Profielmessen stationaire freesmachine

hansdiepenbroek

Nieuw lid
21 mei 2015
9
0
Onlangs een hbm freesmachine gekocht. Nu weet ik niet goed hoe ik het snijmes en het spaandermes moet plaatsen. De spoel draait linksom, welke van de 2 messen raakt het hout als eerste en hoe moet het snijvlak staan?
 

hansdiepenbroek

Nieuw lid
21 mei 2015
9
0
Zo heb ik de messen inderdaad gemonteerd alleen het resultaat met het frezen is erg beroerd vandaar ook de twijfel of de messen wel goed stonden
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als ze de kleuren niet omgewisseld hebben is de blanke het snijmes en de zwarte het contrames. Dat kan je zien aan het snijvlak en dus zouden ze goed zitten. Toerental?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Zo op je foto lijken de messen en spaanbegrenzers niet allemaal het zelfde te zijn. Wat voor hout probeer je te frezen? Meer informatie geeft betere antwoorden.
 

hansdiepenbroek

Nieuw lid
21 mei 2015
9
0
Afmeting van de messen en spaanbegrenzers zijn wel gelijk dat is het probleem niet. In dit geval heb ik een stuk vuren gepakt om mee te testen
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dat kan je vinden bij de specificaties van de machine.
En het is de moeite waard om uit te zoeken, freesblokken hebben en maximaal toerental. Als het toerental te laag is, krijg je veel slag.
Horen de 4 messen wel bij elkaar, dit is niet te zien op de foto.

Edit: en een foto van het resultaat.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Toerental is volgens mij niet zo heel spannend. Ik gebruik deze freeskoppen ook op mijn radiaalzaag en die draait 2800 toeren. Met scherpe messen en een aangepaste doorvoersnelheid krijg ik een prima resultaat.
 

hansdiepenbroek

Nieuw lid
21 mei 2015
9
0
Even een foto van het resultaat zoals het nu draait en het typ nummer, de messen hakken en branden er naar mijn gevoel in het hout. De messen zijn nieuw en het hout is zacht, zou dus zonder al te veel problemen er door moeten gaan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als ik naar de krullen kijk, zou ik denken dat je aan het meeloopfrezen bent. En vuren is niet echt lekker hout voor freeswerk. Probeer het eens met grenen of eiken. Je foto's zijn niet echt duidelijk, maar volgens mij, is het freesprofiel dat je nu gebruikt, gemaakt om of het boven profiel te frezen, of het onder profiel, maar niet tegelijk. Als je aangeeft waar je woont, kan misschien een van de mede forumleden even over je schouder mee kijken. Een spilfrees kan bij ondeskundig gebruik, wat nare verwondingen opleveren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als ik naar de krullen kijk, zou ik denken dat je aan het meeloopfrezen bent. En vuren is niet echt lekker hout voor freeswerk. Probeer het eens met grenen of eiken. Je foto's zijn niet echt duidelijk, maar volgens mij, is het freesprofiel dat je nu gebruikt, gemaakt om of het boven profiel te frezen, of het onder profiel, maar niet tegelijk. Als je aangeeft waar je woont, kan misschien een van de mede forumleden even over je schouder mee kijken. Een spilfrees kan bij ondeskundig gebruik, wat nare verwondingen opleveren.

Zoals Chevy aangeeft: een verticale freesmachine is niet vergevingsgezind en ieder foutje wordt keihard afgestraft. Ik kan er van meespreken, hoewel de schade aan mijn vingers uiteindelijk beperkt was tot een snijwonde.
Even raad en uitleg vragen voor aan de slag te gaan is aangewezen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Eiken is ook niet echt lekker om te frezen, verder neem je erg veel af in één keer.
Frees je op 3500 of 7000 toeren?
Probeer het ook eens in een paar stappen en zoals chevy66 schrijft aan de rand frezen ipv het midden.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
De freeskop LIJKT juist geïnstalleerd. Langs welke zijde voer je het hout aan? Is het bij het getoonde werkstukje de bedoeling het hout aan de langszijde te frezen of aan de kopszijde?

HAAL ER IEMAND BIJ DIE GEWEND IS MET EEN DERGELIJKE MACHINE TE WERKEN.

Het is een hobbymachientje enzo.... Maar de krachten die ermee gemoeid gaan zijn enorm. Een terugslag kan je onmogelijk onder controle houden. En als het nu klappert en hakt, en je weet niet hoe dat komt, kan je ongeveer zeker zijn dat dit gaat gebeuren. Machine kan werkstuk met kracht meters weggooien.... Versplinteren... Hand erin trekken... Het is bij dit soort bewerkingen dat je ongevallen ziet in de trend van 1/2 hand weg, enorme splinter / halve werkstuk door hand en voorarm 'geschoten', 3 vingers gebroken en eentje eraf... etc. .... Een dergelijk ongeval is gebeurd op een paar honderdste seconden....
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.