Platte beitel

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb gemerkt dat bij het gebruik van de platte beitel het resultaat beter is van links naar rechts, dan van naar rechts naar links. Als rechtshandige is van rechts naar links het meest logische.
Kan dit kloppen? Ik kan eigenlijk geen goede reden bedenken waarom dit verschil geeft of zie ik iets over het hoofd?
De enige verklaring ligt volgens mij in de positie van de beitel en dat ik die, hoewel ik tegen de hand in werk, toch beter is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Henk en Nico,

De verklaringen die jullie geven zij plausibel. Ik let niet op de nerfrichting bij het opspannen. Een braam aan de snede zou wel kunnen. Ik let er niet op welke kant ik eerst slijp, maar mogelijk is dat altijd dezelfde kant (onbewust).
Het is wel zo dat ik de platte beitel nog niet helemaal beheers. Het gaat al aardig en happers blijven ondertussen achterwege maar ik 'speel' nog niet met deze beitel. De schrik dat het mis gaat zit er nog stevig in. Oefenen blijft dus de boodschap.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
De platte beitel is voor mij een onmisbaar stuk gereedschap geworden. Je kunt er veel meer mee dan je denkt. Het is een kwestie van meters maken.
Ik heb me aangeleerd om zowel rechts- als linkshandig te draaien. Ik merk niet dat de ene of de andere richting uit makkelijker of moeilijker is.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Een platte draaibeitel is de enige die ik na het slijpen altijd afwet. Anders valt er niet veel eer mee te halen.
Je kan de beitel best vergelijken met een handschaaf, daar wil je ook een vlijmscherp mes in, en schaaf je altijd zoveel mogelijk met de draadrichting mee als je een perfect eindresultaat wil bereiken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Misschien dat het toch ligt aan de richting van de nerf. Daarstraks nog een pepermolen gedraaid uit walnoot en het ging prima van rechts naar links.
Geen idee wat de richting van de nerf was. Daar heb ik niet op gelet.
De beitel moet inderdaad vlijmscherp zijn, anders is snijdt het voor geen meter.
Nog een vraagje. Bij holle of bolle vormen. Wat is de beste manier : omlaag, omhoog of maakt het niet uit. Mij lijkt het meest logisch
omlaag. Maar dan moet je wel links en rechtshandig met de beitel uit de voeten kunnen.
@ Peter. Misschien toch tijd om de platte beitel eens ter hand te nemen. Zoals Pieter zegt is het een stuk gereedschap waar je bij langsdraaien heel leuke dingen mee kan. Maar er is een leercurve. Happers, spiralen en andere ongemakken horen er in het begin bij.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
@ Peter. Misschien toch tijd om de platte beitel eens ter hand te nemen. Zoals Pieter zegt is het een stuk gereedschap waar je bij langsdraaien heel leuke dingen mee kan. Maar er is een leercurve. Happers, spiralen en andere ongemakken horen er in het begin bij.

Ja weet ik... maar eigenlijk draai ik niet zo veel klein werk tussen de centers. Als ik dan een kleiner stuk langshout moet bewerken dan gebruik ik een schalenguts met lange "vleugels" en schaaf ik hiermee.
Ik denk dat als ik later fysiek niet meer in staat ben om met boomstammen te schouwen en met de kettingzaag grote bowlblanks te maken dat ik dan de platte beitel ga leren om kleiner en fijner werk te maken.

Maar dat duurt zeker nog 20 jaar...… hoop ik :cool:
 

tuoh

Oud hout
Misschien dat het toch ligt aan de richting van de nerf. Daarstraks nog een pepermolen gedraaid uit walnoot en het ging prima van rechts naar links.
Geen idee wat de richting van de nerf was. Daar heb ik niet op gelet.
De beitel moet inderdaad vlijmscherp zijn, anders is snijdt het voor geen meter.
Nog een vraagje. Bij holle of bolle vormen. Wat is de beste manier : omlaag, omhoog of maakt het niet uit. Mij lijkt het meest logisch
omlaag. Maar dan moet je wel links en rechtshandig met de beitel uit de voeten kunnen.
@ Peter. Misschien toch tijd om de platte beitel eens ter hand te nemen. Zoals Pieter zegt is het een stuk gereedschap waar je bij langsdraaien heel leuke dingen mee kan. Maar er is een leercurve. Happers, spiralen en andere ongemakken horen er in het begin bij.

