(Gratis) software voor ontwerpen

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Ik heb recent een basiscursus houtbewerking gedaan en zoek nu software om eenvoudige werkstukken in te ontwerpen.
Dat zou toch wat makkelijker moeten zijn dan op papier.

Iemand bekend met sketchUp?

Wat gebruik jij?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dag twdi,
welkom op het forum! SketchUp schijnt heel goed te werken, en veel forumleden hier gebruiken het naar tevredenheid. Ikzelf gebruik eigenlijk altijd TinkerCad om dingen te ontwerpen. Is meer bedoeld voor 3D-printen, maar een kind kan het gebruiken en dat sprak me wel aan. Het maakt gebruik van geometrische vormen. Voorbeeldje van 1 van mijn ontwerpen:
Naamloos.jpg
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Als je nog moet beginnen met een programma zou ik zeker voor Fusion 360 gaan.

Je kan dan een kast ontwerpen, en als je helemaal klaar bent nog zeggen, Nee ik wil toch dat hij 50cm breder wordt.
Met 1 druk op de knop herberekend Fusion dan je hele kast (als je beetje netjes gewerkt hebt)

Gratis voor ons hobbyisten
 

tuoh

Oud hout
Ik heb recent een basiscursus houtbewerking gedaan en zoek nu software om eenvoudige werkstukken in te ontwerpen.
Dat zou toch wat makkelijker moeten zijn dan op papier.

Iemand bekend met sketchUp?

Wat gebruik jij?

Ontwerpen gaat het snelst op een stuk papier. Pas als je een basis hebt ga je over op een cad progamma.
Om van nul te beginnen zijn cad progamma's niet echt geschikt, te rigide, te traag, te omslachtig, etc... Potlood en papier werken veel sneller en soepeler.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ontwerpen gaat het snelst op een stuk papier. Pas als je een basis hebt ga je over op een cad progamma.
Om van nul te beginnen zijn cad progamma's niet echt geschikt, te rigide, te traag, te omslachtig, etc... Potlood en papier werken veel sneller en soepeler.
Ben ik met je eens André, maar toch sla ik die stap wel eens over als ik het allemaal al in mijn hoofd heb zitten...
Daarbij, afhankelijk van de software, maar parametrisch ontwerpen maakt dat alles wijzigingen in afmetingen netjes meegaan in de rest van het ontwerp, maakt papier (kort door de bocht) "overbodig".
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik sla eigenlijk voor kleine dingen meestal de cad stap over :) soms zelfs de papier stap en ga zo aan de slag met een idee in m'n hoofd.
Maar dat zijn dan veelal kleine dingen.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Fusion 360 is dus erg populair. Reviews zijn er van alle pakketen genoeg maar gedeelde praktijkervaring zoals op dit forum is belangrijker.

Het zal sowieso om simpele dingen gaan want een complete kast bouwen is nog niet aan mij besteed :)
Al lijkt het me wel leuk om te kunnen.

Thx!
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Eerst teken ik het idee uit in mijn hoofd. Een keer dat dat gemaakt is zijn er twee mogelijkheden:
- De simpele zaken teken ik vluchtig uit op papier
- De ingewikkelde teken ik uit in Fusion 360

Door gebruik te maken van parameters kan je rap aanpassingen doen.

Fusion 360 kan soms wat moeilijk zijn om op jezelf te leren. Ikzelf heb hiervoor een cursus gevolgd.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Eerst teken ik het idee uit in mijn hoofd. Een keer dat dat gemaakt is zijn er twee mogelijkheden:
- De simpele zaken teken ik vluchtig uit op papier
- De ingewikkelde teken ik uit in Fusion 360

Door gebruik te maken van parameters kan je rap aanpassingen doen.

Fusion 360 kan soms wat moeilijk zijn om op jezelf te leren. Ikzelf heb hiervoor een cursus gevolgd.

Kennen programma's zoals Fusion en sketchup ook bibliotheken voor houtbewerking? Stel je wil een tuinhuisje bouwen, kent die dan standaard palen, duren en ramen die je kan gebruiken om op zijn minst wat basis dingen goed te hebben?
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Je kan Grabcad gebruiken, en voor alles wat moet schroefjes en boutjes te maken heeft zit de volledige mcMaster-Carr catalogus in Fusion.

Maar een deur is snel getekend. En als je later de deur breder maakt, past Fusion het kozijn aan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.