Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 19 van de 19
    Bot zaagblad.
    sometimes you just need a bigger hammer

Bij de keuze van zaagbladen moet je één ding zeker voor ogen houden, hoe extremer het zaagblad gekozen word, hoe enger het toepassingsgebied gaat zijn.
    Met andere woorden, voor elke toepassing moet je zaagbladen wisselen. Even een stuk hout schulpen en daarna op lengte afkorten gaat niet met zo een extreem gekozen zaagblad.
    Het is ofwel het ene maar dan niet het andere. Een fijnvertand zaagblad werkt dan voor afkorten, maar schulpen gaat er niet mee. Omgekeerd, afkorten met een schulpblad is ook noppes qua eindresultaat.

Voorbeeld, wisseltand 165mm - 48T = perfect voor plaatmateriaal, bij massief (hard)hout stelt dit blad zware eisen aan de zaagmotor, je moet het ding als het ware door het hout dwingen.
    Schulpen kan je al helemaal vergeten.

Steek je daarentegen een blad van 165mm - 36T dan ga je zowel schulpen als afkorten met dat ene blad kunnen doen.
    Schulpen gaat iets zwaarder maar gaat wel werken. Afkorten, loopt ie zo doorheen. Afsplintering is met een scherp blad vrijwel verwaarloosbaar.

Je gebruikt dan een universeel zaagblad, = geschikt voor meerdere toepassingen = tijdwinst, en de machine word er heel blij van wegens minder zwaar werken geblazen.

95% van al mijn zaagwerk doe ik met één en hetzelfde zaagblad, prima eindresultaat, minder zwaar belaste machine en veel vlotter werken. Gedaan met dat constant wisselen van zaagbladen.
    Het is enkel voor occasioneel zaagwerk in hpl, Trespa en melamineplaat dat ik een blad steek met meer tanden.
    Idem bij het schulpen van grote(ere) hoeveelheden massief hout.

Al de rest, en dat is heel veel, gaat met één (universeel) Zaagblad. Wisseltand 300mm dia. en 48T op de paneelzaag.

wisseltand 190mm - 36T voor de cirkelzaag, ook een Bosch trouwens. Schulpen in douglas 58mm gaat ermee in looppas
    Wel mede dank zij de meer dan prima motor in de Bosch cirkelzagen, dat is er eentje van Mafell trouwens.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 13-07-19 om 18:43.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Voorbeeld, wisseltand 165mm - 48T = perfect voor plaatmateriaal, bij massief (hard)hout stelt dit blad zware eisen aan de zaagmotor, je moet het ding als het ware door het hout dwingen.
    Schulpen kan je al helemaal vergeten.
    Goeie info, bedankt. Mijn gevoel zou zeggen 36 of 48 ; dat is toch bijna hetzelfde.
    Ik vind voor mijn zaag (bosch gkt 55 gce) niet direct 36 tanden maar wel 32. Zal die eens kopen en testen.

wisseltand 190mm - 36T voor de cirkelzaag, ook een Bosch trouwens. Schulpen in douglas 58mm gaat ermee in looppas
    Filmpje?

Wel mede dank zij de meer dan prima motor in de Bosch cirkelzagen, dat is er eentje van Mafell trouwens.
    Over die motor ben ik erg tevreden, buiten de beuk hier, werkt ie erg, erg, erg vlot. Een plezier in vergelijking met mijn vorige zagen.

OK ; algemene conclusie, een combinatie van bot zaagblad met suboptimaal aantal tanden, de machine is nog niet noodzakelijk afgeschreven, maar wel nog even checken of ie parallel loopt (geen idee hoe). Bedankt iedereen.
    One, who stops improving himself, has already ceased to be good
    -- Max Bessey

Voor massief hout, vooral soorten als beuken, essen en de tropische, Zou ik de 12 of 24 tands Industrial van ecotools aanraden. Meer tanden dan dat gaat geen voordeel opleveren.

Beste Ronald,

Voor wat het waard is; ik heb in het verleden problemen gehad met een Bosch zaag (de gewone, niet de invalzaag). Dacht ook dat het aan mij lag, kreeg geen enkele mooie zaagsnede bij melanine plaatmateriaal. Toen meer eens gemeten en toen bleek dat het zaagblad niet parallel met de geleiderail liep. Machine teruggestuurd en een nieuwe gekregen en alles was OK.
    Misschien bij jou ook het geval? Ik lees een paar keer iets over het verschuiven van de geleiderail en daar heb ik helemaal geen last (meer!) van, ik hoef de rail niet vast of tegen te houden!

mvg.

Gijs.

klopt gebruik een echt schulpblad om te schulpen.
    met een combi doe je jezelf te kort

Met een scherp blad ga je zelfs in dat beuken geen probleem hebben. Ik heb deze week 40mm padoek met de Mafell geschulpt, met een 24 tands blad, en dat ging als een mes door boter. Zelf geeft het merk de 24-tands ook op als universeel blad, voor schulpen en afkorten, en daarmee doe je jezelf echt niet te kort... Een 12-tands zal nog beter/sneller gaan als je gaat schulpen, maar tenzij je écht veel productie moet draaien lijkt me een 24-tands zeker een goede keuze.

Ik heb bij het schulpen van zeer oude grenen balken met hars een 24 't blad binnen 4 mtr naar de slijper kunnen brengen. Met 12t de klus geklaard. Maar ook ik zet voor een enkele zaagsnede meestal geen nieuw blad op

Van de week een grenen blad geschulpt met het standaard zaagblad dat op de Festool invalzaag zit maar wel in meerdere keren erdoor en dat ging perfect, wel geprobeerd om het in 1 keer te doen maar daar had die moeite mee.

Binnenkort ook nog een eiken tafelblad in stroken zagen daarvoor bestel ik nog wel een ander zaagblad met heel wat minder tandjes

Forum Rechten