Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Platte beitel

Platte beitel

Ik heb gemerkt dat bij het gebruik van de platte beitel het resultaat beter is van links naar rechts, dan van naar rechts naar links. Als rechtshandige is van rechts naar links het meest logische.
    Kan dit kloppen? Ik kan eigenlijk geen goede reden bedenken waarom dit verschil geeft of zie ik iets over het hoofd?
    De enige verklaring ligt volgens mij in de positie van de beitel en dat ik die, hoewel ik tegen de hand in werk, toch beter is.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Niet symmetrisch geslepen?

Vaak is het ook afhankelijk van de nerfrichting van het hout. Maar dan zou het per stuk hout moeten verschillen welke richting beter werkt - niet altijd hetzelfde.

Van recht naar links gaat het mij iets makkelijker af. Als ik wat langer aan het draaien ben met de platte beitel maakt het niet meer uit.
    Maar de nerf van het het hout kan inderdaad zoals Henk zegt van invloed zijn. Of er zit nog een braam aan 1 kant van de beitel.

Henk en Nico,

De verklaringen die jullie geven zij plausibel. Ik let niet op de nerfrichting bij het opspannen. Een braam aan de snede zou wel kunnen. Ik let er niet op welke kant ik eerst slijp, maar mogelijk is dat altijd dezelfde kant (onbewust).
    Het is wel zo dat ik de platte beitel nog niet helemaal beheers. Het gaat al aardig en happers blijven ondertussen achterwege maar ik 'speel' nog niet met deze beitel. De schrik dat het mis gaat zit er nog stevig in. Oefenen blijft dus de boodschap.

Handige tip/adviezen heren...... Hoewel ik de platebetitel nog steeds mijd zal ik deze tips onthouden.
    Groetjes uit Landgraaf
    Peter Hendriks

De platte beitel is voor mij een onmisbaar stuk gereedschap geworden. Je kunt er veel meer mee dan je denkt. Het is een kwestie van meters maken.
    Ik heb me aangeleerd om zowel rechts- als linkshandig te draaien. Ik merk niet dat de ene of de andere richting uit makkelijker of moeilijker is.
    Laatst gewijzigd door O Peatey; 13-07-19 om 18:57.

Een platte draaibeitel is de enige die ik na het slijpen altijd afwet. Anders valt er niet veel eer mee te halen.
    Je kan de beitel best vergelijken met een handschaaf, daar wil je ook een vlijmscherp mes in, en schaaf je altijd zoveel mogelijk met de draadrichting mee als je een perfect eindresultaat wil bereiken.

Misschien dat het toch ligt aan de richting van de nerf. Daarstraks nog een pepermolen gedraaid uit walnoot en het ging prima van rechts naar links.
    Geen idee wat de richting van de nerf was. Daar heb ik niet op gelet.
    De beitel moet inderdaad vlijmscherp zijn, anders is snijdt het voor geen meter.
    Nog een vraagje. Bij holle of bolle vormen. Wat is de beste manier : omlaag, omhoog of maakt het niet uit. Mij lijkt het meest logisch
    omlaag. Maar dan moet je wel links en rechtshandig met de beitel uit de voeten kunnen.
    @ Peter. Misschien toch tijd om de platte beitel eens ter hand te nemen. Zoals Pieter zegt is het een stuk gereedschap waar je bij langsdraaien heel leuke dingen mee kan. Maar er is een leercurve. Happers, spiralen en andere ongemakken horen er in het begin bij.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    @ Peter. Misschien toch tijd om de platte beitel eens ter hand te nemen. Zoals Pieter zegt is het een stuk gereedschap waar je bij langsdraaien heel leuke dingen mee kan. Maar er is een leercurve. Happers, spiralen en andere ongemakken horen er in het begin bij.
    Ja weet ik... maar eigenlijk draai ik niet zo veel klein werk tussen de centers. Als ik dan een kleiner stuk langshout moet bewerken dan gebruik ik een schalenguts met lange "vleugels" en schaaf ik hiermee.
    Ik denk dat als ik later fysiek niet meer in staat ben om met boomstammen te schouwen en met de kettingzaag grote bowlblanks te maken dat ik dan de platte beitel ga leren om kleiner en fijner werk te maken.

Maar dat duurt zeker nog 20 jaar...… hoop ik
    Groetjes uit Landgraaf
    Peter Hendriks

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Misschien dat het toch ligt aan de richting van de nerf. Daarstraks nog een pepermolen gedraaid uit walnoot en het ging prima van rechts naar links.
    Geen idee wat de richting van de nerf was. Daar heb ik niet op gelet.
    De beitel moet inderdaad vlijmscherp zijn, anders is snijdt het voor geen meter.
    Nog een vraagje. Bij holle of bolle vormen. Wat is de beste manier : omlaag, omhoog of maakt het niet uit. Mij lijkt het meest logisch
    omlaag. Maar dan moet je wel links en rechtshandig met de beitel uit de voeten kunnen.
    Altijd met de nerf mee draaien, dus altijd van hoog naar laag, zowel bij bolle als holle vormen.
    Je moet je eigen maken om zowel met links als rechts een beitel te sturen, dat is bij een draaibank bijna vanzelfsprekend.
    Er is geen alternatief, of toch, maar dat noemt men schrapen
    Laatst gewijzigd door tuoh; 13-07-19 om 23:01.

Forum Rechten