Festool Midi vs CTL 26

Woodworker@!

Nieuw lid
21 nov 2018
4
0
Beste forumleden,


Ik wil graag een stofzuiger aanschaffen van Festool en deze aansluiten op mijn afkorter de DeWalt DWS 778 (250mm blad) en andere zaken zoals invalzaag/ schuur/ schaaf en andere houtbewerkingsmachines.
Omdat Festool nu de Cashback actie heeft is het verschil qua prijs tussen de MIDI en de CTL26 niet zo groot meer.

Mensen met ervaring met beide machines welke machine zouden jullie aanschaffen?
Uiteraard heb ik zelf de specs bekeken, de zuigkracht is nagenoeg gelijk beide 240 mbar onderdruk, en midi heeft 3700 L/m en de CTL 26 heeft 3900L/m.
Verder is de CTL 26 wel iets groter/ zwaarder/ (onhandig groter?)

Ik ben een doe het zelver, de stofzuiger zal dan ook in huis en vooral tuin gebruikt worden en hoeft geen kilometers versleept te worden.

Alvast bedankt voor de vóór en tegens, adviezen & tips!:D
 

Sv3nergie

Nieuw lid
26 mei 2019
2
0
Hey,

Ik heb net de CTL midi 1 gekocht (Twijfelde voor de CTM midi 1 te kopen maar deze verschilt na nader onderzoek niets in stofwaarden, alleen het voor professionelen noodzakelijke detectiesysteem wanneer die volzit)

De ingebouwde bluetooth functie vind ik het leukst. Met het zendertje van een euro of 40 kan ik hem vanop de slang starten, handig voor enkele snoerloze makita spulletjes did ik reeds bezit.

De CTL 26 heeft de slangaansluiting vooraan en moet je steeds aankoppelen, bij de Midi zit deze in de bak waar je de slang opbergt en is dus dadelijk aangesloten. Handiger?

De midi heeft ook een klepje om de hoofdfilter schoon te blazen wanneer je even de slang afdekt.

Vind hem nog steeds vrij groot dus dat zal het verschil niet maken. Verder heb ik er geen kennis van, doet wat hij moet doen.

groeten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Het zwakke punt van de Midi (weet ik uit eigen ervaring) is de aansluitmof. Die is 90-graden (vanwege de mogelijkheid de slang op te bergen in het bovenvak) — en daar blijft grof spul hangen en verstopt eventueel de slang. Is ook nog eens een rotplek om leeg te plukken.

Ik heb mijn (ouder model) Midi nu min of meer stationair in gebruik, icm met een ton met cycloon & dus de aansluitmof vervangen door een rechte.
 

Woodworker@!

Nieuw lid
21 nov 2018
4
0
Het zwakke punt van de Midi (weet ik uit eigen ervaring) is de aansluitmof. Die is 90-graden (vanwege de mogelijkheid de slang op te bergen in het bovenvak) — en daar blijft grof spul hangen en verstopt eventueel de slang. Is ook nog eens een rotplek om leeg te plukken.

Ik heb mijn (ouder model) Midi nu min of meer stationair in gebruik, icm met een ton met cycloon & dus de aansluitmof vervangen door een rechte.


Als je de stofzuiger nog even na laat draaien voordat je hem wegzet zou je toch zeggen dat daar geen materiaal meer in blijft hangen?
Of begrijp ik het dan niet goed?
 

Sv3nergie

Nieuw lid
26 mei 2019
2
0
Het zwakke punt van de Midi (weet ik uit eigen ervaring) is de aansluitmof. Die is 90-graden (vanwege de mogelijkheid de slang op te bergen in het bovenvak) — en daar blijft grof spul hangen en verstopt eventueel de slang. Is ook nog eens een rotplek om leeg te plukken.

Ik heb mijn (ouder model) Midi nu min of meer stationair in gebruik, icm met een ton met cycloon & dus de aansluitmof vervangen door een rechte.

De aansluitmof is gewoon recht hoor. Zoals ook te zien in dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=vGQcJVeVcN8 rond de 2 minuten tijdsaanduiding.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Als je de stofzuiger nog even na laat draaien voordat je hem wegzet zou je toch zeggen dat daar geen materiaal meer in blijft hangen?
Of begrijp ik het dan niet goed?

