Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 16 van de 16

Onderwerp: Schuurtje bouwen.

Lijm ertussen mag, niet zozeer voor bijkomende sterkte maar wel als waterdichting van alle naden. Dus ook de schuine "borsten" goed wat lijm meegeven.
    Om die reden gebruik je best enkel een gesloten en ietwat elastische PU lijm, dus niet de klassieke pu D4, (bruislijm)
    Woodmax of een gelijkaardige lijm is een veel betere optie voor deze toepassing. Sikaflex (bruin) of gelijkwaardig is nog beter hiervoor.
    En tellerkopschroeven erdoor! Zijn fantastische schroeven voor deze toepassing. Wees niet te zuinig met de lengte van de schroeven, beter wat te lang dan te kort.
    In kopshout minimaal 1,5 à 2 x dikte van het opliggend gedeelte langer.

Bedankt voor de adviezen. Kan ik ook losse pennen gebruiken die ik er later van bovenaf inboor? Er komt een dak overheen dus hoogsten last van de luchtvochtigheid. Lijm had ik in gedachten bison tifa tix.

Toognagels gebruiken is ook geen probleem, maar zou dan wel wat lijm in de gaten smeren alvorens de toognagels er in te meppen.
    De klemming van die dingen in kopshout is minder dan bij dwars door het hout geplaatste.

Best wel een taaie houtsoort gebruiken voor de nagels, zoals robinia bijvoorbeeld. De toongagels aan de bovenzijde na plaatsing nog voorzien van een deutel of keg kan ook nooit kwaad

Ik heb nog essen liggen voor de losse pennen en wiggen voor hamer/bijl stelen (zijn wel van metaal). Zal wel even kijken wat de diameter moet worden. Denk aan 35mm heb ik nog wel een goede boor voor. Of moet de pen voor deze verbinding dikker worden? (ik draai de pen iets kleiner anders is er geen ruimte voor de lijm). Morgen maar even het hout gaan bestellen.

Het hout is binnen. Op de een of andere manier kan ik (nu) geen foto's uploaden.
    Alles even grof op maat gezaagd en afgedekt. Bij het opmeten kwam ik er achter dat de douglas palen niet vierkant zijn. 15x14.5 cm Dat word dus even opletten met plaatsen en zagen
    Laatst gewijzigd door Wim Kluck; 08-08-19 om 21:45.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Het hout is binnen. Op de een of andere manier kan ik (nu) geen foto's uploaden.
    Alles even grof op maat gezaagd en afgedekt. Bij het opmeten kwam ik er achter dat de douglas palen niet vierkant zijn. 15x14.5 cm Dat word dus even opletten met plaatsen en zagen
    Dit merk ik ook steeds vaker Wim, ik ben momenteel met een klus bezig met 20x20 douglas balken, maar deze zijn ook 19,5 x 20/19,5.

Forum Rechten