Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Invalzaag problemen, beuk zwart, rook

Ik heb met mijn bosch invalzaag altijd veel moeite gehad om zaagsnedes te maken zonder dat ze zwart worden. Ligt de plank niet perfect ondersteund of het minste dat de geleiderail beweegt, zwart en geur enzovoort. Mezelf altijd afgevraagd of het aan mij ligt, of dat zagen met een geleiderail gewoon erg precair is.

Maar zelfs bij perfecte ondersteuning had ik nu gisteren een probleem. Stukje (gelamineerde) beuk doorgezaagd (35mm), alles goed ondersteund (zowel in rust als post-zaagsnede), zaag heel langzaam voort geduwd. Toch alles zwart. Tijdens het zagen kwam er zelfs rook vanaf, en achteraf ruikt de plank ook verbrand.

Op de zaagtafel heb ik zoiets nog nóóit voorgehad.

Nu moet ik elimineren wat de oorzaak is:
    • Er is iets mis met de zaag
    • Het zaagblad is "op"
    • Ik ben onbekwaam

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      beuk.jpg
Bekeken:   289
Grootte:   45,6 KB
ID:        89255
    Laatst gewijzigd door Athanor; 13-07-19 om 20:58.
    One, who stops improving himself, has already ceased to be good
    -- Max Bessey

Stomme vraag, maar is het zaagblad zo gemonteerd dat de tanden de goede kant op wijzen?

Ik vermoed dat je zaag bot is.

Ooit wel eens je zaagblad gewisseld?
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Zo een verbrande zaagsnede krijg je meestal als je zaagt met:

- te fijn getand zaagblad
    - bot zaagblad
    - (veel) te lage doorvoersnelheid
    - spanning in het hout
    - zaagblad steekt onderaan te weinig door het hout
    - geen vaste hand bij het zagen, meestal in combinatie met een te trage voorwaartse snelheid
    - spouwmes te dun voor het gemonteerde zaagblad
    - het zaagblad loopt niet in lijn met de zaaggeleider, maw. het zaagblad wijkt naar binnen of buiten ten opzichte van de geleider
    - ...... etc.......

Ps: je bent niet alleen met dit "probleem" het www staat vol met foto's van verbrande zaagsneden
    Je moet de machine leren kennen en leren om er mee om te gaan.
    Meestal zitten er veel te fijn vertande zaagbladen op zo een ding, men verkeerd in de foute veronderstelling dat hoe fijner de vertanding is hoe zuiverder de zaadsnede gaat zijn.
    Dat gaat voor massief hout NIET op, minder tanden geeft (veelal) een beter resultaat.
    In massief hout zagen is iets heel anders dan in plaatmateriaal de zaag zetten.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 13-07-19 om 07:44.

En inmiddels waarschijnlijk ook een vervuild zaagblad. Zaagblad geregeld goed schoonmaken is ook erg belangrijk.

je bent aan het schulpen dan moet er een schulpblad in (16-24) tanden
    zet je zaag bij het schulpen zo diep mogelijk

het blad dat je gebruikt heb voor deze snede is nu erg vuil die moet je reinigen en kan misschien ook een slijpbeurt gebruiken

Als het toerental regelbaar is zet hem dan sneller

goede afzuiging helpt ook tegen verbranden omdat het zaagsel beter wordt afgevoerd.

Als je zegt dat je het altijd al hebt gehad dan zou ik toch eens kijken of zaagblad en geleider parallel aan elkaar zijn. Zoals tuoh al zei.

Ik had het ook met mijn maktia en merkte dat het bij mij kwam omdat ik te langzaam door het hout ging.

Controleer eens of de zaag zijdelingse speling heeft op de rail. Is dat het geval dan wringt het altijd, of je moet een hele vaste hand hebben.
    Plaats eens een foto van het zaagblad en de tanden.
    sometimes you just need a bigger hammer

Aha al veel interessante onderzoekspistes, waarvoor dank.

