mogen die ook altijd reageren :D
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik vermoed dat de bultjes eigenlijk de randen van ieder putje zijn. Die zijn dus minder diep gebrand dan het middelpunt, waardoor je dergelijk effect krijgt. Volgens mij met deze punt gemaakt:
maxresdefault.jpg

Ik wil je gerust mijn brandpen opsturen, als jij de verzending op je neemt (binnen België). Maar uitlenen van familie lijkt me makkelijker.
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
140
55
voor eens te proberen verkopen ze bij de hornbach al een brandpen setje voor net geen 11 euro :cool:
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat kan, maar dan krijg je precies zo'n 'soldeerbout met andere punt' als op de foto, met 3 nadelen:

1) het ding wordt ook bij de handgreep erg heet na langer werken
2) de punt zit relatief ver van de handgreep, dus het werkt niet zo fijn nauwkeurig
3) de temperatuur moet maar net goed zijn voor het hout, want je kunt niets instellen

leuk om te proberen, maar dan kun je ook een soldeerbout bij de kringloopwinkel scoren en een beetje bijslijpen
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Wat Jurriaan zegt. Zo'n brandpen is leuk om te starten, maar als je serieus aan pyrografie wil doen, heb je echt wel een toestel nodig met regelbare temperatuur. Ik gebruik de brandpen haast nooit meer sinds ik een toestel heb kunnen overnemen van Edwin, hier op het forum. Hiermee kun je schakeringen doen, zoals in dit recent werkstukje:

IMG_20190627_222319.jpg
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
@BossyRangs: Bedankt voor het aanbod, maar voor de verzendkosten denk ik dat ik al een setje kan kopen. Mijn vrouw bevestigde trouwens dat haar moeder zoiets zou moeten hebben, nu wachten tot ze terug zijn van vakantie om het eens te proberen.
@Jurriaan: Had inderdaad ook al op een aantal plaatsen gelezen dat zo'n pen/soldeerbout behoorlijk heet werd aan het handvat, blijkt dus toch niet af te hangen van het merk maar eerder van dat type brandpennen?

Over hoe serieus ik met pyrografie bezig wil zijn weet ik nog niet, het is iets wat ik zeker eens wil proberen, maar zal een beetje afhangen van hoe leuk ik het vind en wat het resultaat wordt. Zal alleszins mijn testresultaten posten als ik heb kunnen proberen (zal waarschijnlijk nog wel een paar weken duren ivm eigen vakantieplannen).
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Ondertussen zijn we weer een tijdje verder, maar gezien de vakantie nu afgelopen is (de mijne dan toch) eindelijk de kans gehad om eens te testen.

Het brandpennetje dat ik wou lenen was blijkbaar al een tijdje stuk, maar nu hadden ze voor mijn verjaardag dus een soldeerbout gekocht (waarschijnlijk niet ideaal voor deze toepassing maarja). Voor de volledigheid: het is een soldeerbout van Powerplus (model X1384) van 60W-230V met onderstaande vorm van punt.
DSC_1006.jpg
Onderstaande zijn een paar testjes die ik gedaan heb, eerste foto links is met de bout zo recht mogelijk (enkel de punt dus) aan de rechterkant is met de bout vlak om een groter oppervlak van de punt te hebben. Het lijkt mij inderdaad dat het reliëf bekomen is door de opstaande randen van elk putje en het bekomen van de structuur van het voorbeeld gewoon een kwestie is van de putjes op de juiste afstand te zetten. Het hout lijkt wel niet volledig zwart te kleuren als de zijkant wordt gebruikt ipv enkel de punt.
DSC_1002.jpg
Vervolgens heb ik geprobeerd om een beetje te variëren in vorm van putje en een vormpje te maken (ik zal blijkbaar nog een beetje moeten oefenen op mijn tekenkunsten...). Links is gewoon een variatie op vorm van putje, rechts heb ik een vormpje geprobeerd en de stukken die hoger uitstaken en niet gekleurd waren nog een beetje kleur te geven door kort over te gaan met de zijkant van de punt.
DSC_1005.jpg

Zoals BossyRangs al aangaf is de structuur, mits wat oefening te bekomen met een gewone soldeerbout, sommige vormpjes zullen gemakkelijker zijn door middel van andere puntvormen. Voor mijn toepassing denk ik dat ik voorlopig verder kan met de gewone soldeerboutpunt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.