INCA Zaagtafel 341.017

Semmie

Actieve deelnemer
17 feb 2019
36
2
Almelo, Nederland
Hierbij wat foto's van de INCA die ik via marktplaats heb kunnen kopen. Het onderstel is volgens mij niet origineel maar wel heel fraai gemaakt, de machine zelf ziet er ook nog erg mooi uit. Ik heb er de nodige voorbij zien komen op MP en ook op www.ebay-kleinanzeigen.de (tip trouwens, voor forumleden die in de buurt van de Duitse grens wonen!) maar die zagen er toch een stuk gebruikter uit.

Lijkt er verder op dat de zaag ook technisch in prima conditie is maar daar kan ik pas wat meer over zeggen zodra 'ie een vast plekje in mijn kleine werkhoekje van de garage heeft gevonden. Moet wel wat gaan opruimen en denk dat ik mijn Hegner schijfschuurmachine maar in de verkoop ga doen want ik ben nogal een verzamelaar en het past allemaal niet meer. Keuzes, keuzes...

Ik ben niet zo'n INCA-kenner maar heb via google uitgevonden dat dit om een type 341.017 gaat en inmiddels ook de handleiding kunnen downloaden. Heb een tijdle terug een INCA lintzaag gehad (euro 260) die ik helaas heb verkocht, eigenlijk wel spijt van nu.
Maar goed. Bij deze zaagtafel zit ook nog een grote houten kist met zo'n beetje alle mogelijke accessoires die destijds verkrijgbaar waren, onder andere een houder voor freesjes om sleuven/profielen te maken en de installatie om langsgaten te boren (zoals te zien op de foto). Als ik de oude folder bekijk dan is eigenlijk alles wat hierin staat afgebeeld aanwezig. Ondanks dat het daarmee ook niet echt een koopje was (ik heb er 450 euro voor betaald) ben ik er op voorhand wel erg blij mee. Of het ook een fijne machine is om mee te werken ga ik nog ervaren. Ik hou jullie op de hoogte. Tips en adviezen van andere bezitters van een dergelijke INCA zijn natuurlijk welkom.
Nu nog op zoek naar een INCA 343 :)


IMG_0398.jpgIMG_0400.jpgIMG_0402.jpgIMG_0404.jpgIMG_0403.JPGIMG_0401.JPG
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
De bovenstaande afbeeldingen dit is mijn eerste Inca Compact tafel door mij gebouwd in 2015 ik bouw nu nog alleen de Inca Majors tafels op.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
De hele Inca compact partij in 2015 gekocht voor 15 Euro +20 Euro benzine wel zonder motor,en de bovenstaande machine verkocht voor 650 of 750 euro dat weet ik niet helemaal precies meer.
Dus de nieuwe eigenaar heeft de machine voor een hele nette prijs,ben nu een super mooie Major aan het bouwen voor in de woonkamer ben in bezit van drie Majors met alle accessores.

Zie Inca Major op MP.Leusden
 
Laatst bewerkt:

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Ja dat was een andere tijd en eigenlijk nog maar kort geleden voor een habbekrats kocht je nog een aardig mooie Inca en wat ik nu vaak voorbij ziet komen is vaak rotzooi.
Ik heb het onderstel verzorgd motor van MP.en volgens mij zitten er ook nieuwe lagers in,en een dagje polijsten maar de machine was voor mij te klein.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Ja dat was een andere tijd en eigenlijk nog maar kort geleden voor een habbekrats kocht je nog een aardig mooie Inca en wat ik nu vaak voorbij ziet komen is vaak rotzooi.
Ik heb het onderstel verzorgd motor van MP.en volgens mij zitten er ook nieuwe lagers in,en een dagje polijsten maar de machine was voor mij te klein.

Hoe heb je dat polijsten precies gedaan? Het resultaat mag er zijn.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Grote handboormachine met vaste beugel op workmate bevestigd blok blauw en rood polijstpasta en na poetsen met Belgom Alu.
Je krijgt er wel veel polijst stof van.
 

Semmie

Actieve deelnemer
17 feb 2019
36
2
Almelo, Nederland
Nou, mijn complimenten voor de opbouw van deze machine. Nieuwe lagers klinkt goed. Moeten deze vaak vervangen worden? En is dat een te overziene klus, mocht het een keer aan de orde zijn?

Inderdaad wel jammer dat INCA's nu zo gezocht zijn, het wordt bijna een beetje een hype en ik realiseer me dat ik daar zelf ook aan mee doe. Inderdaad veel rommel gezien op MP en met name incomplete machines. Je kunt bij Dobeli in Zwitserland nog wel onderdelen bestellen, zag ik, maar die zijn schreeuwend duur. Voor een langsgeleider alleen al ben je rond de 200 euro kwijt.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Als ik een Inca machine los heb liggen doe ik vaak nieuwe lagers in ongeveer 11euro voor zo Compact en ga er maar vanuit dat het over 45jaar weer eens misschien moet gebeuren want dat is wel minimaal de leeftijd van je machine.
Gewoon zuinig op wezen de prijs gaat vanzelf in de jaren omhoog vooral een machine met zo een complete accessoires set.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.