Gebogen ondersteuning(of hoe is de naam)?

tuoh

Oud hout
Het onderdeel op de foto is een schoor, afmetingen en vorm zijn zelf te bepalen, al naargelang de constructie.
Een korbeel is een gelijkaardig iets, maar zit enkel tussen staander en ankerbalk of gebint.

Zou alleszins de "verbinding" tussen beide muur- of gebintbalken zeker niet volgen. Dat is zo wat de slechtst mogelijke oplossing op die plaats.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Het onderdeel op de foto is een schoor, afmetingen en vorm zijn zelf te bepalen, al naargelang de constructie.
Een korbeel is een gelijkaardig iets, maar zit enkel tussen staander en ankerbalk of gebint.

Zou alleszins de "verbinding" tussen beide muur- of gebintbalken zeker niet volgen. Dat is zo wat de slechtst mogelijke oplossing op die plaats.

De foto is van het net gevist,het gaat alleen om de schoor!Ik dacht dat er misschien iemand was die er maten van had .
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Maten hangen af van de situatie. Dus hoe ver de overspanning is en welke maat balken er gebruikt zijn.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
En het is geen schoor. Wel een korbeel ;) . Schoren vind je op andere plekken in de constructie.
 

tuoh

Oud hout
Het taalgebruik is niet altijd hetzelfde in België en Nederland, dit onderwerp is daar blijkbaar ook een mooi voorbeeld van.

Hier word de aanduiding "korbeel" bij mijn weten enkel gebruikt voor het schuine stuk hout tussen staander en ankerbalk of moerbalk, al dan niet met een sleutelstuk ertussen.
Het stuk hout krijgt alleen die naam als het een onderdeel vormt met het gebinte, of dit ondersteund.
Al de rest zijn schoren, waar dan nog het nodige verschil tussen zit, al naar gelang de positie in de constructie.
Zo spreekt men ook wel van drukschoren, windschoren, etc....

Voor de "carport" hierboven zijn die dingen wel aan de korte kant trouwens.
Hoe groter de omsluitende driehoek hoe stijver het geheel. Nu krijgt de staander bij windbelasting het serieus voor de kiezen.
In de praktijk is het altijd compromissen sluiten, voldoende nut hebben in de constructie versus goede toegankelijkheid. = niet teveel ruimte in beslag nemen.
Maar hier helt de balans teveel door naar toegankelijkheid:p
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik heb er een groter mal op geplaatsten en het werd een beetje krap. Inderdaad de toegankelijkheid speelt een grote rol(mijn vrouw haar auto moet er komen te staan dus)
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik heb die schoren geplaatst omdat de constructie nogal wiebelig wassen iemand vertelde mij dat het kwam omdat ik die schoren vergeten had.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je meer stevigheid nodig hebt, kun je de staanders in het midden ook nog voorzien van een korbeel, evt. zelfs onder het plafond en een grotere tussen staander en nokbalk. Maar of je daar nu nog makkelijk zo'n korbeel tussen krijgt, nu het al staat?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.