Altijd met de nerf mee draaien, dus altijd van hoog naar laag, zowel bij bolle als holle vormen.
Je moet je eigen maken om zowel met links als rechts een beitel te sturen, dat is bij een draaibank bijna vanzelfsprekend.
Er is geen alternatief, of toch, maar dat noemt men schrapen:p
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Jep, altijd van buiten naar binnen. Indien je dunne stukken draait dan steeds eerst de rechter delen op maat draaien , vormen en afwerken en dan het volgende gedeelte . Als het echt heel dun wordt is en een paar cm, daarna de volgende paar cm , daarna de volgende paar cm en in die cadans naar de vierklauw toe werken.

Misschien is een filmpje wel inspirerend.

Intro: Heinz Wiedemann staat vaak op de opendeurdagen (steeds in september) van Willy Vanhoutte. In zijn eigen draaierij wordt er trouwens op ( oud type) Wivamac en Kreher draaibanken gedraaid. Hij is gewoon een fantastisch goede draaier - vakman. Wiedemann gereedschap (eigen merk van Hans) is erg goed, ik vind die beter dan de Engelse merken. Hij gebruikt een ander HSS soort met een veel groter aandeel kobalt en wolfram . Ik heb er enkele gutsen van, ze blijven heel lang scherp. Hij vertelde mij dat zo'n materiaal niet geschikt is om gesmeed te worden en dat zijn gereedschappen dus enkel verspanend op vorm gezet worden.
Schuine Beitels van dit merk heb ik niet. De oud conische vorm zou kunnen handiger zijn. Deze vorm werd in oa in Duitsland veel gebruikt , voordat HSS populair werd. Ze werden dus gesmeed uit gereedschapsstaal. De dikte van de beitel nam toe naar mate de breedte afneemt ( vertrekkend uit de snede naar het heft toe). Er zijn waren ook beitels met constante breedte die in dikte verjongen naar de snede toe. In HSS heb ik dat nog niet gezien. Dit geeft meer stabiliteit aan de beitel. De schuine van Wiedeman is overal even dik. Dat werkt duidelijk ook, maar zie toch liever dikker materiaal nabij het handvat: gewoon een gevoel dat dat juister zit.....

Heinz aan het werk in zijn pub film


Groeten
Ornament
http://www://houtsnijden.eu
 

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Mooi onderwerp, ik probeer ook steeds vaker de platte beitel ter hand te nemen, het gaat met vallen en opstaan, maar een vraag van mijn kant, hoe hoog moet je de leunspaan plaatsen om goed te kunnen werken met de platte beitel?
 

tuoh

Oud hout
Leunspaan redelijk ver boven het center, word gedaan om die zwevende punt van de platte beitel zeker vrij van het hout te houden.
Heb je meer ervaring met het ding opgedaan dan is de hoogte van de leunspaan niet zo kritisch meer, en gaat de persoonlijke "smaak"meetellen.
Sommige draaiers werken het liefst met de platte beitel als deze quasi horizontaal op het hout gehouden kan worden, anderen voelt zich dan weer meer happy met de beitelhecht wat meer naar beneden gericht.
 
Mooi onderwerp, ik probeer ook steeds vaker de platte beitel ter hand te nemen, het gaat met vallen en opstaan, maar een vraag van mijn kant, hoe hoog moet je de leunspaan plaatsen om goed te kunnen werken met de platte beitel?

Hoe groter de diameter van je hout des te hoger je leunspan.
Maar voor de platte beitel vind ik een diameter van 8 á 10 cm wel het maximum.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.