Het gaat om grover spul; langere splinters en dergelijke. Die verdwijnen redelijk makkelijk in de slang, maar blijven dan hangen in de 'bocht'. En dan blijft daarachter weer spul zitten, etc. Heel irritant.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Heb zowel een nieuwe Midi I en een CTL 26.
Als je met grovere spanen werkt is een CTL 26 aan te bevelen met D36 slang. En ook de grotere zak inhoud van 26 liter is altijd prettiger.
De nieuwe Midi I heeft geen haakse slangadapter meer, maar gewoon een rechte.
De Bluetooth functie is bij de nieuwe Midi I ingebouwd, met losse handzender op de slang werkt dat erg prettig.
Bij de CTL 26 moet je de Bluetooth module er apart erbij kopen. Er kan overigens ook een 2e stopcontact ingebouwd worden wat ook handig kan zijn. Maar niet beiden!
Bij veelvuldig transport zou ik voor de Midi gaan anders de CTL 26.
Oude Midi's doen het ook goed op Marktplaats. Tenzij je de BT versie wilt hebben.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
...
Bij de CTL 26 moet je de Bluetooth module er apart erbij kopen. Er kan overigens ook een 2e stopcontact ingebouwd worden wat ook handig kan zijn. Maar niet beiden!...
Als je niet de CTM versie hebt, kan je zo'n uitsparing voor een extra draaiknop gebruiken voor de bluetooth knop (Je moet hiervoor wel een beetje knutselen, is dus niet plug-and-play als je én bluetooth én een tweede stopcontact wil)
Linkje naar thread op festoolownersgroup


...
Oude Midi's doen het ook goed op Marktplaats. Tenzij je de BT versie wilt hebben.

In dit geval wel opletten dat het niet om een hele oude midi gaat (ik weet niet tot welk productiejaar, maar de eerste midi's hadden maar een zuigkracht van 2800l/m, en dit verschil met een CT26 is WEL heel goed merkbaar (Ik heb zelf een oude hitachi zuiger met die zuigkrachtwaarde, en die wordt eigenlijk alleen nog gebruikt als waterzuiger)
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
In dit geval wel opletten dat het niet om een hele oude midi gaat (ik weet niet tot welk productiejaar, maar de eerste midi's hadden maar een zuigkracht van 2800l/m, en dit verschil met een CT26 is WEL heel goed merkbaar (Ik heb zelf een oude hitachi zuiger met die zuigkrachtwaarde, en die wordt eigenlijk alleen nog gebruikt als waterzuiger)

correct!

ik heb de oudere Midi/Mini gehad en later een CTL26 gekocht en die presteert echt veel beter. Het verschil in onderdruk en luchtsnelheid is duidelijk merkbaar.

De nieuwere modellen presteren (nagenoeg) gelijk.
 

Fga

Actieve deelnemer
16 jan 2018
47
1
Ik ben eveneens aan het twijfelen tussen de CTL MIDI-I en CTL 26 E AC. Ik vraag me echter af wat het prijsverschil van beide juist rechtvaardigd?
'Op papier' ziet de MIDI er even goed uit én beschikt over bluetooth, terwijl hij enkel wat kleiner is. Toch is de CTL 26 E AC +- 200 EUR duurder?

Knipsel.jpg
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Je moet geen appels met peren vergelijken, de CTL 26 AC versie alleen is al €125 duurder dan de CTL 26 E.
Verschil Midi I en 26E is dan €145 incl. BTW (adviesprijzen).

Even googlen levert de volgende prijzen op:
Midi I €484 en CTL 26 E €570 incl. BTW. Verschil is nu nog maar €84.
Verschil is grotere stofzakinhoud alleen al waard.
Bij vaker transporteren en gebruik Bluetooth is de Midi I de juiste keuze.
 
Laatst bewerkt:

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik heb ze allebei en pak als hobbyist sneller de CTL26. Vooral het feit dat ie minder snel vol zit scheelt enorm.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De nieuwere versie van de Midi is wat meer naar de 26 opgeschoven...... verschil blijft het verschil in gewicht/omvang en reservoir. Alleen jijzelf kan bepalen wat voor je van belang is. En inderdaad, wel goed prijsvergelijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.