Oude steekguts opmaken of niet

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Hallo,

Van mijn pa heb ik enkele oude gutsen gekregen zowel steekguts als vermetguts (merk Peugeot en iets gemaakt in de UK)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Guts.

Het ontroesten met elektrolyse ging vrij vlot en was leuk om te doen. Het scherp maken lijkt me een hele klus zeker bij de steekguts waar de vouw aan de holle zijde zit en op de kop ongeveer 2mm metaal zit. Mijn vijl vind het niet leuk, het is behoorlijk hard staal.

Als ik geen draaiwerk doe zie ik niet dadelijk het nut van zo'n steekguts. Ik vind niet dadelijk iets op het net... Wat denken jullie? Op Wikipedia staat "strak gaten af te steken" maar kan mij daar niet goed iets bij voorstellen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Jaren geleden heb ik een set van 4 nooitgedacht gutsen gekocht.
Van die set heb ik nu 1 guts in m'n gereedschapkist. Ik gebruik die guts bij het afhangen van deuren, bij het inhakken van scharnieren met ronde hoeken, om de hoeken in te hakken.
Ook als ik aardig met een deur aan het schaven ben geweest en het slot dieper ingelaten moet worden gebruik ik de guts om de ronde boven en onderkant van het slot uit te steken.

Mvg, bjorn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.