Jurriaan: Jawel naar juiste kant hoor
    Boerke: Dit is afkorten, recht doorheen de vezel. Bovendien is het gelamineerde beuk dus ik zaag niet alleen door hout maar ook doorheen (harde) lijm, zoals bij multiplex. Zit ook een stofzuiger op, 95% wordt afgevoerd, lang leve de invalszaag !!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rinus Bekijk Berichten
    En inmiddels waarschijnlijk ook een vervuild zaagblad. Zaagblad geregeld goed schoonmaken is ook erg belangrijk.
    Het ziet er zeker zwart uit, zie onder. Waarmee maak je dat zuiver?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Zo een verbrande zaagsnede krijg je meestal als je zaagt met:

- te fijn getand zaagblad
    Heeft 48 tanden in z'n bek, zie foto onderaan.
    Bij grenen, vuren, enzo geeft dit nochtans een heel mooie snede. Ik heb ook een schulpblad maar dat gebruik ik nooit, dat gaf minder mooie snedes in dat zachtere hout.

- bot zaagblad
    Ik heb er redelijk wat melamine mee gezaagd en ook eens héél eventjes door een schroefje (vonk vonk...).
    - (veel) te lage doorvoersnelheid
    Ik denk dat dit niet het geval was, ik probeer snel te gaan maar bij zo'n dik, sterk paneel voel je goed dat hij wat tijd nodig heeft.

- spanning in het hout
    Dat zou natuurlijk kunnen maar dat kan ik niet verifiëren.

- zaagblad steekt onderaan te weinig door het hout
    1 à 2 mm
    - geen vaste hand bij het zagen, meestal in combinatie met een te trage voorwaartse snelheid
    rechterhand aan de machine en linkerhand op de geleiderail zodat ie niet verschuift. Als ik de geleiderail bevestig kan ik 2 handen gebruiken, dan gaat het altijd wel iets beter.
    - spouwmes te dun voor het gemonteerde zaagblad

- het zaagblad loopt niet in lijn met de zaaggeleider, maw. het zaagblad wijkt naar binnen of buiten ten opzichte van de geleider
    De vraag is, hoe kan je dat controleren.

Ps: je bent niet alleen met dit "probleem" het www staat vol met foto's van verbrande zaagsneden
    Je moet de machine leren kennen en leren om er mee om te gaan.
    Die fase is al wel achter de rug, ik heb ze al meer dan een jaar en al veel meubels mee gemaakt. In het begin problematisch, geleerd dat er nooit druk mag zijn, het materiaal moet altijd goed vlak liggen zowel vóór als na het zagen ; dat loste meeste issues op.
    Plaatmateriaal gaat redelijk goed maar kartelt toch altijd wel wat.

Meestal zitten er veel te fijn vertande zaagbladen op zo een ding, men verkeerd in de foute veronderstelling dat hoe fijner de vertanding is hoe zuiverder de zaadsnede gaat zijn.
    Dat gaat voor massief hout NIET op, minder tanden geeft (veelal) een beter resultaat.
    In massief hout zagen is iets heel anders dan in plaatmateriaal de zaag zetten.
    Dit is in strijd met alles wat ik al gehoord & getest heb? Schulpen -> weinig tanden ; afkorten -> veel tanden.

Zo ziet ie eruit als hij van de winkel kwam:

Naam:      A1VygiNEvSL._SL1500_.jpg
Bekeken:   227
Grootte:   96,6 KB
ID:        89268Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      A1Foyumvr1L._SL1500_.jpg
Bekeken:   227
Grootte:   98,4 KB
ID:        89269

Ai, made in Italy lees ik daar. Da's geen goed teken.

De huidige situatie:

Naam:      IMG_20190713_162644.jpg
Bekeken:   219
Grootte:   37,3 KB
ID:        89270

Naam:      IMG_20190713_162656.jpg
Bekeken:   220
Grootte:   35,4 KB
ID:        89271Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_20190713_162706.jpg
Bekeken:   225
Grootte:   53,6 KB
ID:        89272

- - - Updated - - -

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost Kok Bekijk Berichten
    Als je zegt dat je het altijd al hebt gehad dan zou ik toch eens kijken of zaagblad en geleider parallel aan elkaar zijn. Zoals tuoh al zei.
    Bedankt voor de tip Joost, maar hoe kan je dat checken?
    One, who stops improving himself, has already ceased to be good
    -- Max Bessey

Forum Rechten