Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Hybride Weergave

Gebogen ondersteuning(of hoe is de naam)?

Deze gebogen ondersteuning is die maat vastgelegd of doen ze zo maar iets?
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Schermafbeelding 2019-07-17 om 13.33.07.jpg
Bekeken:   388
Grootte:   18,6 KB
ID:        89350

Het onderdeel op de foto is een schoor, afmetingen en vorm zijn zelf te bepalen, al naargelang de constructie.
    Een korbeel is een gelijkaardig iets, maar zit enkel tussen staander en ankerbalk of gebint.

Zou alleszins de "verbinding" tussen beide muur- of gebintbalken zeker niet volgen. Dat is zo wat de slechtst mogelijke oplossing op die plaats.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Het onderdeel op de foto is een schoor, afmetingen en vorm zijn zelf te bepalen, al naargelang de constructie.
    Een korbeel is een gelijkaardig iets, maar zit enkel tussen staander en ankerbalk of gebint.

Zou alleszins de "verbinding" tussen beide muur- of gebintbalken zeker niet volgen. Dat is zo wat de slechtst mogelijke oplossing op die plaats.
    De foto is van het net gevist,het gaat alleen om de schoor!Ik dacht dat er misschien iemand was die er maten van had .

Maten hangen af van de situatie. Dus hoe ver de overspanning is en welke maat balken er gebruikt zijn.

En het is geen schoor. Wel een korbeel . Schoren vind je op andere plekken in de constructie.

Hallo,
    Zo zien ze er nu uit (schoor of korbeel als het kind maar een naam heeft)
    Grts,
    Rudy
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_2505.jpg
Bekeken:   143
Grootte:   97,7 KB
ID:        89431

Het taalgebruik is niet altijd hetzelfde in België en Nederland, dit onderwerp is daar blijkbaar ook een mooi voorbeeld van.

Hier word de aanduiding "korbeel" bij mijn weten enkel gebruikt voor het schuine stuk hout tussen staander en ankerbalk of moerbalk, al dan niet met een sleutelstuk ertussen.
    Het stuk hout krijgt alleen die naam als het een onderdeel vormt met het gebinte, of dit ondersteund.
    Al de rest zijn schoren, waar dan nog het nodige verschil tussen zit, al naar gelang de positie in de constructie.
    Zo spreekt men ook wel van drukschoren, windschoren, etc....

Voor de "carport" hierboven zijn die dingen wel aan de korte kant trouwens.
    Hoe groter de omsluitende driehoek hoe stijver het geheel. Nu krijgt de staander bij windbelasting het serieus voor de kiezen.
    In de praktijk is het altijd compromissen sluiten, voldoende nut hebben in de constructie versus goede toegankelijkheid. = niet teveel ruimte in beslag nemen.
    Maar hier helt de balans teveel door naar toegankelijkheid

Ik heb er een groter mal op geplaatsten en het werd een beetje krap. Inderdaad de toegankelijkheid speelt een grote rol(mijn vrouw haar auto moet er komen te staan dus)

Ik heb die schoren geplaatst omdat de constructie nogal wiebelig wassen iemand vertelde mij dat het kwam omdat ik die schoren vergeten had.

Forum Rechten