BB11 bootstoel.

tuoh

Oud hout
Vandaag een opgefrist bootje op een vers gemaakte bootstoel geplaatst. Het spul gaat opgesteld worden in het "Sportimonium" in Hofstade.

De open zeilboot in kwestie is een BB11, genoemd naar de Noorse ontwerper Borge Bringsvaerd. Ontworpen in 1656 als eenheidsklasse, er werden er ongeveer een 1300 van gebouwd.
Karveel beplankt (met dat klote hol- bolprofiel) heel lastig om nieuwe stukken huidgang in te passen.
Eiken spanten (gestoomd), mahonie beplanking, en een ijzeren ballastkiel van 275kg.
Ovalen rondhouten in gelamineerd douglas.

Het bootje heeft een grote opknapbeurt gekregen, deze loopt quasi op z'n eind, structuur, dek en romp werden onder handen genomen.
Maar altijd in het achterhoofd dat het uiteindelijke doel een museale opstelling gaat worden.
De romp boven de waterlijn gaat afgewerkt worden met biopin bootlak. De ingekleurde bootolie van hetzelfde merk staat er al op.

Voor dat uiteindelijke doel moest er ook een fatsoenlijke bootstoel komen.

Aan de slag dan maar, met mallen de rompvorm overnemen, deze vormen overbrengen op tekening, en aan de slag met wat hout en draadstangen om iets ineen te breien.
Bouwmateriaal is Lariks geworden, mooi droog, en mooie vlakke en rechte balken van 53 x 153mm brut.

Mallen voor het overnemen van de rompvorm. Wat latjes en nieten, meer is daar niet voor nodig.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e31.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e36.jpg

De eerste onderdelen in voorbereiding.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e41.jpg

Al wat onderdelen klaar voor de samenbouw.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e3e.jpg

Dat begint er al op te lijken.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e42.jpg

Volgende stap, het samenbouwen van de diverse onderdelen tot één geheel.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e46.jpg

Klaar voor het aanbrengen van x* aantal lagen bootolie.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e48.jpg

En finaal, het einddoel bereikt. Oud en nieuw op één plaatje.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e54.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e56.jpg

* die "X" kan je lezen als 7 lagen olie, 4 lagen bootolie + 3 lagen bootlak.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Bij zo'n klassiek stuk werk, had ik het mooier gevonden als je het ijzerwerk even in olie gezwart had.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Mooi werk André! Ik doe mijn best om ze er zakelijk (Sevenstar, DYT) ook zo uit te laten zien, maar daar doen ze toch wat moeilijk over :(
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Omdat volgens mij boten uit 1656 er altijd anders uitzien even op internet gezocht. Borge Bringsvaerd heeft deze boot in 1956 ontworpen. Kleine tikfout maar het blijft wel een heel elegante boot. Ook de stoel is mooi qua lijn en met een eenvoudige hekdere constructie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.