Kleine miterslider

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik wil voor mijn kolomboormachine een tafeltje maken met mittersliders. De mitterrail heb ik al liggen, maar hoe kan ik kleine mittersliders maken? Het tafeltje zal hooguit 30x30 cm worden. De sliders zou ik iets van 5 cm willen hebben. T-tracks wil ik eigenlijk niet gebruiken, omdat er dan veel te veel speling op zit.

Edit: zoiets dus: https://www.rockler.com/miter-slot-hardware-kit

In de VS volop verkrijgbaar, maar in Europa, of liever nog, NL?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Een T-track heeft geen speling als je de juiste bouten gebruikt. Incra, Woodpeckers en Jessem gebruiken ze alle drie voor hun fences en die zouden dat niet doen als het niet precies genoeg was.

Als je toch een miter rail wilt gebruiken, dan is dit misschien wat. Past in een miter slot en is exact instelbaar (zie vanaf 9 min 12):

 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Gisteren avond even een inch-maat t-trac met bijbehorende bouten gecheckt, maar daar zit toch echt wel speling op. Niet zo verwonderlijk, omdat t-traks bedoeld zijn om iets vast te zetten en mitre tracks om iets te geleiden. Inmiddels wel op Ebay het rockler-setje kunnen vinden.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Maar er zit toch geen speling op als je de bout aandraait? Dan klemt het toch en zit er geen beweging in?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dan niet nee. Maar het fungeert toch min of meer als een langsgeleider en daarop nog weer een dwarsgeleider (wanneer je op de langsgeleider een tweede mitre maakt). Mijn idee is dat ik zo nauwkeurig mogelijk een gat wil boren. De nauwkeurigheid wordt bepaald door de afstand tussen de rand van het gat en de rand van het werkstuk (die kun je meten). Om in te stellen doe ik dat dan eerst op het zicht, gat boren, dan meten, en dan met een schroefje de geleider nauwkeurig verplaatsen. Dan is het wel wenselijk dat de geleider zich haaks op de boor beweegt (over één as). Anders ben je steeds bezig in het xy vlak bij te stellen. Nu zal een geleider van een cm of 10 nog weer minder nauwkeurig zijn dan één van 30 cm, maar een stuk beter dan een enkele moer van 6 mm met een halve mm speling. Met het aandraaien van de bout heb je al kans op verlopen.

Ik heb youtube filmpjes zitten te bekijken, en al die geleiders hebben behoorlijke speling. En dat wil ik dus anders
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik snap jouw punt, maar volgens mij gaat jouw redenering fout. Een boor is rond, dus haaks op de boor bestaat niet. Bij het boren van een gat in een stuk hout zijn er 2 afstanden van belang: de afstand van het gat tot de zijkant (lange kant van het hout) en de afstand van het gat tot het einde van het stuk hout. De eerste afstand wordt bepaald door de afstand tussen de boor en de fence, waarbij het niet uitmaakt of de fence evenwijdig loopt aan de rest van de boortafel. De andere afstand zet je met een stop (of doe je op het oog). Maar misschien begrijp ik het niet helemaal goed, want je spreekt over een dwarsgeleider en langsgeleider en de boortafels die ik ken hebben een fence met een stop.

Overigens denk ik niet dat de Rockler set minder beweegt met aandraaien dan bout. Op mijn featherboard zitten dezelfde set en die verschuiven meer dan een bout, doordat je ze vaker moet draaien voordat ze echt klemmen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik snap jouw punt, maar volgens mij gaat jouw redenering fout. Een boor is rond, dus haaks op de boor bestaat niet. Bij het boren van een gat in een stuk hout zijn er 2 afstanden van belang: de afstand van het gat tot de zijkant (lange kant van het hout) en de afstand van het gat tot het einde van het stuk hout. De eerste afstand wordt bepaald door de afstand tussen de boor en de fence, waarbij het niet uitmaakt of de fence evenwijdig loopt aan de rest van de boortafel. De andere afstand zet je met een stop (of doe je op het oog). Maar misschien begrijp ik het niet helemaal goed, want je spreekt over een dwarsgeleider en langsgeleider en de boortafels die ik ken hebben een fence met een stop.

Overigens denk ik niet dat de Rockler set minder beweegt met aandraaien dan bout. Op mijn featherboard zitten dezelfde set en die verschuiven meer dan een bout, doordat je ze vaker moet draaien voordat ze echt klemmen.

Je begrijpt het prima. Ik ken de termen niet zo goed uit mijn hoofd.

Als je op enig moment een gat hebt geboord, en je meet de afstand tot de rand van je werkstuk, dan wil je de fence haaks op die afstand verplaatsen. Met twee mitres moeten beide zijden exact even veel verplaatsen (in theorie). Als dat zou lukken, kun je dat mooi met een stuk schroefdraad doen. Met twee bouten gaat dat moeizaam lukken. Incra heeft mooie systemen voor zo iets, maar dat is mede als een kruistafel nog al aan de prijs.

Als ik die twee geleidertjes van Rockler zou gebruiken in combinatie met een draadeind om de fence te verstellen, omzeil mogelijk het probleem dat het weer verschuift als je de knoppen vast draait.

Maar ik heb volgens mij ook wel eens gelezen dat iemand geleiders had gemaakt uit een stuk kunststof snijplank van de Ikea.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Volgens mij kun je het gemakkelijker doen zonder te meten. Je steekt de boor in de kolomboor en vervolgens de boor in het al geboorde gat in het stuk hout. Vervolgens schuif je de fence tegen het hout aan en zet je de fence vast. Dat werkt het gemakkelijkst door eerst 1 kant vast te zetten, de fence tegen het hout te schuiven en dan de andere kant van de fence vast te zetten. Je haalt de boor uit het hout en dan het hout weg. De fence staat nu precies op de juiste afstand.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.