Vloer ophogen

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Hallo mede forum leden,
hoewel er al meerdere onderwerpen over zijn, plaats ik toch mijn vraag als los topic.
Ik heb een kamer met betonnen ondervloer; een deel van de kamer (1.90m x 2.00m) ligt 20 cm lager dan het andere deel (stap ertussen, geen verloop).
Er komt een nieuwe houten vloer (samengesteld parket 15mm) op het beton, vast verlijmd.
Nu wil ik het hoogteverschil teniet doen, en er 1 vlakke vloer van maken.

Dus ik wel het lagere deel "opvullen", zodat de bovenkant gelijk komt te liggen met de betonnen vloer van het hogere deel; dan kan de nieuwe houten vloer gewoon doorgelegd worden.
Omdat het lage deel onder een schuin dak staat, zal op dit deel niet gelopen worden, maar ik wil er wel een kastje op zetten dus moet wat statisch gewicht kunnen dragen.

Mijn eerste plan: vuren houten skeletet van 182mm hoog op het lage beton, daarop OSB3 platen van 18mm.
Vragen daarover:
- Hoe het houten skelet op de betonnen ondervloer plaatsen. Lijmen? Vijzen? Of "los" laten liggen, met OSB + de parketvloer erop kan het toch nergens heen?
- hart op hart (HOH) afstand van het skelet; consensus lijkt te zijn 45cm, is dit overkill als er niet op gelopen wordt of is het toch verstandig dit aan te houden?
- Hoe de OSB op het skelet vastmaken: koud schroeven of moet het kunnen werken? (Het gaat om een droge binnenruimte)
Verder ben ik van plan isolatie tussen de open ruimtes in het skelet te leggen.

Bij het zoeken naar de isolatie kwam ik een ander idee tegen: de hele loze ruimte vullen met XPS platen. Dat is veel sneller te plaatsen (als de hoogte mooi uitkomt, kan ik eventueel opvangen door OSB van andere dikte te nemen) en nauwelijks duurder. Mijn grootste zorg hierbij is de drukvastheid, maar omdat er toch niet op gelopen wordt lijkt me die voldoende.
Dus de vraag bij deze optie is, welke nadelen ten opzichte van het houten skelet zie ik over het hoofd (buiten dat het skelet maken leuker is!). En hier ook de vraag, hoe de OSB plaat te bevestigen op de ondergrond.

Bedankt voor jullie kundige adviezen,
Martijn
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
XPS lijkt mij wel een mooie oplossing.
En als de OSB platen opgesloten liggen, dan er gewoon los opleggen.
Je zou hier en daar een dotje montagekit kunnen doen.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Bedankt voor de tips!
Vandaag XPS wezen kopen maar paste niet in de auto dus heb nog maar een derde mee kunnen nemen :( Gaat nog even duren dus.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Zoals wel vaker duurde alles stukken langer dan gepland. Desondanks:
Hier het gat waar het om gaat:
image002.jpg
Eerst de XPS "getest". Ik vond het niet sterk genoeg, deukt snel in als je het belast. Dus toch gekozen om een houten skelet te maken, vurenhout 69x194. Met montagekit op de betonnen vloer gekit, en met een paar stalen hoeken aan elkaar gemaakt. Staat als een huis. Omdat het zo uitkwam is de HoH 39 cm geworden, er had wel een dwarsligger tussenuit gekunt maar gezien de lengte van de balken had me dat weinig opgeleverd.
image003.jpg
Geen enkel probleem, echter in mijn jeugdig enthusiasme was ik er vanuit gegaan dat de betonnen vloer vlak en pas was. Helaas, zowel het "lage" stuk als de rand waar het op aan moet sluiten bleken verre van strak. Hoogteverschil was tussen de 0.6 en 2.5 cm.
image004.jpg

Om dat weer recht te trekken heb ik een laser ingesteld op de juiste hoogte, door een stukje OSB onder de parketplank te lijmen en daar net onder te mikken:
image005.jpg

Vervolgens met frees, schaaf en bandschuurmachine de balken overal tot op het lijntje gemaakt. Niet de snelste manier (aftekenen, een rechte lijn erdoor trekken en zagen was VEEL sneller geweest) maar nu klopt het wel precies.

Daarna de ruimtes tussen de balken opgevuld met het XPS wat ik toch al had gekocht. Met kit aan elkaar en aan de vloer gelijmt. Niet zo netjes op maat gemaakt, uit de losse pols met de decoupeerzaag, het ligt er vooral om ervoor te zorgen dat de vloer niet zo hol klinkt.
image010.jpg

Platen er en klaar!
image001.jpg
Komende week wordt het parket gelegd, ik heb er alle vertrouwen in!

Bedankt voor adviezen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
xps met daarop underlayment 18mm was niet sterkgenoeg?
lijkt me toch sterk dat dat inzakt onder puntbelasting van erop lopen.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Tja wat is sterk genoeg. Je zakt er niet door heen maar het veerde wel.
Achteraf met de uren die ik er in heb gestoken zou ik zeggen "XPS was goed genoeg", zeker omdat het onder een schuin dak zit waar je toch nauwelijks komt. Maar op deze manier had ik een mooi excuus om die laser te kopen ;)
Even serieus, voor een stuk waar je wel veel zou lopen vond ik het echt niet solide genoeg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.