vaasje met bloemen

baenske

Actieve deelnemer
10 feb 2017
26
0
Bree
Hey luitjes,

Ik ben iemand die niet veel post maar wel een hoop leest op het forum. tijd om daar eens wat verandering in te brengen. Heb gemerkt dat dat bij sommige forumleden nogal gevoelig ligt als je weinig post.
Wat is nu de bedoeling? ik wou iemand bedanken voor z'n gulheid en hoe doe je dat beter dan met bloemen?

zo gezegd zo gedaan, met wat stukken hout die nog stammen van Pel, ons zo gewaardeerde forumlid die ik ook enorm dankbaar ben voor de vele tips en aanmoedigingen, enkele bloemen gedraaid uit taxus en kersenhout.
IMG_20190712_181555.jpg

Nu kan je die moeilijk zo afgeven, daar hoort een vaasje bij. Ook deze zal gemaakt worden met wat hout van Pel. Ik had gedacht aan een combinatie van lindehout en padoek. Dit in 3 lagen opgebouwd. Er kwam dus behoorlijk wat teken, zaag en schaafwerk aan te pas om de maten wat op elkaar af te stemmen. Nog voor het draaien ziet het er als volgt uit.
IMG_20190712_182022.jpg

IMG_20190712_182042.jpg

Nu de draaibank van mijn grootvader ook eindelijk voorzien is van een juiste adapter kan ook eindelijk de chuck terug gebruikt worden. Deze had wel een heel vreemde draad op de as zitten.

Wel had ik nog een vraag, hoe werk ik padoek nu best af achteraf? ik wil dat de rode kleur behouden wordt, niet vergrijsd, en toch spiegelglad gaat zijn. Is danish oil hiervoor een voldoende bescherming of zou dit nog gaan verkleuren op termijn?

Feel free to comment!!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mijn idee bij de eerste foto was: waar is die houten vaas. Maar die is nog in wording! Eerste deel van de opdracht is al geslaagd.
Padoek zijn rode kleur laten behouden gaat niet lukken. De kleur trekt weg waar je bij staat. Het hout wordt donkerbruin of grijs, afhankelijk van de afwerking en invloed zonlicht.
Tungolie geeft naar mijn mening het mooiste resultaat na langere tijd.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mijn eerste gedachte bij deze leuke bloemen was, waar is de gedraaide vaas? Nou die komt er aan. Toch nog even reageren op het weinig posten. Ik maak me op andere fora daar ook schuldig aan. Lees al jaren lang mee op het duitse dreschler forum maar heb nog geen handvol posts :eek:. Waarom? Mijn Duits is best redelijk.Spreken en lezen is niet het probleem. Maar schrijven is toch wat anders. Ja natuurlijk kan je dan vertaalprogramma's gebruiken maar die kunnen meestal mijn technisch Nederlands niet juist vertalen. Dan denk ik maar laat maar zitten. Zoals andere al vermeld hebben, je hebt de vrijheid hier om wel of niet te posten. Het is echter wel fijn als iedereen die leest zijn mening geeft en af en toe een werkstukje laat zien.
Draaien werk verslavend dus laat maar komen die foto's.
 

baenske

Actieve deelnemer
10 feb 2017
26
0
Bree
Vandaag dus maar de vaas in de draaibank. eerst even een voetje aan draaien zodat hij nadien de chuck in kon.
Alvorens het blok in de chuck te plaatsen even een gat geboord in de hals met een vlinderboor van 14mm, moet voldoende zijn om de 3 bloemen op zijn plaats te houden.
Dan het vaasje gedraaid, initieel was het plan om bovenaan een volledige rand te laten staan uit linde en in de hals een subtiel streepje padoek erdoor te laten komen voor het effect. Daar besliste helaas mijn profielguts even anders over... Hap en een stukje uit de rand.
Over naar plan B dan maar.
IMG_20190713_112229.jpg

Bleek dat het lindehout ook wat putjes vertoonde, dus er kwam wel wat schuurwerk bij kijken. korrels 80-180-320-600-1200 en uiteindelijk met de achterant van het papier voor het extreem gladde resultaat.
Ikke helemaal tevreden !!!
Dan de bodem maar zo dun mogelijk gedraaid zodat ik deze gemakkelijk kon losmaken en dan voorzichtig de wax erop gezet.
En toen ging het helaas wat mis, er kwam opeens een rode gloed in het witte gedeelte en natuurlijk zit dan de was er al op wat aanpassen nogal moeilijk maakt. Blijkbaar daar toch ergens wat over het hoofd gezien.

Maar goed, het valt uiteindelijk toch nog mee voor een ideetje zo uit mijn hoofd.
Hier nog een fotootje van het eindresultaat.
IMG_20190713_113800.jpg

het kon slechter...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat ziet er goed uit!
Eén van de vervelende eigenschappen van padoek is inderdaad dat bij segmentwerk het schuurstof de andere houtsoorten gaat vervuilen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.