Modern stapelbed uit berkenmultiplex

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Een tijd geleden vroeg ik advies (hier: https://www.woodworking.nl/showthread.php?27227-Advies-gevraagd-over-montage-stapelbed) over het monteren van een bedframe. Na lang twijfelen toch met de lamello's aan de slag gegaan. Het grote frame is op de kamer zelf nog aan elkaar gelijmd, dus is helaas niet meer demontabel zonder dat er een zaag aan te pas komt. Spijtig, maar nu ziet alles er wel strak uit.

Hout is allemaal berkenmultiplex (3 platen). Het witte gedeelte is dezelfde plaat maar gewoon geverfd. Bed is voorzien op matrassen 90x200 cm. Ook heb ik het redelijk hoog gemaakt met het idee dat later er beneden een bureau kan worden gemaakt. Het grote frame (poten met de verbindingen) is met lamello's een elkaar gelijmd, alsook de poten. Dat Kreg systeem leek met gewoon niet stevig en ook niet mooi met al die gaatjes in die poten. De twee witte 'bed' frames zijn telkens geschroefd in het grote frame. Alles is dus met elkaar verbonden. Zonen en ik zijn erg trots op het resultaat.

één minpuntje: omdat de kids geen geduld hadden om het bed in gebruik te nemen, heb ik de ladder van overschotjes multiplex gemaakt. Deze heb ik gewoon geschroefd met 6cm lange torx schroeven. Dit is niet ideaal en door de lengte van de treden (51 cm) buigt het houdt door. Dit moet op termijn nog vervangen worden.

Het resultaat in een filmpje

en een paar foto's (zou leuk zijn moest iemand ze 'recht' kunnen zetten)

IMG_6782.jpg

IMG_6781.jpg

IMG_6787.jpg

IMG_6788.jpg

IMG_6784.jpg

IMG_6786.jpg

IMG_6785.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ziet er goed uit!
Foto's van iPhone sta ik eerst op, dan openen met 'bewerken' in verkenner Windows en onmiddellijk terug opslaan. Alle foto's die zo gepost heb, blijven nu recht staan.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Leuk zo een filmpje...moet wel meteen zeggen.... AFLEREN om je vingers voor de lamelo te plaatsen....de eerste keer dat je het doet in het filmpje kun je nog geluk hebben dat de veer het zaagblad terugtrekt bij uitglijden ..maar de tweede keer dat ik het je zag doen zit hij rechtstreeks in je vingers als je bv per ongeluk op die manier in te dun plaatmateriaal zaagt.
Het is af te leren want soms doe je het wel goed.

Enfin mooi resultaat in ieder geval.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Even een lat [] onder elke trede lijmen zodat ze niet meer doorbuigen.
schroeven vanaf onder kan ook en eventueel vanaf de zijkant in het latje.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Leuk zo een filmpje...moet wel meteen zeggen.... AFLEREN om je vingers voor de lamelo te plaatsen....de eerste keer dat je het doet in het filmpje kun je nog geluk hebben dat de veer het zaagblad terugtrekt bij uitglijden ..maar de tweede keer dat ik het je zag doen zit hij rechtstreeks in je vingers als je bv per ongeluk op die manier in te dun plaatmateriaal zaagt.
Het is af te leren want soms doe je het wel goed.

Enfin mooi resultaat in ieder geval.

Bedankt voor de tip Erik! Ik was me bij het filmpje zelf niet opgevallen, maar het ziet er wel eng uit. Normaal komen mijn vingers niet zo laag, maar het is wel inderdaad iets om volgende keer op te letten!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.