Vijfhoekig tuinhuisje bouwen van blokhutdelen: advies nodig

Kuhny

Nieuw lid
14 jul 2019
12
1
Delft
Ik ben van plan in de hoek van mijn tuin een klein tuinhuisje van ongeveer 2x2 meter neer te zetten. Dit moet een vijfhoekig tuinhuisje worden, zoiets:

a.jpg
Nu probeer ik het een beetje betaalbaar te houden, het wordt namelijk vooral een opslaghok. Mijn huidige plan is om 28 mm blokhutdelen te kopen (ongekeept) en deze te stapelen. In de hoeken wil ik de planken om en om laten overlappen en onderling verbinden met lange schroeven. Dit idee dus, even met wat (te dikke) restjes hout als voorbeeld:
b.jpg

Is dit een goed idee, of zie ik iets over het hoofd? Ik weet dat de hoeken op deze manier niet erg mooi worden, maar die wil ik verbergen met verticale planken op de hoeken. Ook zullen de hoeken aan weerszijden van de deur een leuke uitdaging worden, maar met een afkortzaag en wat geduld moet het wel lukken lijkt me.

Elk advies is meer dan welkom!
 

Kuhny

Nieuw lid
14 jul 2019
12
1
Delft
Dat gaat niet werken zo, de regen slaat er dwars dooreen. Je hebt echt wel planken met tand en groef nodig voor de wanden.

Goedkoop is meestal duurkoop.

Die blokjes zijn puur als voorbeeld. Ik wil sowieso blokhutdelen met tand en groef gebruiken. Ik zoek naar een betaalbare oplossing maar wel met de juiste materialen, het zou zonde zijn om straks alles weer af te moeten breken omdat het lekt of rot
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
Denk aan de stevigte van de hoeken bij het deurkozijn, ik heb pas bij iemand een soortgelijke blokhut moeten verstevigen op de hoeken. Het kozijnhout was hier ook te smal uitgevoerd, bij het openen van de deuren bewogen de hoeken zodanig heen en weer dat sluiten niet meer ging. Ook was er naar mijn idee teveel druk/gewicht vanuit het dak zodat die hoeken bol waren gaan staan. Uiteindelijk opgelost door van binnenuit een flinke balk (schuin gezaagd) als extra staander in de hoek (binnenzijde) vastgeschroefd tegen de blokhutdelen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Met deze manier van stapelen heb je een probleem in de hoeken. Daar moet je alles aanpassen, omdat je het niet kunt stapelen. Wat je wint aan geld, ben je kwijt aan extra werk. Waarom niet een houten frame en rabatdelen er tegen aan?
 
Ik zou ook nog 2x nadenken over de vorm. We hebben hier thuis zelf zo'n type tuinhuis gehad maar je kunt er veel minder in kwijt dan je denkt. De hoek die je mist door de deur zorgt ervoor dat je behoorlijk wat ruimte verliest. Uiteindelijk hebben we hier het ding gesloopt en een vierkant tuinhuis (3x2,80) neergezet.
 

Kuhny

Nieuw lid
14 jul 2019
12
1
Delft
@ SuperKees: Hoeken aanpassen leek me niet zo'n probleem, het enige wat ik hoef te doen is een stukje van de meskant afzagen. Zo gepiept met een scherp japans zaagje ;). Een houten frame + 18mm osb + rabatten was mijn andere plan, maar dit kwam een stuk duurder uit. Marijn heeft ook nog wel een punt met de muren rond de deur, en dat probleem heb je natuurlijk niet met een houten skelet. Ik denk dat ik daar toch maar voor moet gaan.

@ Rene13: De reden om voor een vijfhoek te gaan is omdat het huisje in de hoek van de tuin komt te liggen, en aan weerszijden liggen bloembedden van een meter diep. Zie foto hieronder (puinhoop is inmiddels opgeruimd). De enige handige plek is een deur in de hoek. Ik wil de schuine kant niet te groot maken, dan hou je nog aardig wat over. Die balk ligt, puur toevallig, min of meer waar de deur moet komen.

tuin.jpg
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
je kan wat inwendige ruimte winnen door je deur smaller uit te voeren als je graag diet model wilt aanhouden. Dan is het issue wat rené13 aankaart ook wat minder.
 

Kuhny

Nieuw lid
14 jul 2019
12
1
Delft
Uiteindelijk, mede dankzij jullie adviezen, toch besloten om voor een traditioneel rechthoekig model te gaan. Het heeft even geduurd maar het huisje is inmiddels zo goed als af. Het idee begon als tuinopslag, maar vrouwlief gaat het binnenkort in gebruik nemen als boetseer en beelhouwwerkplaats :). Daarom is het originele budget overboord gegooid en mocht het allemaal wat meer kosten. Bedankt voor jullie adviezen! Nu even wat plaatjes:

IMG_20200425_134749.jpgIMG_20200524_175013.jpg
IMG_20200320_152318.jpgIMG_20200317_175624.jpg
Gewoon standaard HSB constructie, en niet te moeilijk door het rechthoekontwerp. Het geheel staat op 150x50 azobe balken, die steunen op 6 grote betonpoeren die elk weer op een dikke grindtegel staan. De binnenmaten zijn 2.70 x 1.40, geen enorm hok maar nog steeds zeer bruikbaar, zeker niet te klein als je het mij vraagt. De muren hebben 40 mm piepschuim isolatie gekregen, het dak 60 en de vloer 100 (puur omdat er ruimte voor was). Dus in de winter is dit werkplaatsje ook nog prima op temperatuur te houden :)
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Erg mooi! Afdakje boven de deur vind ik erg leuk! Maar waarom niet meteen wat groter gemaakt?
In de praktijk is het gauw te klein. (Eigen ervaring bij een huisje van 3 bij 4)
 

Kuhny

Nieuw lid
14 jul 2019
12
1
Delft
Erg mooi! Afdakje boven de deur vind ik erg leuk! Maar waarom niet meteen wat groter gemaakt?
In de praktijk is het gauw te klein. (Eigen ervaring bij een huisje van 3 bij 4)

Afdakje is voor een extra schaduwplekje waar m'n vrouw de beeldhouwbok neer kan zetten zonder weg te smelten ;)

We wilden niet al te veel tuin inleveren voor dit tuinhuisje, en we wonen in een portiekwoning dus we hebben ook nog de buren die we een beetje te vriend moeten houden, dus vandaar ;). Ons volgende huis moet minimaal een dubbele garage hebben, dat hebben we al wel bedacht. En daar komt geen auto in te staan!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.